1,500 יהודי נורבגיה תחת אבטחה מוגברת: רמת האיום עלתה ל"גבוהה"

שירותי הביטחון מעריכים כי קיימות תוכניות קונקרטיות לפיגועים, על רקע עלייה בפעילות איסלמיסטים קיצונים באירופה • ננקטים צעדי אבטחה מוגברים, כולל חימוש כוחות הביטחון למשך חודש • קיים חשש ממעורבות איראנית ומקשרים בין כנופיות פשע לפעילות טרור • הקהילה היהודית המונה כ-1,500 נפש נמצאת תחת אבטחה מוגברת, במיוחד לקראת חגי תשרי

הפגנות פרו־פלשתיניות באוסלו. צילום: GettyImages

נורבגיה העלתה הלילה (בין שלישי לרביעי) את רמת האיום מ"בינונית" ל"גבוהה" לאור החשש מפיגועים נגד יעדים יהודיים וישראלים. במסיבת עיתונאים של משטרת נורבגיה בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון הנורבגית הכריזו מפכ"ל המשטרה, היועצת המיוחדת במחלקה ללוחמה בטרור ובכירה בשירות הביטחון החשאי הנורבגי כי רמת הכוננות תעלה לדרגה 4 מתוך 5 אפשריות.

המשמעות היא ששירות הביטחון הנורבגי (PST) מעריך שלאדם אחד או יותר יש תוכניות קונקרטיות ומציאותיות, והוא נוקט בצעדים קונקרטיים לביצוע פיגועים ו/או שמספר נסיבות מגבירות את איום הטרור העדכני.

בדיווח באתר החדשות NRK נמסר כי בראש ובראשונה דרגת האיום הועלתה בשל איום הולך וגובר על מטרות יהודיות וישראליות. לדברי סין סורנסון, יועצת מיוחדת במחלקה ללוחמה בטרור בשירותי הביטחון PST, הרקע להגדלת האיום טמון בהסלמה במזרח התיכון. לדבריה, ישנה עליה בפעילות של איסלמיסטים קיצונים באירופה בשנה האחרונה והצפי הוא שהמגמה תישאר עמנו גם בעתיד הנראה לעין, "בעקבות הלחימה של ישראל ראינו תופעה של רדיקליזציה מצד איסלאמיסטים קיצוניים וזה חלק מההסבר לתדירות המוגברת יותר בתקיפות מצד קיצונים אלה".

שוטרים באוסלו (אילוסטרציה), צילום: EPA

לדברי גורמים ביטחוניים בנורבגיה, נכון לעכשיו "אין איום קונקרטי" על מוסדות ישראלים ויהודים אך הם הביעו חשש ממתקפות מתוכננות שנכון לשלב זה אין מידע עליהן. כחלק מהמוכנות המוגברת המשטרה הנורבגית פרשה מחסומים משטרתיים מול שגרירות ישראל באוסלו, מתוך הבנה שיתכן והפעילות החבלנית שכבר הופנתה לעבר שגרירויות ישראל בשטוקהולם וקופנהאגן תתרחש גם בבירת נורבגיה.

כזכור, בשבוע שעבר נעצרו שלשה צעירים שבדים שלפי החשד השליכו רימונים וביצעו ירי לעבר שגרירויות ישראל בשבדיה ודנמרק. חשוד אחד אמנם שוחרר, אך שניים נשארו במעצר ולפי הדיווחים בתקשורת השבדית, משטרת שבדיה מאמינה שאיראן מעורבת בתקריות החבלניות וככל הנראה התקיפות התבצעו בעזרת ארגוני פשע מקומיים שאיראן שכרה לביצוע התקיפות.

לדברי סורנסון, ארגון הביטחון הנורבגי, ה-PST, מודע לכך שלאחד מהנאשמים בפעולת הטרור בקופנהגן יש קשר לא ברור לנורבגיה, "אנו מודעים לכך שלאנשים הקשורים למתקפה בקופנהגן היו פעילויות הקשורות לנורבגיה. אנו מנסים להבהיר את הקשרים בהקדם האפשרי".

שגרירות ישראל בשטוקהולם אחרי ניסיון הפיגוע, צילום: אי.פי.אי

בתדרוך הבטחוני ציינו ראשי מערכת הביטחון הנורבגית כי לאור ניסיונות הפיגוע בשגרירויות ישראל בשבוע שעבר והייחוס שלהם לאיראן לכאורה, "טבעי מבחינתנו לבחון אנשים מסויימים הקשורים לאיראן כחלק מתמונת האיום נגד אינטרסים יהודיים וישראלים בנורבגיה. מה שראינו בדנמרק ובשבדיה זה משהו שגם אנחנו צריכים להיות ערניים לגביו גם כאן. יתרה מכך, בחודש אוקטובר יש כמה חגים יהודיים כמו יום כיפור ומספר גורמי איום עשויים לראות בחגים יהודיים מטרות סמליות לביצוע פעולות טרור אפשריות".

מפכ"ל המשטרה הנורבגית מסר כי המשטרה מבצעת צעדי מנע גלויים וסמויים כדי להתמודד עם איומי הטרור נגד אינטרסים ישראלים ויהודיים בנורבגיה. במקביל הוחלט כי החל מהשבוע ולמשך ארבעת השבועות הקרובים כל צוותי החירום הבטחוניים בנורבגיה יהיו חמושים.

בנוסף המשטרה תגביר את הנוכחות והסיורים של כוחות הביטחון ליד מקומות שעשויים לשמש כיעד לפיגוע, תתבצע פעילות אכיפה מוגברת בגבולות המדינה, וגם תוגבר האבטחה על אירועים והתכנסויות ציבוריות, "אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לאבטח קהילות יהודיות וישראליות בנורבגיה. המשטרה וה-PST עוקבים אחר המצב כל הזמן", אמרה שרת המשפטים אמילי אנגר מהל בראיון לאתר החדשות NRK, "ראינו שגורמים ממלכתיים משתמשים ברשתות פשע פליליות כדי לבצע פעולות טרור במדינות אחרות באירופה. עלינו להיות מודעים לכך שגם בנורבגיה יכול להיות קשר בין כנופיות פשע ופעילויות טרור. המשטרה אחראית להעריך אמצעים מבצעיים ספציפיים, ותעקוב אחר הערכות ה - PST".


בנורבגיה חיים כיום כ – 1500 יהודים, רובם באזור אוסלו. מאז 7 באוקטובר נורבגיה היא אחת המדינות הביקורתיות ביותר כלפי ישראל, "כחבר בקהילה היהודית בנורבגיה, אנו שומרים על קשר טוב עם המשטרה והבולשת הנורווגית, וסומכים עליהם שיגנו על הקהילה הקטנה שלנו", אומר ל"ישראל היום" און אלפלג, ישראלי-נורבגי המתגורר בנורבגיה, "אני באופן אישי מקווה שהפוליטיקאים בממשלה יפגינו יותר אחריות במעשיהם ובהתבטאויותיהם, ויגנו כל קריאה לאלימות נגד יהודים, כמו אלו שהופיעו אתמול בהזמנות להפגנות תמיכה בטבח שבעה באוקטובר בעיר ברגן ובשלטים ברחבי אוסלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר