עידן הכטב"ם: מאודסה עד שג'עיה - כך רחפנים שינו את שדה הקרב המודרני

כלים מעופפים בעלות נמוכה "עשו בית ספר" למערכות לנשק בשווי מיליוני דולרים והפכו את אזורי הלחימה של המאה ה-21 למסוכנים הרבה יותר • בשעה שלוחמי צה"ל מתנסים בהפעלת מל"טים למשימות שונות ברצועת עזה, באוקראינה כבר הוקם "חיל מל"טים" • ציקלופ, מפעיל רחפנים בצבא האוקראיני, מספר על האתגרים וההצלחות בקרב נגד הרוסים ומספק תובנות באשר לשימוש בכלים הזעירים והקטלניים גם המזרח התיכון

ציקלופ משגר רחפן תצפית במזרח אוקראינה. צילום: אוג'ק מריה יורק

זמזום בלתי פוסק. רעש מונוטוני וקבוע שמצליח איכשהו לגבור על קולות הירי, הפיצוצים ומנועי הטנקים והנגמ"שים. הזמזום הזה, מופק ממנועים של עשרות כטב"מים מסוגים שונים, הפך לפס הקול של שדה המערכה המודרני, ולברכת הכניסה לשדה הקרב של שכונת שג'עייה במזרח העיר עזה.

יחד עם כוח של גדוד 202 של חטיבת הצנחנים וקבוצה של עיתונאים נוספים, סקרנו את ההתקדמות שעשו כוחות צה"ל בשכונה שהפכה לסמל עבור חמאס, חושפים מנהרות, מחסות, מטענים ומחבלים שנעים מחורבה לחורבה בין ענני האבק וההריסות. כמה עשרות מטרים מקו הלחימה, בתוך מבנה הרוס למחצה ישבה "פלגת האש" של הגדוד, כוח קטן של לוחמים שעוסקים בלוחמה בסגנון המאה ה21.

רחפנים של פלגת האש של גדוד 202 בהכנה לפעולה ברצועת עזה,

בתוך חדר נקי יחסית, הלוחמים הציבו גנרטור, מאווררים, צגי מחשב וכמה מדפים מלאים בסוללות, אנטנות וצי קטן אך למוד קרבות של רחפנים. אותם כטב"מים קטנים בעלי רוטורים הפועלים כמו מסוק קטן והצליחו בשנים האחרונות לשנות את זירת הלחימה מקצה אל קצה. מפקד הפלגה, פז בוסקילה מספר כי קיבל את הרחפן הראשון של היחידה שלו מסגן מפקד הגדוד, והוא ואנשיו למדו תוך כדי לחימה מה ניתן לעשות עם הציוד החדש. "התחלנו מרחפן אחד שקיבלנו מהסמג"ד בשביל תצפיות. עם הזמן הרחבנו ושכללנו את הציוד וכעת לא רק שאנחנו מסוגלים לסגור מעגלי אש בדיוק, אנחנו גם יכולים להטיל פצצות מהרחפנים", הוא מספר.

פז בוסקילה ומתן גרין מטיסים רחפנים מעלי שמי עזה, צילום: שמואל בוכריס

מתן גרין, לוחם בפלגה, מפעיל רחפן בשעה שאנו מדברים. מדהים לראות איך שדה הקרב פרוש לפניו, ומה הוא מסוגל לראות ולאתר בדקות הספורות שניהלנו את השיחה. אני שואל אותו היכן למד להפעיל את הכלי, שמספק מודיעין בזמן אמת עבור הגדוד כולו. "יש לי קצת רקע ברובוטיקה מהתיכון, אבל בפועל התחלתי ללמוד מצפיה בסרטונים של לוחמים מאוקראינה", מספר הלוחם. אין בזה שום דבר מפתיע, המלחמה באוקראינה, שהחלה לאחר הפלישה הגדולה של רוסיה למדינה בשנת 2022, הפכה למעבדת הניסויים של עולם הלחימה בכלל ושל לוחמת הרחפנים בפרט.

"כמו מערבון"

באופן כללי, רחפנים הם סוג קל וקצר טווח יחסית של מל"טים ומה שמאפיין אותם היא הנעה דומה לזו של מסוק, עם רוטורים  שמאפשרים לכלי הטיס הקטן עילוי ומהירות. רחפנים לשימוש צבאי מתחלקים באופן מאוד בסיסי לשלושה סוגים, לפי השימושים שבהם, כשבתוך כל סוג קיימות וריאציות רבות. רחפנים לאיסוף מודיעין עושים שימוש במצלמה, לעיתים גם מצלמת אינפרא אדום, משמשים כוחות לחימה לאתר את האויב ולכוון עליו אש. הם מגיעים בגדלים שונים, מרחפני איסוף זעירים שיכולים להיכנס למבנים ומנהרות, לכאלו שמסוגלים לתת מבט עילי על גזרת לחימה שלמה עם מצלמות מרובות.

דרקון מודרני: רחפן אש אוקראיני תוקף עמדות רוסיות\\מתוך איקס



רחפנים מטילי פצצות הם רחפנים שהותאם להם מתקן שמסוגל לשחרר רימון יד או פצצה, לעיתים כמה פצצות, באופן ישיר על האויב שנמצא מתחת. הקטגוריה האחרונה היא רחפנים מתאבדים, לרוב רחפני מירוץ מהירים ועתירי כושר תמרון, שמחזיקים מטען נפץ ומשמשים בעצם "טיל מונחה" שנועד לפגוע באויב בדיוק מעורר אימה. לא לחינם הלוחם הצעיר בשכונת שג'עיה ישב וצפה בסרטונים של הפעלת רחפנים באוקראינה, שיטוט קצר ברשתות החברתיות ימצא מאות ואלפי דוגמאות  שמדגימות כיצד הצליחו האוקראינים לשכלל את כלי הטיס הקטן לנשק מטיל אימה.

אחד האנשים שלוקחים חלק בפרק המרתק הזה של היסטוריה צבאית שנכתב לנגד עינינו הוא ציקלופ. שמו האמיתי של ציקלופ שמור במערכת  אך את הכינוי, שלקוח מהמיתולוגיה היוונית, קיבל מחבריו ליחידה בשל מנהגו לעצום עין אחת כשהוא מטיס רחפן. כשהרוסים פלשו לדרום אוקראינה, ציקלופ הצטרף ליחידה קטנה של פרטיזנים במאבק נואש למנוע מהרוסים להגיע לאזור העיר אודסה.

ציקלופ, התגייס כפרטיזן, הפך למומחה רחפנים, צילום: אוג'ק מריה יורק

"הגעתי בכלל לכל העניין הזה של רחפנים בטעות. מצאנו כמות גדולה של רחפנים וציוד משלים במשאית של הרוסים, אחרי שארבנו לשיירה שלהם, בימים הראשונים של הפלישה הרוסית", מסביר הלוחם הצעיר. "היינו אז חבורה של פרטיזנים עם נשק מאולתר וציוד בלוי והמטרה היחידה שלנו הייתה למנוע מהאויב להתבסס בשטח שלנו. זה היה כמו איזשהו מערבון, נסענו על הדרכים עליהן עבר האויב כמה דקות קודם, מזנבים בו, מכינים מארבים. תפסנו באותה תקופה המון משאיות וציוד צבאי".

הפעלה נכונה של הרחפנים נתנה למתנדבים חסרי הניסיון הצבאי יתרון שאפשר להם לנהל מערכת הגנה יעילה. "עשינו את כל זה בלי נוכחות של הצבא האוקראיני הסדיר לצידנו, האויב לא ציפה לנוכחות כזו של פרטיזנים בדרום אוקראינה בימים הראשונים האלה שבהם למדנו להפעיל את הרחפנים, הבנו את הפוטנציאל העצום שלהם כסיור אווירי והכוונה לכוחות שלנו. וזו הייתה רק ההתחלה של הסיפור", מסביר ציקלופ.  

רחפן התצפית של ציקלופ בשמי מזרח אוקראינה, צילום: אוג' מריה יורק

ככל שחלפו החודשים והמלחמה הפכה לסטטית יותר, חשיבותם של הרחפנים ומפעיליהם רק גדלה. סדנאות מאולתרות לייצור ושדרוג רחפנים אזרחיים הוקמו ומפעילי רחפנים מנוסים הפכו לסחורה לוהטת בקרב יחידות הצבא. "בתחילת הפלישה ,לא היה זמן ובטח שלא היו משאבים ללימוד מאורגן ושיטתי של ההפעלה והטקטיקה מאחורי השימוש ברחפנים. למדנו הכל בעצמנו תוך כדי ניסיון בשדה הקרב", מספר הלוחם, שהפך לשם דבר בשימוש בכלים המעופפים בשדה הקרב. "בעזרת רחפנים אפשר לעשות כמעט כל סוג של פעילות צבאית שניתן לחשוב עליה, אם זה משימות איסוף מודיעין בעומק שטח האויב, תמיכה בכוחות ח"יר בתנועה, משימות ירי ארטילרי נגד סוללה והכוונה של ירי ארטילרי. ניתן לבצע עם רחפנים תקיפות נגד עמדות מגן של האויב, השמדה של כלי הרכב שלו, לרדוף את הלוחמים שלו ולגרום להם להתפזר ולהיכנע, באמת כמעט כל סוג של פעילות", מדגיש ציקלופ. "אני יכול להגיד לך שאני והחברים שלי לצוות עשינו את כל הדברים האלה, בשלבים שונים של העבודה שלנו", הוא מוסיף בגאווה ניכרת.

"אתה הופך למטרה גדולה ובולטת"

ציקלופ הוא חלק מיחידת רחפנים עצמאית, שפועלת בצמוד לכוחות אחרים שנמצאים במרחב, אנשי יחידות חיל הרגלים, השריון והארטילריה שפעילים באותה גזרה. מדובר בשיטת פעולה שונה למדי מזו של צה"ל. "שגרת היום שלנו מתחילה מבדיקה מקיפה של מערכת החשמל שלנו, שהסוללות טעונות, שהציוד כולו עובד. יש לנו עשרות סוללות, אנטנות, שלטי הפעלה וכאלו. כולם צריכים טיפול מתמיד ובלי לטעון אותם שום דבר לא יעבוד, זה חשוב ממש כמו להצטייד בתחמושת", מספר ציקלופ. "כל צוות חייב שיהיה אתו תמיד גנרטור וחיבור למערכת סטראלינק הלוויינית, זה הציוד הכי בסיסי עבורנו, ולא קל להשאיר את הציוד הזה זמין ותקין כל הזמן. אבל הרווח שיש לכוח צבאי מיחידת רחפנים הוא עצום והחיים בחזית הופכים להרבה יותר יעילים ופעילים עבור כולם".

סוללות, חיבור ל"סטראלינק", מסכים וגנרטור - ציקלופ מכין את עמדת ה שליטה בשטח,

אך לצד היתרונות, יש גם איום. "צוותי הרחפנים הם תמיד מטרה גדולה ובולטת לאויב ועבורנו ובתשעים עד -99 אחוז מהמקרים, צוותי רחפנים מאותרים על ידי צוות רחפנים מהצד השני, ככה שזה תמיד משחק אכזרי של חתול ועכבר. האיום הכי גדול עלינו הוא הפגזות, ויורים עלינו הכל ובכמויות גדולות משום שרחפן אחד פעיל יכול לגרום נזק אדיר ולאויב יש מוטיבציה אמיתית לנסות להיפטר מאיתנו", אומר ציקלופ, שהצליח להימלט כמה פעמים ממצבים מסכני חיים.



שגרת הלחימה של הצוות נעה בין הימלטות בעור שיניים מהפגזות, הפעלת רחפנים נגדית של הרוסים וירי טועה לשגרה שוחקת של מטלות רבות ומשעממות. "החסרונות של העבודה שלנו היא בעיקר השגרה. יכול להיות מאוד מייגע לעבור על שעות ארוכות של סרטוני מודיעין לצרכי ניתוח או לחפש נקדה מתאימה להפעיל ממנה את הרחפן. גם שגרת התיקונים של הרחפנים וכלי הרכב שלנו יכולה להיות שוחקת למדי וזה מבלי להזכיר את הצורך שעולה בפעמים רבות לחפש נקודת הפעלה טובה ברגל, עם עשרות קילוגרמים של ציוד על הגב", מסביר ציקלופ.

ציקלופ מתאמן בירי במהלך לחימה במזרח אוקראינה, צילום: אוג' מריה יורק

כמו כל לוחם בצוות רחפנים, גם לציקלופ יש פעולה אותה הוא זוכר כמוצלחת ביותר שלו והוא מתגאה בה באופן ברור. "פעם אחת, בחודשים הראשונים של הפלישה, הצלחתי לאתר ריכוז גדול וצפוף של האויב. דיברתי עם כוח תותחנים סמוך והצלחתי לכוון ולדייק ירי ארטילרי על האויב. מתוך 50 משאיות שהתרכזו בנקודה אותה איתרתי, 23 הושמדו לגמרי יחד עם כמויות גדולות של תחמושת. הושמדו גם שתי מכליות דלק גדולות ומחסן של פגזים, שהתפוצץ וגרם נזק אדיר לכוח הפולש. האויב ספג שם עשרות אבדות ותוכנית התקיפה שלו שובשה לגמרי. האירוע כולו התרחש 20 דקות בלבד אבל אני זוכר כל דקה ודקה. הנחתנו מהלומה ענקית על האויב בגזרה הזו, ואני מאוד גאה שלקחתי בזה חלק".

"ממציאים את כללי הלחימה מחדש"

"רחפנים יכולים לשמש לכמעט כל סוג של משימה צבאית. רוב רחפני התצפית שלנו הם דגמים של חברת DJI או "אאוטל", לדוגמה, אבל כשמדובר ברחפנים מתאבדים או רחפנים מפציצים, המגוון הוא פשוט בלתי נגמר", מסביר ציקלופ. ומבחר הדגמים שמשמשים את הצבא האוקראיני לפגיעה ברוסים הוא באמת מסחרר. בשל העובדה שיחידות רבות מחזיקות ברחפנים שנקנו באופן עצמאי ומתאימות להם חימושים שונים, לעיתים מאולתרים מאוד, ניתן לראות דגמים רבים ולעיתים ביזאריים של רחפני תקיפה.

לוחם צה"ל משגר רחפן תצפית ברצועת עזה,

רחפנים מסוג זה מתחלקים לשתי קטגוריות, האחת של רחפנים מתאבדים, בדרך כלל חמושים בראש נפץ של רקטת RPG או מטען נפיץ אחר, ורחפנים מטילי פצצות, שמשליכים רימונים, פצצות קטנות ולעיתים אפילו מוקשים נגד טנקים, על כוחות הצבא הרוסי. האוקראינים יצרו תת קטגוריה משלהם של רחפנים מטילים כבדים, המכונים על ידי הרוסים "באבא יגה", על שם המכשפה המעופפת מהמיתולוגיה הרוסית. מדובר ברחפן מפלצתי עם שישה רוטורים שמסוגל להשליך כמה פצצות מרגמה או לשאת ציוד לוחמה אלקטרונית. בשבועות האחרונים אף תועדו רחפנים מדגם זה מטילים תרמיט, חומר כימי בוער, על עמדות הצבא הרוסי.

חיילים אוקראינים מפעילים רחפן במזרח המדינה, צילום: איי.אף.פי

"ללא מערכות בלתי מאוישות, אני חושב שהמצב היה קשה מאוד עבורנו. לוחמת הרחפנים סייעה לנו לגשר על העדיפות של האויב במספרים ובציוד, במיוחד בתחום התחמושת. צריך להבין שזו מלחמה שאף אחד לא ממש יודע איך להלחם בה, אנחנו ממציאים את כללי המשחק תוך כדי לחימה", מספר ציקלופ בהתרגשות. "יש המון חידושים מרגשים בתחום כל הזמן, מה שעבד לפני שנה כבר כמעט חסר תועלת היום. זה מרוץ משוגע ואין לדעת איזה כיוון הוא ייקח ככל שהמלחמה תימשך", הוא מוסיף.

ציקלופ צופה בסרטונים של שימוש ברחפנים במהלך הלחימה ברצועת עזה. גם של צה"ל וגם של חמאס, ומזהה היטב דפוסים דומים ויש לו עצות מקצועיות. "מדינות שרוצות צבא מודרני וחזר צריכות לכלול גדודים או אפילו חטיבות של רחפנים ולעבוד על שיפור התקשורת, האמינות של הרכיבים השונים בצי הרחפנים ולהתחיל בייצור מקומי שמתאים לצרכים הספציפיים של הצבא המדובר, ולהתחיל בזה עכשיו".

ציקלופ מפעיל רחפן במהלך ארוחת הבוקר, צילום: אוג' מריה יורק



אחד הדברים הבולטים והמבלבלים ביותר בלוחמת הרחפנים היא שחלק לא קטן ממנה הגיע מלמטה, מהשטח. גם בישראל וגם באוקראינה, הציבור התגייס ותרם ללוחמים רחפנים שנקנו ברשת, והלוחמים, יחד עם מפתחים צבאיים, הפכו אותם לכלי נשק יעילים יותר לאורך הזמן. הרעיון שקטגוריות שלמות של כלי נשק מתפתחות לא רק באתרי הניסויים של תאגידי הנשק העצומים, אלא גם בסדנאות קטנות במרתפים בקייב, בשוחות במזרח אוקראינה ובדירות נטושות ברצועת עזה, מעוררת מחשבה על עתיד הלוחמה במאה ה-21 וההפתעות הרבות שעוד צפויות לעולם, שייתכן שעומד על סיפו של עימות נרחב אף יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר