"הלובי היהודי העולמי": נשיא אירלנד, המכתב לאיראן והביטוי האנטישמי של הכתב

הנשיא האירי מייקל היגינס, האשים את שגרירות ישראל בדבלין בהדלפת מכתב ברכה שהוא שלח לנשיא איראן החדש, אך צילומי מסך הוכיחו כי מי שהפיץ את המכתב היו האיראנים בעצמם • אחד מהכתבים האירים דיווח כי "הלובי היהודי העולמי וארגונים עם סימפטיה לישראל" תקפו את היגינס על פרסום מכתב הברכה • גורם בקהילה היהודית הזדזע מהשימוש בביטוי: "באירלנד של 2024 אנטישמיות לא רק נסבלת - אלא מתקבלת בידיים פתוחות"

המכתב של נשיא אירלנד והפרסום שלו בציוץ על ידי השגרירות האיראנית. צילום: .

ביממה האחרונה סוערת אירלנד בעקבות האשמות שהפנה בלילה שבין ראשון לשני (זמן ישראל) נשיא המדינה מייקל היגינס כלפי שגרירות ישראל במדינה. אירלנד ידועה כאחת המדינות הכי ביקורתיות, שלא לאמור עוינות את ישראל, אך כעת נראה שהשיח גלש במהירות לאמירות שמזכירות קונספירציות אנטישמיות.

כאמור, נשיא המדינה מייקל היגינס, אשר נמצא בימים אלה בניו יורק במסגרת פסגת האו"ם, האשים אתמול את שגרירת ישראל בדבלין, דנה ארליך, בהדלפת מכתב ברכה שהוא שלח לנשיא איראן החדש. אולם, צילומי מסך הוכיחו כי מי שהפיץ את המכתב היו האיראנים בעצמם. במקום שהנשיא יתנצל, עסק השיח בתקשורת האירית בטענות הנשיא להדלפה ישראלית בעוד העובדה שטעה, הובלטה פחות. הגדיל לעשות ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס שאף יצא להגנתו של הנשיא - ובאותה ההזדמנות תקף את ישראל.

נשיא אירלנד. האשים את השגרירות הישראלית בהדלפת המכתב, צילום: אי.פי

אולם מלבד התמיכה מכל עבר שקיבל הנשיא שטפל על ישראל האשמות שווא, דיווח אחד "התעלה" על כולם. אחד מהכתבים שסיקר את הפרשיה הוא הכתב הפוליטי של ערוץ Virgin Media News, גאוואון ריילי. באחד הדיווחים על הפרשה, בחר ריילי להגיד כי "הלובי היהודי העולמי וארגונים עם סימפטיה לישראל" תקפו את הנשיא על פרסום מכתב הברכה למנהיג הרפובליקה האיסלאמית הנכנס.

השימוש במושגים הקונספירטיביים כמו "הלובי היהודי העולמי" גרם לזעם גדול בקהילה היהודית והישראלית בדבלין. "הדיווח לא רק הדיף ריח של אנטישמיות ושל הקונספירציות העתיקות ביותר בעולם כלפי יהודים, הוא גם הראה לנו שוב שבאירלנד של 2024 אנטישמיות לא רק נסבלת אלא מתקבלת בידיים פתוחות בשידור חי", אמר גורם בקהילה היהודית באירלנד, "הגענו למצב שאמירות כמו 'הלובי היהודי העולמי' נאמרות ללא שום בושה. נהוג להגיד שאירלנד היא המדינה הכי ביקורתית כלפי ישראל ושזה גורם לאנטישמיות, אנחנו כבר לא בטוחים אם האנטישמיות פשוט שם והיא זו שמובילה את אירלנד להיות המדינה הכי ביקורתית באירופה כלפי ישראל".

הרב יוני וידר, רבה הראשי של אירלנד, הביע אכזבה גדולה מההתנהלות של מנהיגי המדינה והתקשורת המקומית בפרשה, "ההאשמות חסרות הבסיס כלפי שגרירות ישראל והתמיכה מצד הפוליטיקאים ואנשי התקשורת במדינה, אשר בקושי טרחו לבדוק את הטענה אשר באופן עובדתי הינה שגויה, מציפות מגמה מאכזבת ומדאיגה. אולם, לאור מה שאנחנו חווים ורואים פה בחודשים האחרונים, לצערי זה כבר לא מפתיע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר