דוח: סיקור המלחמה ב-BBC מוטה באופן מובהק לטובת חמאס

מניתוח תכני התאגיד הבריטי, עולה כי ישראל תוארה כקשורה ל"רצח עם" פי 14 יותר מחמאס • עוד עולה כי חלק מהעיתונאים שסיקרו את המלחמה חגגו את מעשי הטרור • דובר ה-BBC: "אנחנו לא חושבים שניתן להעריך את הסיקור רק ע"י מילים נפרדות מהקשר"

משרדי BBC . צילום: GettyImages

תאגיד השידור הבריטי BBC הפר את "קווי העריכה המנחים שלו" יותר מ-1,500 פעם במהלך סיקור ארבעת החודשים הראשונים למלחמת חרבות ברזל, כך עולה מדוח שהתפרסם הלילה (בין שבת לראשון) בעיתון ה"דיילי טלגרף". הנתונים התבססו על ניתוח תכני התאגיד: בטלוויזיה, רדיו, באינטרנט, בפודקאסטים וברשתות החברתיות במשך ארבעה חודשים החל מ-7 באוקטובר. 

ה-BBC "צינזר" חלק מהראיון של הנשיא הרצוג // צילום: מתוך חשבון ה-X של דובר הנשיא נאור יחיא

הדוח, שנכתב על ידי צוות בראשות עורך הדין הבריטי טרוור אסרסון מצא כי ישראל תוארה כקשורה ל"רצח עם" פי 14 יותר מאשר חמאס במהלך סיקור המלחמה ברשת הבריטית.

אתמול הזהיר דני כהן, בכיר לשעבר ברשת, כי קיים "משבר מוסדי" ברשות השידור הבריטי וקרא לעריכת חקירה עצמאית לגבי סיקור מלחמת ישראל-חמאס בתאגיד.

שתי קבוצות יהודיות מובילות, הקמפיין נגד אנטישמיות והאסיפה היהודית הלאומית, הצטרפו לקריאה לביקורת עצמאית, כאשר לורד אוסטין, שר מהלייבור לשעבר האשים את הרשת בכך שדחתה ביהירות שאלות שהופנו כלפיה בנושא. 

הסיקור של ה-BBC בנוגע לחשיפת דובר צה"ל, צילום: צילום מסך

"דפוס מטריד"

הדוח ניתח את סיקור הרשת במהלך תקופה שהחלה ב-7 באוקטובר ובמשך ארבעה חודשים. צוות של כ-20 עורכי דין ו-20 מדעני נתונים השתתפו במחקר, ונעזרו בבינה מלאכותית על מנת לנתח את כמויות המידע. החוקרים זיהו בסך הכל 1,553 הפרות של הנחיות העריכה של ה-BBC: חוסר משוא פנים, דיוק, ערכים של הוגנות ואמת ועניין ציבורי. 

"הממצאים חושפים דפוס מדאיג מאוד של הטיה והפרות מרובות על ידי ה-BBC של הנחיות העריכה שלו לגבי חוסר משוא פנים, הוגנות וקביעת האמת", נכתב בדוח.

כמו כן, נמצא כי ה-BBC ממעיטים בהיקף הטרור של חמאס, בעוד ישראל מוצגת כמדינה מיליטריסטית ותוקפנית. בין השאר נטען כי כמה עיתונאים ברשת שסיקרו את המלחמה גילו בעבר אהדה לחמאס ואף חגגו את מעשי הטרור שלו. עוד נטען כי פרילנסרים מקומיים שהועסקו על ידי ה-BBC בסיקור הסכסוך ברצועה, תמכו בארגון הטרור במדיה החברתית.  

הכתב הבינלאומי מצוטט כמי ש"צמצם" את מתקפת 7 באוקטובר, צילום: שימוש לפי 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ג'רמי בואן, העורך הבינלאומי של ה-BBC, מואשם בתירוץ פעולות הטרור של חמאס ובהשוואה בין ישראל לרוסיה של פוטין, בעוד שליסה דוסט, הכתב הבינלאומי הראשי מצוטט גם כמי ש"צימצם" לכאורה את היקף המתקפות ב-7 באוקטובר. 

עוד מצוין כי הערוץ הערבי של תאגיד השידור הבריטי, הוא אחד מכלי התקשורת הגלובליים המוטים ביותר בהתייחסותו אל הסכסוך בין ישראל לחמאס. בנוסף לכך זוהו 11 מקרים בהם כתבים שסיקרו את המלחמה פרסמו בעבר הצהרות פומביות על תמיכה בטרור ובחמאס.

המחקר מציין, כי על אף הפשעים המזוויעים שביצע חמאס, בדיווחי ה-BBC ישראל מתוארת כקשורה לפשעי מלחמה לפחות פי 4 מארגון הטרור (127 דיווחים לעומת 30), לרצח עם פי 14 (283 אזכורים לעומת 19) ופי שש בהקשר להפרת החוק הבינלאומי (167 אזכורים לעומת 27). 

כתבים שסיקרו את המלחמה פרסמו בעבר הצהרות פומביות על תמיכה בטרור, צילום: רשתות ערביות

בתגובה נמסר מה-BBC כי הוא "ישקול בזהירות" את הממצאים המובאים במחקר, שהוגש לטים דייווי, המנכ"ל שלו, ולסמיר שאה, היו"ר שלו, כמו גם לכל חברי הדירקטוריון.

דובר התאגיד הוסיף כי יש לו "שאלות רציניות" לגבי המתודולוגיה של המחקר, בייחוד בשל ההסתמכות שלו על בינה מלאכותית. "אנחנו לא חושבים שניתן להעריך את הסיקור רק על ידי ספירת מלים נפרדות מהקשר". 

עוד הוסיף: "אנו נדרשים לחוסר משוא פנים במקום 'מאזן האהדה' המובא בדוח, ואנו מאמינים שכתבנו הידעניים והמסורים משיגים זאת למרות האופי המורכב והמאתגר של הסכסוך. עם זאת, נשקול את הדוח בזהירות ונגיב ישירות למחברים ברגע שנלמד אותו בפירוט". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר