לקראת הסיבוב השני בצרפת: "מפולת מועמדים" בניסיון לבלום את הימין הרדיקלי

224 מתמודדים מהמרכז והשמאל, שעלו לסיבוב המכריע, פרשו ממנו • המטרה: להגדיל את הסיכויים לגבור ביום ראשון על המועמדים של "האיחוד הלאומי" • ז'ורדן ברדלה, שעומד בראש ה"איחוד": "קואליציה של חוסר כבוד, מקרון איחד כוחות עם אנטישמים" • סקר: מפלגתה מתרחקת מהשגת רוב מוחלט בפרלמנט - ויהיו לכך השלכות מרחיקות לכת

אישה חולפת על פני פוסטרים של מועמדות מטעם "החזית" ו"ביחד", היום בפריז. צילום: אי.פי.אי

האם מפלגתה של מארין לה פן תזכה ברוב מוחלט – זו השאלה שמעסיקה צרפת לקראת הסיבוב השני בבחירות לאסיפה הלאומית, שיתקיים ביום ראשון הקרוב.

תזכורת: בסיבוב הראשון, שראה שיעור הצבעה חריג של 60%, זכו המועמדים של "האיחוד הלאומי" ב-33% מהקולות. "החזית העממית החדשה" של השמאל צברה 28% וגוש ה"ביחד" מהמרכז הגיע שלישי עם קצת פחות מ-21%.

לנוכח התוצאות, ראשי המפלגות במרכז הפוליטי ובשמאל קראו השבוע לאיחוד המאמצים כדי לבלום בסיבוב השני והמכריע את מועמדי "האיחוד הלאומי" - מפלגה שבין מייסדיה היו שני אנשי וואפן אס-אס, וז'אן-מארי לה פן, שנודע בהקטנת השואה, אולם עברה בעשור האחרון מיתוג מחדש על ידי מארין, בתו של לה פן.

הפגנת מחאה נגד התחזקות הימין הקיצוני בכיכר הרפובליקה בפריז, אתמול, צילום: אי.פי

הקריאה לא נפלה על אוזניים ערלות: 224 מועמדים ממפלגות השמאל ומרכז, שעלו לסיבוב השני, פרשו ממנו כדי להגדיל את הסיכויים של מועמדים אחרים באזורי הבחירה שלהם לנצח נציגים של "האיחוד הלאומי". כעת, במאבק על 577 המושבים באסיפה הלאומית בפריז, יהיו 409 קרבות ראש בראש, ורק 89 מרוצים תלת-ראשיים, שתאורטית מעניקים סיכוי טוב יותר למועמדי "האיחוד הלאומי".

כדי להגיע ברוב מוחלט ולמנות את ראש הממשלה ואת הקבינט, "האיחוד הלאומי" זקוקה לזכות ב-289 מושבים, אולם לא נראה שזה יקרה - לפחות אם לפשוט לפי סקר של חברת "האריס". על פי הממצאים, מפלגתה של מרין לה פן תזכה ל-190 עד 220 מושבים. "החזית" של השמאל תצבור בין 150 ל-183, "ביחד" של עמנואל מקרון וגבריאל אטאל (מרכז) - בין 110 ל-135, והרפובליקנים ומועמדים עצמאיים יזכו ב-17 עד 31 מושבים  

מארין לה פן ביציאה מהמטה שלה, היום, צילום: אי.פי.אי

במצב הזה, כאשר לאף מפלגה אין רוב מוחלט, צפויה צרפת להיכנס למערבולת פוליטית, שכן בגוש המרכז התחייבו לא להרכיב ממשלה עם השמאל הקיצוני. בחירות חדשות לאסיפה הלאומית מותר לקיים רק בחלוף שנה.

אבל אין סקר שירגיע את הכוחות במרכז ובשמאל הצרפתיים. "יש רק גוש אחד שנמצא בעמדה להגיע לרוב מוחלט וזה הימין הקיצוני", התריע ראש הממשלה גבריאל אטאל, מהמפלגה של מקרון.

"מצביעים רבים לא ישמחו להשתמש בקולם רק כדי לחסום את 'האיחוד', אבל זה המעשה האחראי". רפאל גלוקסמן, מבכירי הסוציאליסטים בצרפת, בחר בשפה אלרמיסטית יותר. "יש דחיפות קיצונית למנוע ניצחון מהימין הקיצוני", אמר. "הם הגיס החמישי של פוטין שרוצים להשתלט על המדינה שלנו".

מנגד, מארין לה פן תקפה את התנהלות המפלגות במרכז ובשמאל. "האליטה הפוליטית שלנו נראית יותר ויותר גרוטסקית", אמרה הפוליטיקאית, שמתכוונת להתמודד על הנשיאות ב-2027. "אני חושבת שאנחנו עדיין יכולים לזכות ברוב מוחלט אם המצביעים יגיעו לקלפיות ויצביעו כדי לקבל את מבוקשם. אני קוראת להגיע להצביע כדי להביא את השינוי המיוחל".

ז'ורדן ברדלה, שצפוי להפוך לראש הממשלה במקרה של רוב מוחלט למחנה הימין הרדיקלי, כינה את המאמץ לבלום את "האיחוד הלאומי" "קואליציה של חוסר כבוד". "מצער לראות נשיא שהאשים את 'צרפת הבלתי-כנועה' (מפלגת שמאל קיצוני; ד"ב) באנטישמיות משליך את עצמו לזרועותיו של ז'אן-לוק מלנשון", אמר ברדלה ל"לה פיגארו" ובראיונות נוספים בתקשורת.

את הבחירות צפויים לאבטח כ-30 אלף שוטרים. התוצאות ראשוניות צפויות כבר בשעה תשע בערב. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר