"מרד הפרופסורים ההגונים": אנשי אקדמיה גרמנים נגד האנטישמיות המשתוללת באוניברסיטאות

עשרות פרופסורים בעלי שם מהאוניברסיטאות הגרמניות חתמו על מכתב בעקבות ביטויי האנטישמיות והתמיכה בחמאס בקמפוסים • "אנו מגנים בתוקף כל חרם אנטישמי, כל שימוש בסמלי טרור, כל ערעור על זכותה של ישראל להתקיים וכל צורה של אלימות והשחתה בבניינים אוניברסיטאיים"

מחאה פרו-פלשתינית בגרמניה . צילום: איי.פי

פרופסורים באוניברסיטאות הגרמניות פרסמו היום (רביעי) מכתב פתוח נגד האנטישמיות במוסדות להשכלה הגבוהה במדינה וכן נגד הפגנות תמיכה בחמאס וניסיונות החרם על האוניברסיטאות הישראליות ועל אנשי אקדמיה ישראלים.

על המכתב חתומים עשרות פרופסורים בעלי שם מן האוניברסיטאות המובילות וחוקרים נחשבים ממוסדות מחקר בגרמניה. יוזם המכתב פרופ' שטפן ליביג מן האוניברסיטה החופשית בברלין הזכיר, כי המוסד שבו הוא עובד ומלמד הפך לאחד המוקדים לביטויים פסולים של שנאה אנטישמית ואנטי-ישראלית: אלמונים ציירו על בנייני האוניברסיטה סמלי חמאס, כתבו דברי נאצה, תפסו בכוח שטחים ציבוריים ואיימו על נשיא האוניברסיטה פרופ' גינטר זיגלר על כך שסירב לתמוך בהם.

דגל פלשתין בהפגנת "יום קודס" בגרמניה, צילום: Gettyimages

ה"בילד" הגרמני, שחשף את המכתב, הגדיר אותו כ"מרד הפרופסורים ההגונים" וכתגובת נגד לשורה ארוכה של אירועים אנטישמיים מחליאים, שהתרחשו בקמפוסים בגרמניה בחודשים שחלפו מאז הטבח שביצע החמאס ב-7 באוקטובר אשתקד. חלק מן האירועים האלה הגיעו לכדי אלימות של ממש, שהופנתה נגד סטודנטים יהודים או נגד מי שהעזו להתנגד להפיכת האוניברסיטאות למוקד הפעילות הפרו-חמאסית, שעה שראשי האוניברסיטאות נמנעו מלנקוט עמדה נחרצת ביחס למתרחש. באחד האירועים בפברואר 2024 הסטודנט הישראלי להב שפירא הוכה באוניברסיטה החופשית על ידי סטודנט ממוצא ערבי. לפי "בילד", שפירא הגיש לאחרונה תביעה נגד האוניברסיטה בבית המשפט המנהלי של ברלין.

"אנו מגנים בתוקף כל חרם אנטישמי, כל שימוש בסמלי טרור, כל ערעור על זכותה של ישראל להתקיים וכל צורה של אלימות והשחתה בבניינים אוניברסיטאיים, ולכן זה גם האינטרס שלנו שכל שנאה כלפי היהודים תוצא אל מחוץ לחוק ותוענש במוסדות שלנו", נאמר במכתב הפתוח.

לדברי יוזמי המכתב, מרגע שפורסם, פונים אליהם עמיתים נוספים בבקשה לצרף את חתימותיהם, ומספר החותמים הסופי צפוי להגיע למאות רבות, ואף יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר