הפתעת ענק בצרפת: השמאל הקיצוני ניצח בבחירות, לה פן נחלה מפלה

ראש הממשלה אטאל, איש מפלגתו של הנשיא מקרון, הודיע כי יגיש את התפטרותו מחר, אך ימשיך למלא את התפקיד כל עוד יידרש • "החזית העממית החדשה" של ז'אן-לוק מלנשון קיבלה את מספר המושבים הגדול ביותר באסיפה הלאומית • בנאום בפני תומכיו הצהיר כי ממשלתו "תכיר בפלשתין בהקדם האפשרי"

מלנשון. צילום: אי.אף.פי

הפתעה בבחירות לאסיפה הלאומית בצרפת: גוש מפלגות השמאל "החזית העממית החדשה" הצליח לזכות במספר הגדול ביותר של המושבים בסיבוב השני.  "האיחוד הלאומי" של מרין לה פן, שהובילה בסקרים, הגיעה רק שלישית. הגוש הנשיאותי, "ביחד", שני. ראש ממשלת צרפת, גבריאל אטאל, הודיע כי יגיש את התפטרותו מחר, אך ימשיך למלא את התפקיד כל עוד יידרש.

צרפת: מנהיג השמאל הקיצוני מלנשון בנאום לאחר ניצחון מפלגתו בבחירות // רויטרס

עם היוודע תוצאות המדגמים, פנה מנהיג "החזית"  ז'אן-לוק מלנשון לנשיא עמנואל מקרון וקרא לו להטיל על מפלגתו את הרכבת הממשלה החדשה. "על מקרון למנות ראש הממשלה משורותינו או להתפטר", אמר בנאום בפני תומכי השמאל בכיכר הרפובליקה בפריז. "על הנשיא מוטלת החובה למנות ראש ממשלה מ'החזית העממית החדשה'". הוא הצהיר כי ממשלתו "תכיר בהקדם האפשרי בפלשתין". 

על פי תוצאות האמת, "החזית העממית החדשה" זכתה ב-182 מושבים, "ביחד" של מקרון ב-168 מושבים,  ואילו "האיחוד הלאומי" של לה-פן נחלה מפלה וסיימה רק במקום השלישי עם 143 מושבים. מועמד "האיחוד הלאומי" לתפקיד ראש הממשלה, ז'ורדן ברדלה, הודה בתבוסת מפלגתו ואמר: "נפעל לקדם את ערכינו מהאופוזיציה". 

ברדלה. המנהיג החדש של מפלגת הימין הקיצוני בצרפת, צילום: אי.פי

"לאחר שעמנואל מקרון שיתק באופן מכוון את המוסדות שלנו, הוא דחף את צרפת לזרועות השמאל הקיצוני ולתוך חוסר ביטחון וחוסר יציבות שלטונית", אמר הנשיא הצעיר של "האיחוד". "כתוצאה מכך הוא שלל מהעם הצרפתי כל מענה לקשיים היומיומיים שהוא חווה, דבר שיימשך בחודשים הקרובים".

תומכי השמאל הקיצוני חוגגים בפריז, צילום: אי.פי.איי

מארמון הנשיאות נמסר כי מקרון לומד את תוצאות הבחירות ויכבד, כחלק מההיסטוריה של הנשיאות הצרפתית, את בחירתו של העם. תוצאות הבחירות מהוות הישג מוגבל עבור מקרון, שהצליח למנוע רוב של הימין הקיצוני בפרלמנט, אך כעת ייאלץ לנסות ולהגיע להסכם עם השמאל הקיצוני. עם פרסום תוצאןת המדגמים, מקרון קרא לאיפוק לנוכח התוצאות שעדיין עשויות להשתנות, ומעוניין לחכות לחלוקת המושבים הסופית באסיפה הלאומית בטרם ימנה ראש חדש לקבינט במקום גבריאל אטאל. לפי האליזה, מקרון מתכוון להמשיך בתוכניותיו ולצאת לפסגת נאט"ו בוושינגטון.

מדיניות אנטי-ישראלית

ז'אן לוק מלנשון, מנהיג "החזית העממית החדשה", נחשב לאיש שמאל קיצוני, סוציאליסט ותומך ידוע של הקהילה המוסלמית בצרפת. מלנשון רואה בישראל "פרויקט קולוניאלי" ודיבר בגנותה בהזדמנויות רבות. הוא אף האשים בעבר את מפלגת הליכוד בהתערבות נגד המועמד הבריטי ג'רמי קורבין בבחירות בבריטניה בשנת 2019. 

חגיגות ניצחון השמאל הקיצוני בצרפת, צילום: איי.אף.פי

בחודש ינואר הגיע מלנשון להאג כדי להיות נוכח במהלך הגשת התביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי, כחלק מצוות התביעה הדרום-אפריקנית. מלנשון אמר כי מטרת הצטרפותו היא "להביא לסיום פעולות האיבה ברצועת עזה". 

מנהיג המפלגה הסוציאליסטית בצרפת, ז'אן לוק מלנשון, צילום: איי.אף.פי

מלנשון מתנגד גם לאיחוד האירופי וטוען כי המוסד "הושחת על ידי הקפיטליזם הליברלי" ואינו משרת יותר את היבשת. מלנשון תומך ביציאת צרפת מברית נאט"ו והתקרבות לרוסיה. 

השר עמיחי שיקלי, שהתבטא לא אחת בעד לה פן ואף נפגש עימה, הגיב: "אלה חדשות רעות מאוד, קודם כל עבור הקהילה היהודית בצרפת, אבל גם עבורנו במדינת ישראל, וחבל שנשלה את עצמנו. מלנשון, כמוהו כג׳רמי קורבין, אנטישמי ושונא ישראל מושבע שסרב לגנות את מעשי הטבח של חמאס בשבעה באוקטובר בצורה חד משמעית ולהכיר בו כארגון טרור".

תגובות באירופה

תגובות ראשונות לבחירות בצרפת באירופה. "התלהבות בפריז, אכזבה במוסקבה, הקלה בקייב", כתב ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק. "מספיק כדי להיות שמחים בוורשה".

גורם רשמי במפלגה הסוציאל-דמוקרטית של אולף שולץ כתב כי "הגרוע מכל נמנע". "'האיחוד הלאומי' לא יכולה להקים רוב ממשלתי", כתב ראש תחום החוץ בסיעת SPD בבונדסטג, נילס שמיד. 

השתתף בהכנת הידיעה: אריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר