בניגוד לעמדת האיחוד האירופי: ר"מ הונגריה אורבן נפגש עם פוטין

זמן קצר אחרי שהונגריה הפכה לנשיאה התורנית במועצת השרים האירופית, אורבן הגיע למוסקבה • הפגישה עם הנשיא הרוסי נעשית בניגוד לעמדת האיחוד המתנגדת לקשר עם רוסיה, בשל המלחמה המתנהלת בינה לבין אוקריאנה • לפני שלושה ימים ראש הממשלה ההונגרי הגיע במפתיע לקייב וניסה לנהל "מגעים לקידום השלום"

ולדימיר פוטין וויקטור אורבן . צילום: אי.פי.איי

התורנות של הונגריה בנשיאות של מועצת השרים האירופית בקושי התחילה, וויקטור אורבן כבר הצליח ליצור שערורייה. בניגוד לעמדת האיחוד האירופי, שמסייע לאוקראינה במאבקה נגד הפלישה הרוסית, ראש ממשלת הונגריה הגיע היום (שישי) למוסקבה ונפגש עם ולדימיר פוטין.

התקשורת הרוסית חגגה את הגעת אורבן למוסקבה וגם פוטין עצמו הוסיף שמן למדורה: בפתח הפגישה עם האורח ההונגרי אמר לו הדיקטטור הרוסי כי הוא שמח "לראות כאן נציג של האיחוד האירופי"

ולדימיר פוטיר וויקטור אורבן, צילום: איי.אף.פי

אמש, כשדבר הנסיעה הצפויה נחשף ועלה החשד שאורבן ייפגש עם פוטין, ציינו בכירים אירופים שאין לו מנדט לעשות זאת בשם האיחוד.

"הנשיאות העוברת בתורנות לא מעניקה מנדט להיכנס לשיחות עם רוסיה בשם האיחוד האירופי", כתב שארל מישל, נשיא מועצת אירופה (גוף, המורכב מנשיאי מדינות וראשי ממשלה באיחוד; ד"ב).

"דיונים על אוקראינה אינם יכולים להתקיים בלי אוקראינה". "ריצוי לא יעצור את פוטין", כתבה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר לאיין. הנציבות מסרה גם כי לא עודכנה בנסיעה.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזף בורל, צילום: אי.פי

גם שר החוץ האירופי ז'וזפ בורל הביע תרעומת. "הנסיעה שלו למוסקבה היא במסגרת היחסים הבילטרליים של הונגריה עם רוסיה. ראש הממשלה אורבן לא קיבל כל מנדט אירופי לבקר במוסקבה. העמדה הרשמית של האיחוד האירופי ברורה ונוסחה במסמכים רבים, והיא שוללת כל מגע בין האיחוד לבין הנשיא פוטין", כתב בורל.

קאיה קאלאס, ר"מ אסטוניה שצפויה להחליף את בורל, הייתה חריפה אף יותר. "אורבן מנצל את הנשיאות התורנית כדי לזרוע בלבול", אמרה.

אורבן עצמו הודה במהלך הנסיעה למוסקבה כי "להונגריה אין מנדט לניהול מו"מ מטעם האיחוד האירופי". "לא הייתי מעמיד פנים, אבל אני יכול ללמוד את הנושא", הוסיף.

אורבן כנראה שכח לחשוב על הנראות של האירוע ועל כך שהוא שובר את החרם של האיחוד, ופוטין עצמו ניצל את ההזדמנות להביך את האיחוד האירופי, כאשר פנה לאורבן ואמר: "אני מבין שהגעת לא רק כשותפנו הוותיק, אלא גם כנשיא במועצת השרים... אני מצפה שתשקף לי את עמדת עם עמדתך, עמדת השותפים האירופים".

ויקטור אורבן וולדימיר זלנסקי. השבוע, צילום: רויטרס

אורבן, שלפני שלושה ימים ביקר במפתיע בקייב, נועד עם זלנסקי וניסה לנהל "מגעים לקידום השלום". אולם מתחילת הפלישה הרוסית, אורבן משמש כבעל ברית קבוע של פוטין. בין השאר, הוא בלם או האט הטלת סנקציות אירופיות על רוסיה והתנגד להעברת סיוע לקייב. 

הוא גם היה המנהיג האירופי הראשון שנועד עם פוטין בסין באוקטובר האחרון לאחר שבית הדין הפלילי הבינלאומי הוציא צו מעצר נגד השליט הרוסי בגין פשעים באוקראינה.

"המפגש הנוכחי עם פוטין", אמר דיפלומט אירופי ל"פייננשל טיימס", "מסיים את הנשיאות ההונגרית שעוד לא החלה. הספקנות של חברות האיחוד הייתה מוצדקת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר