המבנה בו מוצג האוסף במוזיאון קונטסהאוס בציריך. צילום: ויקיפדיה

דוח בשוויץ: עשרות יצירות באוסף אמנות בולט חשודות כרכוש יהודי שנשדד בשואה

היסטוריון בכיר בגרמניה טוען כי אוצרי התערוכה, המוצגת לקהל בציריך בחסות משפחת יצרני נשק, לא עשו די על מנת למצוא את מקור היצירות • "בלי המוצגים שנגנבו מיהודים, האוסף לעולם לא היה בא לעולם", טוען החוקר

[object Object]

התפתחות משמעותית בפרשה שחוללה סערה תקשורתית בשוויץ ובעולם האמנות. דו"ח של ועדה בראשה עמד ההיסטוריון הגרמני רפאל גרוס מצא כי עשרות יצירות אמנות שמוצגות כחלק מאוסף בורלה, אחד מאוספי האמנות הנחשבים בשוויץ, מכיל עשרות יצירות שמקורן, ככל הנראה, מאוספי אמנות של יהודים שנבזזו על ידי הנאצים במהלך השואה.

הדו" ח קבע כי אוצרי האוסף לא עשו די על מנת לברר את מקורן של היצירות. גרוס טען כי קרן משפחת בורלה, האמונה על האוסף, ערכה מחק מקיף, אך לא כזה שעומד בסטנדרטים שהציבו הרשויות בשוויץ והמוזיאון בו האוסף מוצג, מוזיאון הקונטסהאוס בצירי. גרוס קובע כי הקרן לא עשתה די על מנת להבטיח כי לא יוצגו יצירות שיש סימנים כי היו בבעלות "אנשים שנרדפו על ידי גרמניה הנאצית".

החקירה שביצעה הוועדה בראשותו של גרוס מצאה 62 יצירות שונות, מתוך 205, שייתכן כי נשדדו מיהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. הדו"ח מאשש את האשמות כלי קרן בורלה שצצו לפני שלוש שנים, ומרחיבה את היקף החשדות באופן משמעותי.

העיתון השווצרי Neue Zürcher Zeitung טוען כי יוצר האוסף, איל ההון המקומי אמיל ברולה היה ידוע כמי שלא בוחל באמצעים לקנות יצירות וקנה אוספים שלמים מידי אזרחי גרמניה במהלך מלחמת העולם השנייה. "בלי האוספים היהודיים, או אם לנסח במילים אחרות, בלי הרדיפה של היהודים, האוסף הזה מעולם לא היה נוצר", אמר גרוס.

מייסד האוסף, אמיל בורלה, צילום: ויקיפדיה

לפי הדוח, התעשיין אמיל בורלה עשה את הונו ממכירת נשק לגרמניה הנאצית והרוויח מעבודות כפיה של נשים במחנות ריכוז. בורלה צבר את אוסף האומנות יוצא הדופן שלו שכולל כ-600 יצירות של האמנים הגדולים ביותר, בין השנים 1936 ו-1956, שנים שבהן שוק האומנות היה מוצף בציורים שנגזלו מאספנים יהודים או שנאלצו למכור אותם הרבה מתחת לשווים, תוך שהוא מנצל את מצוקתם.

גדעון טיילור, נשיא איל"ר, הארגון היהודי להשבת רכוש, שמוביל את המאמץ הבינלאומי בנושא אמר:  "אנו קוראים למוסדות אחרים ללכת בעקבות ציריך ולאמץ את שיטות העבודה בנושא האומנות הגזולה שפרסמנו בחודש מרץ יחד עם מחלקת המדינה האמריקאית". לדברי טיילור,  "חשיבות המאבק להשבת האומנות הגזולה היא בהשבתה של מורשת תרבותית ומתן כבוד לאלה שנפגעו מהשואה, תוך שאנו דואגים לכך שפריטים יקרי ערך אלה יוחזרו לבעליהם החוקיים. הדו"ח הזה מדגיש עוד יותר את הצורך בבחינה מתמשכת ובהקמת ועדה ייעודית כדי להבטיח שייעשה צדק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו