שיקם את הלייבור, נלחם באנטישמיות ונשוי ליהודייה: הכירו את ר"מ בריטניה הבא

קיר סטארמר, שנכנס לפוליטיקה בסך הכל לפני תשע שנים, חילץ את מפלגת הלייבור מהשמאל הקיצוני ומוביל אותה לניצחון היסטורי • בין לבין, הוא מקפיד על ארוחות שבת עם אשתו היהודייה ודואג לקרוביה בישראל • פרופיל

קיר סטארמר. צילום: אי.פי

אוהד את ארסנל, היה לראשון במשפחתו של שרכש השכלה גבוהה - פרופיל: על פי כל המדגמים קיר סטארמר, יו"ר מפלגת הלייבור, הוא ראש ממשלת בריטניה החדש. קצת קשה להאמין, אבל כל זה יקרה רק חמש שנים אחרי שהייתה על הקרשים.

באותה המידה, בלתי נתפס שסטארמר עצמו נכנס לפוליטיקה רק לפני תשע שנים והצליח לשקם את הלייבור בתוך פחות מחמש שנים כיו"ר. "לעתים, כדי להיות מנהיג טוב צריך להיות חסר רחמים", אמר בראיון בנובמבר אשתקד. "שיניתי את הלייבור. אם אזכה לקבל הזדמנות, אשנה גם את המדינה".

קיר סטארמר, צילום: אי.פי

אז מיהו קיר סטארמר?

הוא נולד ב-1962 לאב שהתפרנס מיצירת כלי עבודה ולאם שעבדה כאחות. המשפחה לא הייתה ענייה באופן קיצוני, אבל לדברי סטארמר חיה תמיד בחשש לקראת הגעת החשבונות. "הרבה פעמים נאלצנו לוותר על שירות מסוים והיינו בוחרים בטלפון כי בלעדיו היה הכי קל להסתדר", נזכר סטארמר.

למרות זאת, קיר הפך לראשון במשפחה שקיבל השכלה גבוהה, כשלמד משפטים באוניברסיטת לידס ואז באוקספורד. במשך שנים שימש עורך דין בתחום זכויות האדם, עד שהקריירה שלו קיבלה תפנית חדה כאשר מונה למנהל התביעה הציבורית ולראש שירות התביעה המלכותי ב-2008. "היה קל מאוד לעבוד איתו, מעולם לא ראיתי שנטיה פוליטית זוחלת לתוך שיקוליו", אמר ל-ABC דומיניק גריב, ששימש כשר הפנים בממשלת הצללים של השמרנים ואחר כך כתובע הכללי לאנגליה ולוויילס. "הוא הביא תוצאות. לו פגשת אותו אז, לא היית יודע שיש לו בכלל שאיפות פוליטיות". ב-2014, כהוקרה על שירותו למען הכתר, העניק צ'ארלס, אז עוד הנסיך מוויילס, תואר אבירות לסטארמר. שנה מאוחר יותר נכנס בהפתעה לפוליטיקה.

קיר סטארמר, צילום: Getty Images

"הוא נכנס לפוליטיקה בשלב מאוחר בחייו, בשנות החמישים לחייו, ומאז נהנה מעלייה מטאורית בשורות המפלגה", אמר לאי.פי פרופ' טים בייל מאוניברסיטת קווין מרי. כמה מטאורית? אחרי הכישלון של הלייבור בבחירות של 2019, בחרו חברי הלייבור בסטארמר המתון במקום ראש המפלגה, איש השמאל הקיצוני ג'רמי קורבין.

כשנכנס לתפקיד, לייבור הייתה שקועה במשבר עמוק. היא נקרעה במאבקים פנימיים, התקציבים הלכו לחקירות פנימיות ולהתמודדות בבתי המשפט עם תביעות של עובדים לשעבר, ומעל לכל בגלל הגלישה לשמאל הקיצוני תחת ג'רמי קורבין, היא גם סבלה מאובדן דרך. "המפלגה שהוקמה כדי להיות מכשיר בידי הפועלים, הפכה אמצעי להפגנה של מידות טובות בידי פעילים פרוגרסיביים", כתבו ב"אקונומיסט". במילים אחרות, המפלגה נחטפה בידי השמאל הקיצוני וסטארמר השקיע מאמצים גדולים כדי לקרב אותה למרכז הפוליטי.

ואחד הנגעים החמורים ביותר בשורותיה הייתה האנטישמיות, ששימשה הן את אנשי קורבין והן מתנגדיו. סטארמר הפשיל שרוולים וניגש לעבודה. הפעולה הראשונה לאחר שזכה בראשות הלייבור הייתה פרסום של התנצלות עמוקה בפני יהודי בריטניה והתחייבות למגר את האנטישמיות מהמפלגה. בתוך שלושה ימים, כבר קיים פגישות עם ראשי הארגונים של הקהילה היהודית. חודשיים מאוחר יותר, העיף מהמפלגה מקורבת לקורבין, שפרסמה ברשת החברתית כתבה עם קונספירציה אנטישמית.

נפגש עם ראשי הקהילה היהודית. הזוג סטארמר,

לסטארמר, צריך לומר, יש פינה יהודית בבית - ובלב: ויקטוריה אשתו היא בתם של ברנרד (95), יהודי יליד פולין, וברברה, גיורת. "מחצית ממשפחתי יהודים", אמר סטארמר לאחרונה בראיון ל"גרדיאן". לדבריו, ויקטוריה והוא עורכים קידוש מדי ערב שבת, כמעט תמיד עם חלה. לעתים, קרוביה של ויקטוריה באים אליהם לשבת, ולעתים אחותה ג'ודית מצטרפת אליהם בזום לקידוש. ביום שני אמר סטראמר כי הוא רוצה לשמור על מסורת של סעודת שבת בימי שישי בערב – וגרר ביקורת מצד השמרנים, שכינו אותו "ראש ממשלה בחצי משרה", וזמן קצר אחרי ספגו קיתונות של ביקורת בעצמם.

סביר מאוד להניח שזיקתו האישית ליהודים וליהדות גם השפיעה על גישתו לישראל. "תודה לאל, איש מקרוביי לא נפגע ב-7 באוקטובר, אבל אין ספק שהמשפחה בישראל הושפעה על ידי המלחמה". הוא תומך בהפסקת אש קבועה, אך בנשימה אחת עם שחרור החטופים והבהרה שחמאס לא תוכל להיות חלק משום ממשלה פלשתינית. בחודש מאי אמר כי הוא תומך בהכרה במדינה פלשתינית, אולם "צעד כזה צריך להתרחש בזמן הנכון כחלק מתהליך השלום".

הבטחות צנועות

בפני סטארמר עומדים אתגרים רבים - ממציאת פתרון למצוקת הדיור וכלה בתיקון השירותים הציבוריים (במיוחד בתחום הבריאות), וכל זאת בלי להעלות מסים או להגדיל את הגרעון. "הוא לא יעשה שום דבר קיצוני או פרוע", אמר פרופ' בייל. "הוא לא הבטיח רבות, ואף הוריד ציפיות. המבחן הגדול יהיה אם לא יצליח להביא לצמיחה הכלכלית: או אז נצטרך לראות באלו צעדים ינקוט כדי להכניס כסף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר