צעיר, רהוט, מבטיח להיאבק באנטישמיות: ז'ורדן ברדלה בדרך להפוך לראש ממשלת צרפת

הפוליטיקאי בן ה-28 הוא בן טיפוחיה של מארין לה פן ועומד בראש מפלגת RN מהימין הרדיקלי, שצפויה לזכות בבחירות לאסיפה הלאומית * היום הבהיר: "מדינה פלשתינית כעת – פרס לטרור" • המטאור הצרפתי: פרופיל

ברדלה ולה פן. בן טיפוחיה. צילום: אי.פי

בצרפת כבר התרגלו לכוכבים צעירים שמפציעים בשמי הפוליטיקה התוססת של הרפובליקה: עמנואל מקרון היה בן 39 כשנכנס לארמון האליזה, ראש הממשלה הנוכחי גבריאל אטאל הוא רק בן 35, וסבסטיאן לקורנו מחזיק בתיק ההגנה מאז גיל 36. ובכל זאת, צרפתים רבים משתאים מהמטאור החדש: ז'ורדן ברדלה, נשיא "האיחוד הלאומי" (RN) מהימין הלאומני, שבסבירות גבוהה עתיד להפוך לראש ממשלת צרפת - והוא בן 28 בלבד.

ז'ורדן ברדלה חוגג ניצחון בבחירות לפרלמנט האירופי | רויטרס

בסקר מקיף שפורסם בסוף השבוע, RN ובעלות בריתה מובילות במרוץ וצפויות לזכות ב-35.5% מהקולות - שישה אחוזים יותר מ"החזית העממית החדשה" (NPF) של השמאל, ובפער 16 אחוזים מהגוש "ביחד" של מקרון. ברדלה אמנם בדרך לניצחון, אבל לא מסתפק בהובלה וכבר הצהיר, שאם מפלגתו לא תקבל רוב מוחלט באסיפה הלאומית - כלומר לפחות 50% מ-577 המושבים – הוא לא יוכל למשול באופן אפקטיבי. "לא אמכור לצרפתים רפורמות שלא אוכל ליישם", אמר בשורת ראיונות בשבוע שעבר.

ברדלה ולה פן חוגגים את ההישג בבחירות לפרלמנט האירופי, בתחילת החודש, צילום: רויטרס

אז מיהו ברדלה ומה סוד הצלחתו? הוא נולד להורים ממוצא איטלקי וגדל בדיור ציבורי בסיין-סן-דני, פרבר צפוני של פאריז. הוריו נפרדו כשהיה בן שנה. אף שאביו מימן את לימודיו בתיכון פרטי איכותי, שכונת מגוריו הייתה מקום מוכה פשיעה. ברדלה סיפר בראיון ל"לה מונד" כי בלדרי סמים שרצו על הספה המרוטה בקומה, שבה התגורר.

הוא מעולם לא התכחש לסביבתו, אלא הפך אותה לכרטיס הביקור שלו. "השורשים שלי שם, הפרבר הוא חלק ממי שאני ומהסיפור המשפחתי שלי", אמר ל"לה מונד". "אני בפוליטיקה בזכות כל מה שעבר עליי שם".

ל"איחוד הלאומי" הרדיקלי הוא נכנס כשהיה בן 16 - לדבריו, בזכות שבוע שבילה במעצר משטרתי. זה קרה ב-2012, השנה שבה מארין לה פן ניסתה לראשונה - ונכשלה - לזכות בבחירות לנשיאות הרפובליקה. הוא התקדם מהר בשורות המפלגה, ובין השאר שימש כדובר שלה וכנשיא המשמרת הצעירה.

ב-2019 הוא הפך למחוקק הצעיר ביותר בתולדות הפרלמנט האירופי. באותה השנה הוא מונה לסגן נשיא המפלגה, שנה אחרי שמארין לה פן שינתה את שמה מ"חזית לאומית" ל"איחוד לאומי" כדי לטשטש את הזכר האחרון ממורשת אביה, מייסד המפלגה ז'אן-מארי לה פן האנטישמי, שבין שלל אמירותיו השערורייתיות אמר כי "תאי הגזים היו פרט שולי בהיסטוריה".

ז'אן מארי לה פן, 2007. מפלגה בורחת ממייסדה, צילום: רויטרס

לאחר שלה פן הבת נכשלה בעוד שני מרוצים לנשיאות (ב-2017 וב-2022), היא מינתה את ברדלה הצעיר לנשיא המפלגה, כדי שתוכל להתרכז במרוץ לארמון האליזה ב-2027. מאז, הוא זורח בתפקיד וכבר הוביל את המפלגה להישג ענק בבחירות לפרלמנט האירופי. אגב, מאז 2020 הוא נמצא בזוגיות עם אחייניתה של לה פן, נולוון אוליבייה.

"הוא צעיר, מרשים, נראה נורמטיבי, רהוט, והוא מצליח להגיע לפלחים רבים באוכלוסייה שמעוניינים לתת לו הזדמנות", אומרת ל"ישראל היום" לטיסיה אנריקז, עיתונאית מהעיתון "Actualité Juive". יש לו יותר ממיליון וחצי עוקבים בטיקטוק, אולם הוא בהחלט אינו פונה רק לצעירים. חלק מהקמפיין שלו פונה למבוגרים ואחת ההבטחות היא להחזיר את גיל הפנסיה בצרפת ל-62, לאחר שלפני שנים אחדות הועלה ל-64. לדבריו, הצעד הראשון שלו כראש ממשלה יהיה לצמצם את המיסוי על דלק, הסקה, גז וחשמל מ-20% ל-5%.

בסוגיית ההגירה – היסטורית, הדגל המשמעותי ביותר של RN - אמר ברדלה פעם אחר פעם כי "צרפת נעלמת". "הציביליזציה שלנו תגווע, משום שהיא תוטבע בידי מהגרים, המשנים את מנהגנו, את תרבותנו ואת דרך חיינו באופן בלתי הפיך", אמר באחת מהעצרות. בה בעת, מדגישה אנריקז, ברדלה מקפיד לומר כי אינו נגד מהגרים או כל קבוצה אחרת. "הוא אומר שמי שאוהב את צרפת הוא מבחינתו צרפתי וכי בעצם הבעיה שלו היא עם אלה שפועלים נגד המדינה. הוא אומר דברים שאנשים אוהבים לשמוע, אבל בסוף לא כל כך ברור מה הגישה שלו בנושאי ליבה שחשובים למצביע הצרפתי, מהתחום הכלכלי, דרך מלחמת רוסיה-אוקראינה ועד לסוגיית ההגירה".

סימון רודן בנזקן, ראשת הוועד היהודי-אמריקני (AJC) באירופה, מסכימה. "אף אחד לא יודע במה הוא מאמין בדיוק", אומרת רודן בנזקן, המתגוררת בצרפת. "מה שכן יודעים זה שלמפלגה שהוא מייצג יש עבר נאצי ותומכי ימין קיצוני ואנטישמים, וחלקים בה הם מאוד פרו-רוסים. אם הוא ימונה לתפקיד ראש הממשלה, לא ברור אם הוא יהפוך לגרסה של ג'ורג'ה מלוני וינהל מדיניות פרקטית שכוללת מדיניות פרו-אירופית ולא פרו-רוסית, או שהוא ילך לימין הקיצוני יותר.

"אנחנו יודעים שמפלגת האיחוד הלאומי רוצה להקשיח את תנאי ההגירה, ומעבר לזה, יש שם קולות שרוצים בהורדת כיסוי הראש של נשים דתיות מוסלמיות, שאזרחות כפולה תהיה אסורה, ושיהיה אסור לשחוט שחיטה כשרה ואפילו לייבא בשר כשר לצרפת. נראה לאן הדברים יתפתחו. אני מקווה שיהיה שלטון של דמוקרטיה ליברלית כי זה תמיד הדבר הטוב ביותר ליהודים".

השתלטות של סטודנטים תומכי עזה על סיאנס פו בפריז, אפריל השנה, צילום: אי.פי.אי

ואגב יהודים, ברדלה מרחיק את עצמו מהעבר הנאצי של המפלגה וטוען שהוא שייך לדור אחר. הוא מתבטא נגד אנטישמיות ומגנה אותה, ורק בשבוע שעבר הדיח מהמפלגה מועמד שנתפס באמירות אנטישמיות. ברדלה גם ציין שהוא מודאג מ"גל האנטישמיות בצרפת" וילחם בה לאחר "שהרימה את ראשה מאז שבעה באוקטובר.

גורמים במפלגתו, כמו גם יהודים רבים בצרפת, מאשימים את השמאל הקיצוני בליבוי השנאה נגד יהודים. העובדה שיהודים מוצאים עצמם תומכים במפלגה שהייתה סדין אדום בגלל הבת ובעיקר האב לבית לה פן, היא כנראה עדות לגודל האיומים הנשקפים במציאות החדשה, במיוחד אחרי שבעה באוקטובר.

"הכרה במדינה הפלשתינית כעת – פירושה הכרה בטרור", אמר היום (שני) במסיבת עיתונאים. "איני אומר שהקמתה אינה צריכה להיות באופק, אבל להכיר בה כעת יהיה בעצם להכיר בטרור. הדבר תעניק לגיטימיות פוליטית לארגון שקבע באמנתו כמטרה השמדה של מדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר