האיחוד האירופי ערך מפגש חירום כדי לדון בהסלמה בין ישראל ללבנון

הנציג העליון בורל קרא לתמוך בצבא לבנון כחלק מהרצון לייצב את מדינת לבנון, וקרא לכוחות הפוליטיים לשים בצד את המחלוקות לטובת מדינתם • בורל אמר עוד כי הוא תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אך עליה לעשות זאת לפי כללי המשפט הבינלאומיים

דגלי האיחוד מחוץ למטה הנציבות האירופית. צילום: רויטרס

האיחוד האירופי קיים הלילה (שני) מפגש מיוחד שלא מן המניין בהשתתפות 27 שרי החוץ של המדינות החברות על רקע התרחבות הלחימה בין ישראל ללבנון.

המפגש המיוחד נערך באמצעות שיחת ועידה חזותית בזמן שהנציג העליון למדיניות החוץ והביטחון באיחוד האירופי, ז'וזפ בורל נמצא במקסיקו.

הנציג העליון האירופי של האיחוד לענייני חוץ, ג'וזפ בורל, צילום: אי.פי.איי

במהלך המפגש דנו שרי החוץ במלחמה בין ישראל לחיזבאללה וקראו לכינוס דחוף של מועצת הביטחון באו"ם על מנת לקדם הפסקת אש בין ישראל ללבנון. האיחוד אף הביע תמיכה בכוחות יוניפי"ל האמונים על שמירת השלום בגבול לבנון ואף הציע לסייע להם במשימות השונות.

הנציג העליון בורל קרא בנוסף לתמוך בצבא לבנון כחלק מהרצון לייצב את מדינת לבנון וקרא לכוחות הפוליטיים לשים בצד את המחלוקות לטובת מדינתם. "בשעה זו של צרה, כל מנהיגי לבנון צריכים לשים את האינטרסים הלאומיים במקום הראשון ולפעול יחד כדי להחזיר את מוסדות המדינה לתפקוד, בעיקר על ידי בחירת נשיא והרכבת ממשלה מלאה. אנו מוכנים לסייע ללבנון בגיבוש מוסדות המדינה שלה ובנקיטת הצעדים הדרושים להחלמתה. האיחוד האירופי צריך, באופן קולקטיבי, להתחייב ולשמור על מוסדות המדינה שלה הנמצאת בסכנת קריסה.

"יותר מתמיד, צבא לבנון נקרא למלא תפקיד קריטי בהענקת יציבות מבחינה מקומית ואזורית כאחד מאחר שהוא הליבה של החברה והמדינה ויש לו תפקיד קריטי למלא. אימצנו בשבוע שעבר אמצעי סיוע חדש להעצמת צבא לבנון ואנו מוכנים להגביר את תמיכתנו בו לאור המצב המתפתח. אנו קוראים לכל השותפים של לבנון לתרום לחיזוק צבא לבנון".

תיעוד: עשרות מטרות הותקפו ברחבי לבנון // דובר צה"ל

לדברי הנציג העליון בורל, הוא יזם את הפגישה המיוחדת של שרי האיחוד האירופי כדי לדון בהחמרת המצב בלבנון, למנוע התעצמות של הסכסוך הצבאי וכדי לחפש פתרון מדיני. "האיחוד האירופי דוחף ללא הרף לפתיחת הדלת לפתרון דיפלומטי; להפסקת אש מיידית; לפריסת צבא לבנון; לבחירת נשיא בלבנון; להרכבת ממשלה; והבטחה שהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701 תיושם במלואה", הסביר בורל, שמרבה לאחרונה לבקר את המדיניות הישראלית.

לדבריו: "לתקיפות הישראליות המסיביות בביירות ובכל רחבי לבנון מאז יום שישי האחרון; יש השלכות נרחבות מאוד. אין ספק שישראל כוונה את ההתקפות למנהיגי חיזבאללה, אבל ברור שהם גם מייצגים הפרה של ריבונותה של מדינה עצמאית. אי אפשר לשכוח את מספר הנפגעים הגבוה. נכון, יש לקחת בחשבון את נושא הזכות להגנה עצמית של ישראל, אולם הדברים צריכים להיעשות על פי המשפט ההומניטרי והמשפט ההומניטרי הבינלאומי".

צה"ל: 45 שיגורים חצו משטח לבנון במטח לגליל העליון | תיעוד

בורל ציין בדבריו כי לפי הרשויות בלבנון ישנם כבר כמיליון בני אדם שנעקרו מביתם ורבים כבר נמצאים בדרכם לסוריה, וציין גם את העקורים הישראלים. "ברור, שכפי שחברים רבים הדגישו בפגישתנו, שזה התחיל בהתקפות של חיזבאללה על ישראל לאחר השבעה באוקטובר ואחרי פיגועי טרור נגד צבא ההגנה הישראלי בעזה. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה, אך גם תוך התחשבות בגבולות המשפט ההומניטארי הבינלאומי. ישנם גם ישראלים שנאלצו לעזוב את בתיהם מיד לאחר התקפות חיזבאללה. אולם כעת, העקירה המאסיבית הזו של אנשים לבנונים בצפון מגבירה את הצורך בתמיכה הומניטרית, באזור ומחוצה לו. כבר התייחסנו להרוגים האזרחיים הרבים בלבנון, להרס התשתיות האזרחיות, להשלכות ארוכות הטווח על האוכלוסייה האזרחית ולמספר הגבוה של עקורים. כל התערבות צבאית נוספת תחמיר באופן דרמטי את המצב ויש להימנע ממנה. אנו מודאגים מאוד מהסיכון של הסלמה נוספת של הסכסוך ברחבי האזור, וקוראים לצדדים באזור לגלות איפוק ולמנוע הסלמה".

בורל ציין כי כבר בחודש מאי האיחוד הבטיח להעניק ללבנון כמיליארד יורו כדי לסייע לה במשבר בו היא נמצאת, וכעת, בעקבות המצב הוכרז על מענק נוסף בסף 10 מיליון יורו, ונראה שבקרוב יוסטו כספים נוספים לטובת סיוע מצד האיחוד ללבנון.

"האיחוד האירופי מחדש את קריאתו להפסקת אש מיידית בין חיזבאללה וישראל, ולשני הצדדים להתחייב ליישום מלא וסימטרי של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701, על מנת להבטיח חזרה בטוחה של אוכלוסיות עקורים משני הצדדים, כחלק מהסדר משא ומתן רחב יותר", אמר בורל והוסיף: "כעת יש להשתיק את הנשק וקול הדיפלומטיה צריך לדבר ולהישמע על ידי כולם. ירי הרקטות וקליעים אחרים של חיזבאללה לשטח ישראל מאז ה-8 באוקטובר חייב להיפסק. יש להבטיח את הריבונות של ישראל וגם של לבנון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר