סופו של עידן בבריטניה: המלך הטיל על סטארמר את הרכבת הממשלה

רישי סונאק הגיש את התפטרותו למלך אחרי נאום קצר ביציאה ממעון ראש הממשלה • מפלגת "רפורמה" של נייג'ל פרג' זכתה בארבעה מושבים בפרלמנט - זאת למרות העובדה שקיבלה 14 אחוזים מקולות הבוחרים

המלך צ'ארלס וקיר סטאמר. צילום: איי.אף.פי

מהפך שלטוני: מנהיג הלייבור, קיר סטארמר, הגיע היום (שיש) לארמון בקינגהאם, שם הטיל עליו המלך צ'ארלס את הרכבת הממשלה, לאחר נצחונה של מפלגתו בבחירות הכלליות במדינה הלילה. 

ראש הממשלה הנכנס נשא נאום על מדרגות הבית ואמר: "העבודה על יצירת שינוי אמיתי מתחילה עכשיו. נבנה מחדש את בריטניה ונביא לשגשוג בכל הקהילות. רבים במדינה לא מאמינים שהיא תהיה טובה יותר עבור ילדיהם. נעבוד כל יום על מנת לגרום להם להאמין". 

סונאק נפגש מוקדם יותר עם המלך צ'ארלס ומסר לו את התפטרותו, זאת לאחר תבוסה מוחצת של המפלגה השמרנית בבחירות הכלליות במדינה. 

בנאום שנשא ראש הממשלה על מדרגות המעון ברחוב דאונינג 10, אמר סונאק, "בראש ובראשונה אני רוצה להגיד שאני מצטער. נתתי את כל כולי לתפקיד. שמעתי את הכעס שלכם, את האכזבה שלכם ואני לוקח אחריות על התבוסה הזו". סונאק התייחס למחליפו, מנהיג הלייבור קיר סטאמר ואמר כי הוא "איש הגון ואני מכבד אותו". 

רישי סונק נפרד ממעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג // רויטרס

זמן קצר אחרי פגישתו של סונאק עם המלך צפוי להגיע קיר סטארמר, המנצח של הבחירות, לארמון על מנת לקבל על עצמו את הרכבת הממשלה.

מדובר במשימה בה סטארמר לא יתקשה, שכן מפלגתו מחזיקה כעת ברוב מוחלט בפרלמנט. מי שנצפה לחלוטין לא מתרגש מהמעמד במעון ראש הממשלה הוא לארי, חתול הבית, שנצפה על ידי עיתונאים משוטט סמוך למדרגות הכניסה. 

לארי החתול לאחר נאום סונאק במעון ראש הממשלה,

התפטרותו של סונאק סותמת את הגולל על 14 שנות שלטון של השמרנים בבריטניה, כשהמפלגה איבדה יותר מחצי ממושביה בפרלמנט.

לפי תוצאות אמת לא סופיות לגמרי של הבחירות, מפלגת הלייבור זכתה ל-412 מושבים, השמרנים של סונאק ניצבים על 120 מושבים והליברל-דמוקרטים על 71 מושבים, עליה דרמטית בכוחם בפרלמנט. המפלגה הסקוטית לאומית התרסקה  ונותרה עם 9 מושבים בלבד.

מפלגת "רפורמה" של איש הימין נייג'ל פרג' זכתה לארבעה מושבים בלבד, למרות העובדה שהמפלגה זכתה ל-14 אחוזים מקולות הבוחרים, זאת בשל שיטת הבחירה האזורית הנהוגה בבריטניה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר