גרמניה: מתאזרחים חדשים יצטרכו להצהיר כי הם תומכים בזכותה של ישראל להתקיים

חוק התאזרחות חדש יקצר את התהליך ויאפשר החזקת שתי אזרחויות אך יחייב גם קבלה של "ערכים גרמניים" • שרת הפנים: "מי שלא שותף לערכים שלנו לא יכול לקבל דרכון גרמני, שרטטנו כאן קו אדום ברור והחמרנו את החוק הרבה יותר מבעבר"

תור של מבקשי אזרחות גרמנית במשרד הזרים בברלין. צילום: gettyimages

חוק אזרחות חדש ומשמעותי נכנס היום (חמישי) לתוקף בגרמניה ובו דרישה מפורשת למבקשים להכיר בזכותה של מדינת ישראל להתקיים.

ממשלתו של הקנצלר אולף שולץ הפכה את האפשרות לאזרחות כפולה להבטחת קמפיין קריטית כשנבחרה ב-2021, והבטיחה לקצר את זמן ההמתנה לאזרחים חדשים לקבלת דרכון גרמני לחמש שנים. המדינה לא אפשרה בעבר אזרחות כפולה למהגרים מהדור הראשון.

קנצלר גרמניה הדליק נר ראשון בחנוכייה הגדולה באירופה בשער ברנדנבורג בברלין // רשתות חברתיות

אבל האנטישמיות הגואה, הוויכוח ההולך וגובר על מלחמתה של ישראל נגד חמאס ועלייה בפופולריות של פוליטיקה ימנית קיצונית נגד מהגרים, הניעו את ברלין לעצב מחדש את הליך קבלת האזרחות שלה כמדד נוקשה יותר של נאמנות לערכים הגרמניים.

"כל מי שחולק את הערכים שלנו ומתאמץ יכול כעת לקבל דרכון גרמני מהר יותר ואינו צריך עוד לוותר על חלק מזהותו על ידי ויתור על הלאום הישן שלו", אמרה שרת הפנים ננסי פזר ביום שלישי. "אבל גם הבהרנו באותה מידה: מי שלא שותף לערכים שלנו לא יכול לקבל דרכון גרמני. שרטטנו כאן קו אדום ברור והחמרנו את החוק הרבה יותר מבעבר", אמרה השרה.

שרת הפנים של גרמניה ננסי פזר בדיון בבונדסטג, צילום: אי.פי.איי

חברי הפרלמנט הגרמניים הסכימו על הבסיס החוקי של דרישות האזרחות החדשות בינואר אך התוכן הספציפי של מבחן האזרחות שעומד במרכזו נקבע ברגולציה ממשלתית. משרד הפנים ציין בעבר כי בכוונתו לכלול שאלות על היהדות והחיים היהודיים בגרמניה, אך לא אמר אם היא תכלול הצהרה ספציפית בנוגע למדינת ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר