דוח חדש חושף: כך סייעה ה-BBC להדהד שקרים נגד ישראל

הפגיעה בבית החולים אל-אהלי הוכחה כשיגור פלשתיני? ברשות השידור הבריטית לא טרחו להסיר כתבות שמאשימות את צה"ל • נתונים של "משרד הבריאות בעזה"? הובאו ללא הבהרה שהוא מנוהל בידי חמאס • אלה רק שתי דוגמאות לגישת BBC, שמפורטות בדוח חדש

ללא משוא פנים? הכניסה לבניין ה-BBC (ארכיון). צילום: אי.פי

גישת ה-BBC כלפי ישראל היא אולי הדוגמה הבולטת להטיה של חלק מהתקשורת המערבית לטובת הפלשתינים, אולם דוח חדש חושף עד כמה הבעיה גדולה ועמוקה.

מהדוח עולה כי לא רק שרשות השידור הבריטית לא דייקה בדיווחיה אלא אף הדהדה שקרים נגד ישראל והציגה אותם כדיווחים חדשותיים, באופן שלטענת מחברי הדוח יוצר אווירה עוינת נגד ישראל ויהודים.

לפי הדוח, שחובר בידי CAMERA UK ו-CAMERA Arabic, גם כאשר הועמד על טעויותיו, לא עשה גוף התקשורת די כדי לתקן את המעוות או להבהיר זאת.

שער הדוח, צילום: צילום מסך

המסמך, שחובר על ידי סניפים לוועד האמריקני למען דיוק בדיווח ובפרשנות במזרח התיכון (CAMERA), בוחן כמה תקופות במלחמה ומתחיל בשבועיים הראשונים שלאחר 7 באוקטובר. בין השאר כיצד החליטה ה-BBC לקרוא לאנשי חמאס "חמושים" ולא טרוריסטים. הדוח סוקר בין השאר כיצד הדהדה ה-BBC דיווחים של "משרד הבריאות בעזה", המנוהל על ידי חמאס. כמו כן, מתייחס הדוח להערות אנטישמיות של עובדי ה-BBC בערבית, כולל מה שמוגדר כתמיכה מובהקת בארגון הטרור, בטבח ה-7 באוקטובר ובהרג ישראלים.

אף שלפי הצהרת ה-BBC, כלי התקשורת נאמן לרדיפת האמת ללא אג'נדה, מחברי הדוח ממחישים כיצד נכשל התאגיד במשימה. הדוגמאות לדיווחים מוטים רבות מספור.

ביום הטבח, בעוד ששאר כלי התקשורת בבריטניה סיקרו את המתקפה האכזרית של חמאס על ישראל, ה-BBC העניק לאירועים את הכותרת "מתקפות נקם ישראליות". ה-BBC גם סירב לכנות את חמאס "טרוריסטים", בנימוק שהדבר ייראה כ"לקיחת צד".

חצר בית החולים אל-אהלי, 18 באוקטובר אשתקד, צילום: רויטרס

בפרשת התקיפה הישראלית שלא הייתה על בית החולים "אל-אהלי", דיווחה ה-BBC כי ההתקפה "הרגה מאות פלשתינים". מחברי הדוח מציינים כי הדיווח העניק לגיטימציה לטענות חמאס והוביל לתסיסה בחלק ממדינות אירופה והמזרח התיכון, כולל הצתות בבתי כנסת בגרמניה ובתוניסיה. כדי להוסיף חטא על פשע, גם אחרי שהגרסה הפלשתינית הופרכה, ה-BBC לא הסיר כתבות הטוענות לאחריות של צה"ל.

עוד נמצא כי ה-BBC ציטט באופן קבוע נתונים ממשרד הבריאות בעזה בלי להדגיש שהוא מנוהל על ידי ארגון הטרור חמאס. לרוב, לא צורפה הערה שנתוני ההרוגים של חמאס אינם ניתנים לאימות ושהם כוללים גם אלפי מחבלים הרוגים של חמאס. הערוץ גם לא הסיר טענות על כך ש-70 אחוז מההרוגים בעזה היו נשים וילדים, אף שאלה הוכחו כלא מדויקות.

כמו כן, תאגיד השידור הבריטי דיווח שוב ושוב על תקיפות ישראליות נגד מרכזי פיקוד של חמאס שמוקמו בתוך מבני בתי ספר בתור "תקיפות ישראליות נגד בתי ספר" - ולא הסביר את השימוש של ארגון הטרור בפלשתינים חפים מפשע כמגן אנושי.

שלא במפתיע, גם ערוץ ה-BBC בערבית לא חרג מהמגמה הכללית. על פי הדוח, הערוץ נאלץ לתקן מאמרים בממוצע כל 48 שעות. בין השאר, תוקן מאמר שהתייחס לחמאס כ"ארגון התנגדות". הערוץ גם העלה לראיון אדם שהתייחס בעבר ל-7 באוקטובר כ"נס צבאי הרואי" ומרואיין אחר שתיאר את הזוועות שחמאס ביצע נגד אזרחים חפים מפשע כמעשה "הכרחי".

ממצאי הדוח מעוררים שיח משמעותי בקרב הארגונים היהודיים בבריטניה. כמה מהם, כולל ארגון ה-CST, פנו בדרישה לחקירה עצמאית לגבי פעילותו של הערוץ המרכזי בבריטניה, שממומן בכספי משלם המיסים הבריטי.

"יש מעט מאוד מוסדות שחיוניים לזהות התרבותית הלאומית שלנו או לבריאות הדמוקרטיה שלנו כמו ה-BBC", אמר הרב הראשי לבריטניה, אפרים מירוויס, בתגובה לדוח. "זו בדיוק הסיבה שתוכן הדוח, שמתעד את הכישלון המתמשך להבטיח סיקור חדשותי חסר פניות, אובייקטיבי ומדויק של מלחמת הקיום שבה ישראל נלחמת בכמה חזיתות, מטריד אותנו כל כך".

הדר סלע, עורכת CAMERA UK, מסרה: "הסיקור של ה-BBC בשנה האחרונה מדגיש נושאים שרחוקים מלהיות חדשים, כמו הסירוב להגדיר את חמאס כמחבלים. כמו כן, במהלך השנה האחרונה אנו רואים שהיעדר הפיקוח על האגף המשדר בערבית מביא למצב שבו עיתונאים שתמכו בטבח של שבעה באוקטובר במדיה חברתית מייצרים דיווחים כביכול מדויקים ואובייקטיבים על המלחמה. אנו קוראים לחקירה עצמאית בנושא הסיקור של ה-BBC - גוף התקשורת הגדול והמשפיע בעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר