בריטניה הולכת לקלפי: הלייבור בדרך לניצחון היסטורי

לאחר 14 שנות שלטון של השמרנים, מפלגתו של קייר סטארמר נהנית מ-41% תמיכה • השמרנים, בהנהגתו של ראש הממשלה רישי סונאק, צוללים • על אף התוצאות הקשות והעקביות בסקרים, סונאק מסרב להתייאש וקרא למצביעים להתייצב מאחורי המפלגה: "עוד לא מאוחר להציל את המדינה שלנו משלטון של הלייבור"

אחוזי תמיכה מחמיאים, סטאמר. צילום: .

היסטוריה בממלכה המאוחדת: אחרי 14 שנים של שלטון המפלגה השמרנית, סקרים במדינה חוזים ניצחון סוף למפלגת הלייבור השמאלית בבחירות הכלליות במדינה, כשהשמרנים, בהנהגתו של ראש הממשלה רישי סונק, צוללים.

ממוצע סקרים אחרונים שערך העיתון הבריטי "גרדיאן" מצביע על כך שלא חל שינוי משמעותי בתוצאות הסקרים, פחות מיומיים לפני פתיחת הקלפיות, והלייבור ממשיכה להוביל באופן חד משמעי. על פי ממוצע הסקרים, הלייבור נהנים מ-41 אחוזי תמיכה בעוד השמרנים זוכים רק ל-20.7 אחוזי הצבעה.

41 אחוזי תמיכה, סטארמר, צילום: Getty Images

המפלגה הליברלית-דמוקרטית זוכה 11.1 אחוזי תמיכה, עליה קטנה בלבד מתוצאות הבחירות הקודמות והירוקים זוכים ל-6 אחוזי תמיכה. מפלגת "רפורמה, בהובלת הפוליטיקאי השנוי במחלוקת נייג'ל פראג' זוכה ל-15.9 אחוזי תמיכה, עליה תלולה מאז ההכרזה על הבחירות, אז זתה לשני אחוזים בלבד מקולות המצביעים.

מפלגתו של פראג', הממוקמת בצד הימני של המפה הפוליטית, מתמודדת עם מצע נגד הגירה, נגד מעורבותה של בריטניה במלחמה באוקראינה ונגד האיחוד האירופי. על אף העלייה בתמיכה, "רפורמה" רשמה ביומיים החולפים מכה משמעותית כשתי מתמודדות מטעם המפלגה ערקו למפלגה השמרנית לאחר שטענו לגזענות ושנאת נשים מקרב מועמדים אחרים של המפלגה.

מצע נגד ההגירה, נייג'ל פראג', צילום: איי.פי

על אף התוצאות הקשות והעקביות בסקרים, ראש הממשלה סונק מסרב להתייאש וקרא למצביעים להתייצב מאחורי המפלגה. "עוד לא מאוחר להציל את המדינה שלנו משלטון של הלייבור. יש פה בחירה חשובה מאוד, והצבעה עבור השמרנים היא הצבעה על מיסים נמוכים יותר ועל ההתקדמות שהשגנו", אמר סונק באסיפת בחירות באוקספורדשייר. "אל תלכו מתוך שינה לתוך משהו שלא חשבתם עליו באופן ראוי. כל קול חשוב כרגע, כל קול יכול להביא לשינוי גדול", אמר סונק.

מנגד מועמד הלייבור קייר סטארמר בוחר לשדר ביטחון עצמי. סטארמר הותקף על ידי גורמים מימין לאחר שהצהיר כי בכוונתו, גם כשיכהן כראש ממשלה, לבלות את ימי שישי בערב עם משפחתו. אשתו של סטארמר, ויקטוריה, היא יהודיה והמשפחה נוהגת לקיים ארוחת ערב ברוח המסורת היהודית בערב שבת, דבר שתומכיו של מועמד הלייבור בחרו לציין. במפלגה השמרנית טענו כי מדובר בהיעדר מחוייבות לתפקיד וקראו לבוחרים ש"לא להצביע לראש ממשלה במשרה חלקית". "מדובר בביקורת שהולכת ונעשית נואשת יותר. קשה לי להאמין ש-48 שעות לפני הבחירות, זה מה שהשמרנים מצאו להתעסק איתו. המשפחה שלי חשובה לי מאוד, כפי שהמשפחה חשובה לכל מי שצופה בזה. מדובר בו בייאוש הולך וגובר של יריבי שגובל בהיסטריה", אמר סטארמר על הדברים.

לא מתייאש, סונק, צילום: Getty Images

דיוויד מילס, תושב העיר נוטינגהאם, הצביע בעשור האחרון למפלגה השמרנית ואמר כי לא יעשה זאת שוב. "אני חושב שלציבור נמאס מהשקרים, ההסתרה והעובדה שכה רבים במפלגה, כולל ראש הממשלה עצמו, הם עשירים מנותקים שלא מכירים את החיים של ציבור המצביעים שלהם", אומר מילס. "אני גר בשכונה שהייתה מעוז שמרני והצביעה בעד הברקזיט, אבל כמעט כל מי שאני שואל פה אומר שהוא יצביע למפלגה אחרת", הוא מוסיף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר