בקבוקי תבערה, מטענים וירי ברחובות: סכסוך הכנופיות בגרמניה שמטיל אימה על התושבים

המאפיה המרוקנית ההולנדית, המוכרת בשם "מוקרו מאפיה" החלה להתעמת עם כנופיות מקומיות במדינה נורדריין-וסטפליה שבגרמניה - והובילו לשורת אירועי אלימות באזור • הכנופיה התפרסמה בעקבות מעשי רצח ואיומים ברצח כאשר היא מתמקדת בייבוא של קוקאין והרואין לגרמניה, לצד ביצוע מעשי פשע נוספים

פיצוץ מחוץ למועדון לילה בקלן, גרמניה . צילום: Getty Images

זריקת בקבוקי תבערה על עסקים, מטענים שמוצמדים למועדונים, כספומטים מתפוצצים ואפילו קרבות ירי ברחובות: ימים לא שקטים נרשמו בעיר קלן ובערים נוספות במדינת נורדריין–וסטפליה אשר בגרמניה, לאחר שהמאפיה המרוקנית ההולנדית, המוכרת בשם "מוקרו מאפיה" חדרה למדינה השכנה והחלה להתעמת עם כנופיות פשע מקומיות. 

העימות בין הכנופיות החל בחודש שעבר, לאחר שגבר ואישה שהשתייכו לכנופיית פשע גרמנית המסועפת ככל הנראה ל"מוקרו מאפיה" נחטפו לאחר עסקת סמים שהשתבשה. השניים חולצו במבצע משטרתי שהוביל למעצר של שישה מעורבים ופשיטה משטרתית על מספר נכסים בעיר. במקביל לכך, בשלושת השבועות האחרונים אירעו במדינת נורדריין-וסטפליה, המדינה המאוכלסת ביותר בגרמניה הגובלת עם הולנד, שבעה ניסיונות שוד של כספומטים שלוו בפיצוץ הכספומט על ידי מטען. רצף האירועים גרמו למשטרה במדינת נורדריין וסטפליה ובערי המדינה, כולל העיר קלן, להבין שה"מוקרו מאפיה" ההולנדית חדרה לגרמניה. 

ניידת משטרה בגרמניה, צילום: רויטרס

ה"מוקרו מאפיה" הוא סוג של מונח גג עבור כנופיות פשע שצמחו במקור בקרב קהילת המהגרים המרוקנית בהולנד והתפשטה למדינות נוספות באירופה. לפי הערכות שונות, כיום ישנן מעל ל–800 כנופיות פשע ויותר מ 25.000 פושעים באירופה המשויכים למאפיה, שאפילו נכתבה עליה סדרת פשע טלוויזיונית הולנדית מוצלחת המשודרת גם בגרמניה.

מעבר לקוריוז מסתתרת דאגה אמיתית של המשטרה בגרמניה מחדירתה של המאפיה לערי דרום מערב גרמניה. ה"מוקרו מאפיה" החלה את דרכה בשנות ה–90 עם שליטה בשוק המריחואנה בהולנד ועם הזמן השתלטה גם על שוק ייבוא ומכירת הקוקאין במדינה. נכון להיום, מדובר על כנופיית פשע מאורגן שנחשבת אלימה בהשוואה לכנופיות פשע גרמניות מקומיות ואשר פעילה מאוד גם בבלגיה.

הכנופיה התפרסמה בעקבות מעשי רצח ואיומים ברצח, כמו למשל רציחתו של פיטר ר. דה פריס, עיתונאי הולנדי מפורסם שדיווח רבות על פשע מאורגן במדינה ונורה בראשו באמסטרדם לאחר שהופיע בטלוויזיה בתוכנית אירוח. הכנופיה ההולנדית נחשדה גם במעשי רצח נוספים, כולל של תובע משפטי במדינה ועד שהסכים להעיד נגד ראשי המאפיה, מה שהוביל למעצר והרשעה של מנהיג הכנופיה רידוואן טאחי ו–16 אנשים נוספים שנידונו למאסרים ממושכים בכלא ההולנדי. הכנופיה גם התפרסמה בכך שהתכוונה לכאורה לחטוף את הנסיכה ויורשת העצר ההולנדית אמליה, אולם המשטרה ההולנדית דאגה גם במקרה הזה להסיר את האיום. אולם, למרות ההצלחות המסוימות שרשמה המשטרה במאבק נגד המאפיה המרוקנית, רשת הכנופיות גדלה באופן שמקשה לעצור אותה.

פיצוץ מחוץ למועדון לילה בגרמניה,

כעת, כאמור, היא מתפשטת גם לכיוון גרמניה, כאשר המיקוד של הכנופיות הם בייבוא של קוקאין והרואין לגרמניה, כמו גם ביצוע מעשי פשע נוספים, "ראינו בנורדריין-וסטפליה שקבוצת הפשע כבר פעילה בגרמניה ושהיא מפגינה אכזריות בפעילות הפלילית שלה הכוללת גם פגיעות בעוברי אורח חפים מפשע", אמר דירק פגלו, ראש איגוד החוקרים הפליליים בגרמניה בראיון לאתר DW הגרמני.

קוקאין. הכנופיות מתמקדות בייבוא, צילום: GettyImages

פגלו הזהיר מהתפשטות הפשע המאורגן ברחבי המדינה, "אנחנו לא יכולים לחכות עד שיוקמו התארגנויות מקומיות כמו בהולנד. עלינו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק מאוד עם המשטרה ההולנדית ולמנוע מאירועים כמו אלו שהתרחשו לאחרונה בנורדריין-וסטפליה להפוך לנורמליים ושגרתיים כאן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר