המפלגה הגדולה בגרמניה משנה מדיניות: "להחליש ולבודד את משטר האייתוללות"

חשיפה: מחוקקים מסיעת "הנוצרים הדמוקרטים" ניסחו נייר עמדה, הקורא לשנות את גישת ברלין לטהרן • בין הצעדים המוצעים - יצירת קואליציה אנטי-איראנית עם בסיס הסכמי אברהם והכנסת משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי • "את תוכנית הגרעין של טהרן יש לעצור", הם אומרים

המנהיג העליון של איראן האייתוללה עלי חמינאי במהלך חג דתי, יחד עם תלמידות בית ספר, פברואר 2023. צילום: AFP

זה שנים שמשטר האייתוללות מממן טרור ברחבי העולם, מערער את היציבות במזרח התיכון ומאיים להשמיד את ישראל בסיוע חמאס וחיזבאללה. עם זאת, במהלך כהונתה של אנגלה מרקל, נקטה גרמניה מדיניות של פיוס כלפי האייתוללות. כעת ייתכן שצפוי שינוי בגישת מפלגתה, "הנוצרים הדמוקרטים" (CDU/CSU). 

מפלגת הנוצרים הדמוקרטים בגרמניה, צילום: Gettyimages

נייר עמדה בסוגייה האיראנית שניסחו מחוקקים מה-CDU – מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, שכעת גם מובילה בפער בסקרים - קורא לשינוי יסודי בגישת ברלין כלפי טהרן. במסמך, שכותרתו "לחשוב את המשטר האיראני כעוין את השלום, החירות והנשים", קובעים המחוקקים: "תחת הנהגתה האסלאמיסטית, הרפובליקה האסלאמית הפכה לאויבת מובהקת של גרמניה בכל תחום. זה הזמן עבור גרמניה לפעול בהתאם ולשנות באופן יסודי את גישתה כלפי איראן". 

בכירים במשטר האיראני (ארכיון), צילום: אי.פי

הנייר מציע "להחליש ולבודד את משטר האייתוללות כדי שיסיים את אלימותו הברוטלית כלפי עמו שלו, וכדי לסכל סכנה ונזק לאזור ולעולם כולו". בין הצעדים המוצעים – הכנסת משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי וברמה האסטרטגית יותר – יצירת קואליציה אנטי-איראנית עם מדינות ערב המתונות, החתומות על הסכמי אברהם, בתוספת סעודיה.

חיילי משמרות המהפכה של איראן, צילום: רויטרס

באשר לתוכנית הגרעין האיראנית, מציעים המחוקקים של מפלגת האופוזיציה לעצור אותה. לפי ההצעה, גרמניה, צרפת, בריטניה וארה"ב, לצד "שותפות נוספות", לפתח "אסטרטגיה קוהרנטית וישימה למניעת התחמשות גרעינית של איראן". לפי נייר העמדה, יש לנקוט עוד עיצומים נגד טהרן ולאכוף את הסנקציות המסחריות באופן עקבי ונחוש יותר ביחס למדינות המסייעות לעקיפתן.

לבסוף, מוצע לנקוט צעדים נגד אנשי דת הרודפים נשים באיראן. כמו כן, מוצע "לאסור על פעילות של כל מוסד בגרמניה, שמשמש כמקור מידע או השפעה עבור המשטר האיראני". באופן מיידי, יש לסגור את המרכז האסאלמי בהמבורג.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר