סונאק הודה בהפסד: "אני מתנצל"; סטארמר בנאום הניצחון: "השינוי מתחיל עכשיו"

המפלגה זכתה ב-410 מושבים - זינוק מ-202 שהיו לה בפרלמנט היוצא • מנגד, השמרנים מתרסקים מ-365 מושבים ל-131 • המדגמים חוזים גם הישג גדול לאדריכל הברקזיט, הפופוליסט נייג'ל פרג', שצפוי להיכנס לפרלמנט עם 13 מושבים • בשעות הבוקר, ר"מ היוצא רישי סונאק בירך את מנהיג הלייבור על הניצחון

קיר סטארמר, מנהיג הלייבור . צילום: Getty images

הניצחון של הלייבור היה צפוי, הסקרים ציפו גם שיהיה גדול מאוד, והשאלה הייתה רק עד כמה. עם סגירת הקלפיות ברחבי הממלכה המאוחדת, התמונה התבררה עוד יותר: לפי המדגמים, זכתה המפלגה בראשות קיר סטארמר ב-410.

על פי תוצאות האמת הבוקר, הלייבור כבר זכו ב-405 מושבים בעוד השמרנים זכו ב-111 מושבים בלבד. הליברל דמוקרטים זכו ב-68 מושבים, עלייה אדירה של יותר משישים מושבים לעומת הפרלמנט המכהן ואילו המפלגה הלאומית הסקוטית התרסקה לשמונה מושבים. 26 מושבים בפרלמנט טרם הוכרעו.

רה"מ היוצא סונאק צפוי להגיע היום לארמון כדי להגיש את התפטרותו למלך צ'ארלס. מייד אחריו יגיע סטארמר כדי לקבל את המנדט להקים ממשלה. לאחר מכן, יעשה סטארמר את דרכו לדאונינג 10, אליו יכנס לראשונה כראש ממשלת בריטניה

הקרנת תוצאות המדגם על בניין ה-BBC בלודנון, הערב, צילום: אי.אף.פי

מדובר בזינוק עצום: בבחירות של 2019 זכתה המפלגה ב-202 מושבים בלבד. בעקבות התוצאה העגומה אז, הודח היו"ר ג'רמי קורבין, שנודע בגישתו האנטישמית והאנטי-ציונית החריפה, והמפלגה בחרה את סטארמר לתפקיד. 

סטארמר הודה לתומכיו בבוקר: "עשינו זאת, השינוי מתחיל עכשיו. שמש התקווה זורחת שוב. המשימה שלנו היא לא פחות מחידוש הרעיונות שהחזיקו את המדינה הזאת יחד. אנחנו חייבים לחזור לפוליטיקה של שירות ציבורי, הקרב על אמון הציבור הוא הקרב שיכריע את העידן הזה: המדינה ראשונה - המפלגה שנייה. אני לא מבטיח שזה יהיה קל, אנחנו חייבים לזוז קדימה מייד".

סונאק מודה לתומכיו לאחר התבוסה, צילום: רויטרס

רה"מ היוצא רישי סונאק הודה בהפסד. על אף המפלה הוא הצליח להיבחר מחדש לפרלמנט. "הלייבור ניצחו בבחירות האלה, שוחחתי עם סטארמר ובירכתי אותו על הניצחון. אני לוקח אחריות על ההפסד הזה ומתנצל. יש הרבה מה ללמוד מהבחירות האלה".

ראש הממשלה רישי סונאק ורעייתו אקשטה עוזבים את הקלפי. בקרוב גם את דאונינג, 10, צילום: רויטרס

השמרנים, שזכו לפני חמש שנים ב-365 מושבים, מתרסקים: בפרלמנט החדש יהיו להם רק 131 מושבים.

על פי דיווח ברויטרס, שר ההגנה הבריטי שאפס הפסיד את מושבו בפרלמנט. שפס הובס על ידי אנדרו לווין ממפלגת הלייבור במחוז וולווין האטפילד בדרום אנגליה, שאותו החזיק כמעט שני עשורים.

הישג משמעותי מאוד לנייג'ל פרג', מאדריכלי הברקזיט, שזכה לפופולריות גבוהה בקרב הצעירים: מפלגתו Reform Uk, צפויה לזכות בלא פחות מ-13 מושבים. פרג' כבר אמר כי בכוונתו להקים לפלטפורמה ימנית חדשה, שאליה ינסה למשוך צירים מהשמרנים.

פרג' נהנה מהשמש ומהגלידה ביום הבחירות, צילום: אי.אף.פי

המפלגה הסקוטית הלאומית, מנגד, מתרסקת: מ-48 מושבים בפרלמנט היוצא, היא צפויה לקבל רק עשרה מושבים. שני מושבים יהיו למפלגת הירוקים. 23 מושבים יפוזרו בין רשימות קיקיוניות או מועמדים עצמאיים.

לממשלה שצפוי להקים סטארמר לא יהיו ימי חסד רבים. היא תצטרך להוכיח את עצמה ומהר, ולו מכיוון שגל התמיכה בה נבע בעיקר מהמיאוס בשמרנים. לפי סקר YouGov, מתוך אלה שהתכוונו להצביע ללייבור 48% אמרו כי מטרתם העיקרית היא להיפטר מהשמרנים, ו-13% אמרו כי הם פשוט רוצים שינוי. רק 5% אמרו כי הם מצביעים ללייבור בגלל המדיניות הצפויה שלה.

מנגד, גם סטארמר עצמו היה זהיר לאורך הקמפיין ולא פיזר הבטחות גדולות. "הוא לא יעשה שום דבר קיצוני או פרוע", אמר לפני ימים אחדים לאי.פי פרופ' טים בייל מאוניברסיטת קווין מרי בלונדון. "הוא לא הבטיח רבות, ואף הוריד ציפיות". טום בולדווין, מחבר הביוגרפיה של סטארמר, טוען כי הדבר גם נובע מהסגנון של יו"ר הלייבור. "פוליטיקאי קונבנציונלי מציג חזון גרנדיוזי ואז, כשהוא נתקל בקשיים, מתפשר במציאות", אמר ל"אקונומיסט". "סר קיר, מנגד, נוטה להתחיל במנגנונים הפשוטים ביותר, ונעשה יותר ויותר קיצוני אם אינם עובדים" (כאן תוכלו לקרוא על דרכו של קיר סטארמר לפוליטיקה ועל זיקתו לעם היהודי).

האתגרים של הממשלה החדשה רבים, אך החשובים ביותר למצביעים הבריטים הם יוקר המחייה, קריסת שירותי הבריאות ומשבר הדיור (עוד בנושא – כאן).

סטארמר עם רעייתו ויקטוריה (מימין) ועם סגניתו, אנג'לה ריינר, צילום: אי.פי

אנג'לה ריינר, סגניתו של סטארמר, אמרה לרשת סקאי ניוז: "אנו מבינים את המשקל שמונח כעת על כתפינו. הייתי רוצה להגיד לאנשים במדינה הזו: "תמיד אשים אתכם במקום הראשון, ומדי יום איאבק כדי להביא לשינוי". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר