עדן גולן מניפה את דגל ישראל בגמר האירוויזיון. צילום: איי.פי.

חוויה מתקנת: אזרחי שוודיה העניקו לעדן גולן את "פרס האירוויזיון מטעם העם השוודי"

לאחר ששופטי הצוות המקומי של שוודיה לא העניקו לנציגת ישראל באירוויזיון אף נקודה, יזמו שני אזרחים שוודים מבצע התרמה למתן פרס • גולן תתרום את כספי הזכייה לקיבוץ ניר עוז • "מודה לעם השוודי מעומק ליבי"

[object Object]

הופעתה המרגשת של עדן גולן עם השיר "הוריקן" באירוויזיון 2024 במאלמו, שבדיה, הותירה רושם עז על מיליוני צופים ברחבי העולם. למרות שסיימה במקום החמישי הכללי, גולן זכתה לאהדה עצומה מהקהל, שהעניק לה את המקום השני מתוך 25 מדינות בהצבעת הצופים מהבית.

צפו: עדן גולן מבצעת את "הוריקן" בגמר האירוויזיון // באדיבות כאן תאגיד השידור הישראלי ואיגוד השידור האירופי (EBU)

עם זאת, חוויית התחרות לא הייתה פשוטה עבור גולן והמשלחת הישראלית. בעוד שהקהל השבדי העניק לה את מקסימום 12 הנקודות, צוות השופטים המקומי לא העניק לה אפילו נקודה אחת.

בתגובה החליטו שני אזרחי שוודיה, דניאל שץ ודן כץ, יזמו מבצע התרמה ייחודי. הם גייסו כ-215,000 קורונה שבדית (כ-78,000 ש"ח) מאזרחים שוודים התומכים בישראל, במטרה להעניק לגולן את "פרס האירוויזיון מטעם העם השוודי". זאת במטרה לתת לה חוויה מתקנת לאירועי האירוויזיון.

את כספי הזכייה החליטה לתרום לקיבץ ניר עוז, צילום: דקל אגמי

ריצ'ארד הארי, הזוכה השבדי באירוויזיון 1984, הציד את הפרסם בסרטון שפורסם ברשת X. "היום יש לי את הכבוד להציג את הפרס מזוכה אחד לזוכה שנייה. למרות כל האתגרים והעוינות בהם נתקלת בתחרות, הצגת עמידות מופלאה ונתת באירוויזיון הופעה נהדרת שנגעה בליבו של העם השבדי וזיכתה אותך ב-12 נקודות מצד הקהל השבדי, בניגוד לשתיקה הרועמת מצד צוות השופטים השבדי".

גולן הגיבה בהתרגשות: "אני מודה לעם השוודי מעומק ליבי על הכבוד הגדול לו אני זוכה. אני מתרגשת מהתמיכה שלכם ומהפרס שהחלטתם להעניק לי. כמו שאתם יודעים, החוויה שלי במאלמו הייתה מאתגרת, אבל הידיעה שאני וישראל קיבלנו תמיכה מלאה מהעם השוודי מחממת את הלב".

את כספי הפרס החליטה גולן להעביר לקיבוץ ניר עוז, שכמעט ונחרב ב-7 באוקטובר. ריטה ליפשיץ, נציגת הקיבוץ, הודיעה כי בזכות התרומה, הקיבוץ יבנה מחדש את הסופרמרקט ויקרא לו "סופרמרקט עדן", לכבודה של גולן.

העיתונאי דניאל שץ, מיוזמי הענקת פרס האירוויזיון בשם העם השבדי אמר לישראל היום כי "עדן גולן עברה חוויה מורכבת במאלמו בגלל האווירה העוינת כלפיה. אני יכול להעיד שבאופן אישי, ברכבת משטוקהולם למאלמו הגיע אליי הפקח הציע לי באופן ידידותי וממקום אכפתי להסתיר את השרשרת עם המגן דוד שאני עונד. וכשראינו שמצד אחד השופטים השבדים העניקו לה אפס נקודות על השיר המעולה שלה, בעוד הקהל השבדי העניק לה את מלוא 12 הנקודות ואת המקום הראשון, החלטנו לשקף את דעתו של הקהל השקט ולקדם את היוזמה הזאת".

שץ פתח התרמה באמצעות אחד מאתרי התרומות ההמוניות ולאחר שהנושא קיבל גם הד תקשורתי החליטו קרוב ל 150 איש לתרום כספים להענקת פרס לעדן גולן, "מרגע שפנינו לעדן גולן היא החליטה שהכספים יועברו ישירות לתרומה עבור הישובים שנפגעו בטבח של השבעה באוקטובר.

דניאל שץ, מיוזמי הענקת פרס האירוויזיון,

גם קק"ל התגייסה לנושא והכפילה את הסכום שנתרם והוסיפה עוד 215.000 קורונות שבדיות, והכל העובר לתרומה. היה מרגש לראות כיצד שבדים לא יהודים נרתמו ותרמו סכומים קטנים וגדולים מתוך הזדהות איתה ועם מדינת ישראל".

מוחמד סעד חיראללה, פרשן מצרי לענייני מזרח התיכון המתגורר בשבדיה הגיב ליוזמה: "ההזדהות השבדית העממית עם האמנית הישראלית עדן גולן מהווה סולידריות אנושית במיטבה. היא גם חושפת בפנינו את מה שחלק גדול מהחברה השבדית חושב על המצב במזרח התיכון מאז השבעה באוקטובר. אני מקווה שהיוזמה הזו תעזור להקל במקצת על החוויה הלא פשוטה שהאמנית הישראלית עברה במאלמו במהלך התחרות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו