אבי המהפכה: הכירו את טייקון התקשורת שהפך לממליך המלכים של הימין הצרפתי

ונסן בולורה מחזיק בערוצי טלווזיה, תחנות רדיו וחברת פרסום מצליחה • בשנים האחרונות הוא רתם את ההשפעה האדירה של האימפריה שלו לטובת מפלגת "האיחוד הלאומי" של לה פן • כעת, כשהסיעה נמצאת בדרכה להכתיר ראש ממשלה, המיליארדר עצמו נמצא באור הזרקורים וזוכה לביקורת קשה

ממליך המלכים של הימין הצרפתי, ונסן בולורה. צילום: איי.אף.פי

ההישג של מפלגת "האיחוד הלאומי" בבחירות לפרלמנט הצרפתי שהתקיימו אתמול הוא תוצאה של תהליך ארוך שנים של הכשרת דעת הקהל ובידול המפלגה מהעבר הקיצוני והאנטישמי שלה, זאת לצד תהליכים היסטוריים שעברה המדינה ביחס להגירה ולאיחוד האירופי.

אך לצד התהליכים ארוכי השנים שאפשרו את עלייתם של מי שהיו בעבר בשוליים של הפוליטיקה הצרפתית לסף השליטה במוסדות המדינה בצרפת, נמצאת גם עבודה קשה וסבלנות של אדם אחד שעמל במשך שנים להפוך את השאיפה הפוליטית למציאות, ורתם אימפריה תקשורתית אדירה למשימה.

ונסן בולורה נולד בשנת 1952 בפרוור יוקרתי של פריז, למשפחה בעלת אמצעים שמוצאה מחבל ברטאן במערב המדינה. אף שאמו מגיעה ממשפחה יהודית נודעת בצרפת, בולורה זכה לחינוך קתולי אדוק והתחנך בבתי ספר פרטיים. בגיל צעיר הוא התקבל כמתמחה בבנק של משפחת רוטשילד ולאחר מכן פנה להפוך את נכסי המשפחה לאימפריה כלכלית. הוא עסק בהשקעות בתחום ייצור הנייר, השינוע הימי ובשנת 2000 נכנס לתחום התקשורת.

בולורה זכה להצלחה אדירה בתחום התקשורת ובנה בהדרגה אימפריה תקשורתית שכוללת את קבוצת המדיה "ויונדי" ועוד כמה ערוצי טלווזיה, תחנות רדיו ארציות ואזוריות וכן עיתונים. בעוד באופן רשמי הכריז כי יפרוש מניהול האימפריה הנרחבת שלו, בולורה נותר פעיל ומרכזי בה, כשהוא מוביל את רכישת קבוצת המדיה "לגרדאר" בשנת 2022.

כשהוא עומד בראש ממלכת החדשות שלו, בולורה פנה בשנים האחרונות להשפעה בתחום הפוליטי, בהצלחה הולכת וגוברת. במאמר ארוך שמוקדש לפועלו הפוליטי, ערוץ החדשות הצרפתי "פראנס 24" מתאר אותו כרופרט מרדוק של הימין הצרפתי. באתר החדשות מתוארת הפגישה בין בולורה ואריק סיוטי, מנהיג מפלגת הרפובליקנים, במהלכה פעל בולורה "לנצח על התגייסותו של סיוטי מאחורי 'האיחוד הלאומי' ובכך להבטיח לימין ניצחון בבחירות".

מנהיג מפלגת הרפובליקנים, אריק סיוטי,

 סיוטי אכן הכריז על המהלך, וזכה לקיטונות של זעם וביקורת ממפלגתו שלו, על שיתוף הפעולה עם הימין הקיצוני. כמו במטה קסמים, עשרות כלי התקשורת של בולורה החלו בקמפיין שמטרתו להגן על סיוטי ולאפשר קואליציה בטוחה לימין לקראת הבחירות. המהלך היה רק יריית פתיחה לקמפיין ענקי, שיסייע להביא את ה"איחוד הלאומי" לניצחון ההיסטורי.

רופרט מרדוק הצרפתי

"לאחד את הימין הצרפתי ולהביא אותו לשלטון תמיד הייתה השאיפה הפוליטית המרכזית של בולור", מספר ל"פראנס 24" אלכסיס לבריה, היסטוריון של התקשורת הצרפתית. "בעבר הוא לא היה תומך גדול של המותג המשפחתי של משפחת לה פן, אבל בשנים האחרונות יחסו אל 'האיחוד הלאומי' התחמם".

בולור, שהונו מוערך בתשעה מיליארד דולרים, פעל בעבר כדמות אלמונית יחסית, ונותר לרוב מחוץ לאור הזרקורים. אך מאז שהחל להעביר את אימפריית התקשורת שלו לצרפת, שמו הפך למוכר ונפוץ יותר, וכן הביקורת עליו רבתה והתחדדה. בשנת 2022 "ארגון עיתונאים ללא גבולות" פרסם סרט תיעודי שבו מכונה בולורה "סכנה לדמוקרטיה ולחופש בצרפת", לא בשל דעותיו הפוליטיות אלא בשל הדרך שבה הוא קונה ומשנה כלי תקשורת שנוספים לאימפריה שלו.

רופרט מרדוק הצרפתי. ונסן בולורה, צילום: איי.אף.פי

"האסטרטגיה של בולורה היא לקנות כלי תקשורת מבוססים ומוכרים, לרוקן את חדרי החדשות שלהם ואז לנוע כמו סרטן נזיר (מין של סרטן שתגורר בקונכיות של בעלי חיים אחרים) בתוך קליפה חלולה. הוא משתמש באמינות של הקליפה אותה רכש כדי לקדם אג'נדה שונה מאוד, שנשמעת באופן מוחלט לעמדותיו", מסביר לבריה.

בולורה מושווה לעיתים תכופות לאיל התקשורת האוסטרלי-אמריקני רופרט מרדוק, מייסד רשת פוקס, שהתנהלותו האגרסיבית הפכה לשם דבר עולם העיתונות."מרדוק הוא ללא ספק המודל לפיו בולורה בנה את העסקים שלו. לשניהם יש תאגידי מדיה עצומים ומגוונים ושניהם מכוונים לנצח במערכות בחירות מבלי אי פעם לרוץ לתפקיד כלשהו", מסכם לבריה. ואכן, לאור תוצאות הבחירות לפרלמנט, ייתכן שוונסנן בולורה יהפוך בשנים הקרובות מאיש עסקים די אנונימי לאחד האנשים החזקים ביותר בצרפת ולממליך מלכים בימין הצרפתי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר