מדגמים בצרפת: לה פן והימין הקיצוני בהישג היסטורי, תבוסה למקרון

מפלגת הימין הקיצוני מובילה עם 34% מהקולות • למקום השני מגיעה החזית העממית החדשה של השמאל, עם 28.5% • הגוש של מקרון עם 20% בלבד • מן התוצאות המסתמנות, נראה כי מקרון יאלץ למנות ר"מ מהאופוזיציה, אך ישמור בידיו השליטה בענייני החוץ והביטחון • ההכרעה תהיה בסיבוב השני, בעוד שבוע • שיעור ההצבעה בצרפת היה גבוה במיוחד: נכון לשעה חמש הצביעו כ-60% מבעלי זכות הבחירה

לה פן, הערב. צילום: AFP

מפלגת הימין הרדיקלי בצרפת, של מרין לה פן, מובילה על פי מדגמים ראשונים בתום הבחירות הערב (ראשון). המפלגה מובילה עם 34% מהקולות. למקום השני מגיעה החזית העממית החדשה של השמאל, עם 28.5%. הגוש של מקרון עם 20%. ההכרעה תהיה בסיבוב השני, בעוד שבוע.

כמו כן, אם ל"איחוד הלאומי" לא יהיה רוב מכריע שיאפשר הקמת ממשלה, או בכל תרחיש אחר של אי הגעה להסכמה, צרפת עלולה להיכנס לסחרור פוליטי לפחות לשנה: זה פרק הזמן המינימלי שנדרש לפי החוקה לפני הכרזת על בחירות חדשות.

צרפת: מצביעים בבחירות לאסיפה הלאומית // רויטרס

תוצאות המדגם הן הצלחה אדירה ל"איחוד הלאומי" של לה פן, שזכתה במרבית הקולות מצרפת בבחירות לפרלמנט האירופי בתחילת החודש. "אני שמחה לראות שיעור הצבעה כזה. הצרפתים אמרו בבירור כי הם מעוניינים לפתוח בדף חדש. זהו צעד ראשון בדרך שתהיה דרך של כבוד ומחויבות", אמרה לה פן עם פרסום תוצאות המדגמים.

היא המשיכה ואמרה: "דבר אינו מוחלט עדיין. הסיבוב השני יהיה מכריע. צריך לוודא שהמדינה אינה נופלת לידי החזית של השמאל, שיש בה אלמנטים אנטישמיים ואנטי-רפובליקניים. בדמוקרטיה הגיוני שמפלגות בשלטון משתנות. לשם כך, אנחנו זקוקים לרוב מוחלט כדי שז'ורדן ברדלה ימונה לראש ממשלה. בלי רוב ברור, ברדלה ימצא עצמו קורבן לתככים ולמכשולים. לכן אני קוראת לכם אזרחים: אם בחרתם היום במפלגה האחרת, בסיבוב הבא ביחרו בנו. כך תהיו חברים בתנועה של אחווה".

שיעור ההצבעה בצרפת היה גבוה במיוחד: נכון לשעה חמש כ-60% מבעלי זכות הבחירה התייצבו בקלפיות. לשם השוואה, בבחירות ב-2022 השיעור בשעה זו עמד על קצת פחות מ-40%. ההערכה היא ששיעור ההצבעה הסופים יעמוד על 69%. בתוצאה הזו נראה כי מקרון יהיה חייב למנות ראש ממשלה וקבינט מהאופוזיציה.

תומכיה של מרין לה פן חוגגים לאחר תוצאות חלקיות בסיבוב הראשון של הבחירות לפרלמנט, צילום: רויטרס

מכל מקום, במקרה של ראש ממשלה מ"האיחוד הלאומי" תחת מקרון, הנשיא יישמר בידיו את ענייני החוץ והביטחון, ואילו ענייני הפנים כמו מדיניות הבריאות והרווחה ינוהלו בידי הממשלה. בה בעת, ממשלה לעומתית יכולה לתקוע מקלות בגלגלי המדיניות של מקרון בסוגיות כמו הסיוע הצרפתי בפרט והאירופי בכלל לאוקראינה.

מקרון - בדרך לתבוסה, צילום: רויטרס

בבחירות התמודדו נציגי הגושים על 577 מושבים באסיפה הלאומית. הסיבוב השני צפוי ב-7 ביולי, וזאת משום שכדי לזכות בכל מושב נתון, יש לזכות ב-50% מקולות הבוחרים הרשומים באזור הבחירה שלו (ובתנאי ששיעור ההצבעה היה מעל 25%).

כאמור, ז'ורדן ברדלה, נשיא "האיחוד הלאומי" (RN) מהימין הלאומני, בסבירות גבוהה להפוך לראש ממשלת צרפת - והוא בן 28 בלבד. ל"איחוד הלאומי" הרדיקלי הוא נכנס כשהיה בן 16 - לדבריו, בזכות שבוע שבילה במעצר משטרתי. זה קרה ב-2012, השנה שבה מארין לה פן ניסתה לראשונה - ונכשלה - לזכות בבחירות לנשיאות הרפובליקה. הוא התקדם מהר בשורות המפלגה, ובין השאר שימש כדובר שלה וכנשיא המשמרת הצעירה.

ברדלה ולה פן חוגגים את ההישג בבחירות לפרלמנט האירופי, בתחילת החודש, צילום: רויטרס

"הוא צעיר, מרשים, נראה נורמטיבי, רהוט, והוא מצליח להגיע לפלחים רבים באוכלוסייה שמעוניינים לתת לו הזדמנות", אומרת ל"ישראל היום" לטיסיה אנריקז, עיתונאית מהעיתון "Actualité Juive". יש לו יותר ממיליון וחצי עוקבים בטיקטוק, אולם הוא בהחלט אינו פונה רק לצעירים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר