בוטל אירוע בהשתתפות שגרירות בלארוס בעקבות השתלחות לוקשנקו ביהודים

בסוף השבוע האחרון האשים השליט את היהודים בשחיתות: "יש לי פה רשימה – מחצית מהעצורים יהודים; מה, יש להם פריבילגיות?" • בעקבות האמירה, לא יתקיים אירוע זיכרון במוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה בלטרון • יו"ר התאחדות יוצאי בלארוס: זו נקודת שבירה

לוקשנקו באמירה אנטישמית: חצי מהעצורים בפרשת שחיתות - יהודים / ערוץ 1 בבלארוס, רשתות חברתיות

גדל המשבר בין ישראל לבלארוס: בעקבות האמירות האנטישמיות של שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בוטל אירוע ישראלי-בלארוסי שנועד לשבוע הבא בלטרון.

הוועידה "טרגדיה וגבורה על אדמת בלארוס – 80 שנה לשחרור בלארוס מהכיבוש הנאצי", שאורגנה בידי התאחדות יוצאי בלארוס בארץ, הייתה אמורה להתקיים ב-27 ביוני במוזיאון החייל היהודי ע"ש חיים הרצוג. הוועידה הייתה אמורה לכלול הנחת זרים ליד האנדרטה לזכר פרטיזנים יהודים וגיבורי הגטו וכן תערוכה על אירועי מלחמת העולם השנייה בבלארוס. אלא שההתבטאות האנטישמית התורנית של לוקשנקו טרפה את הקלפים.

תזכורת: ביום שישי האחרון כינס לוקשנקו בכירים בממשלתו לדיון בשחיתות. בשלב מסוים הוא הזכיר את אחת מפרשיות השחיתות, שבה נעצר השר ויועצו לשעבר, איהאר ברילו. "על ברילו שמעתם רבות, לא אחזור על זה", אמר לוקשנקו. "נכון להיום, שלושים איש שנעצרו בחשד (לשחיתות). סילחו לי, אני לא אנטישמי, אבל יום ממחצית הם יהודים. מה, יש להם מעמד פריבילגי אצלנו? הם לא חושבים על העתיד שלהם? כולם שווים בפני החוק: יהודי, אוקראיני, בלארוסי, רוסי, פולני. אשמים? תיאסרו".

במשרד החוץ כבר הגיבו על הדברים בתחילת השבוע. "דבריו של נשיא בלרוס אינם מקובלים, מקוממים ונשמעים כהערות אנטישמיות מובהקות". עוד נמסר כי סמנכ"ל אירואסיה ומערב הבלקן במשרד, יובל פוקס, פנה בעקבות ההתבטאות האמורה לשגריר בלארוס בארץ ומחה בפניו על הדברים.

אלא שבכך לא נגמר הסיפור. יו"ר התאחדות יוצאי בלארוס, מיכאל אולשנסקי, סיפר ל"ישראל היום" כי בהתאחדות קיבלו פנייה מהנהלת המוזיאון והצעה לדחות או לבטל את האירוע בגלל התבטאויות לוקשנקו. "הוצאתי הודעה שבגלל האמירות הלא-קורקטיות והאנטישמיות של לוקשנקו לא נקיים את האירוע", אמר אולשנסקי. "אנחנו במלחמה וגם ככה חוטפים מכל צד, וגם עוד אחד (מצטרף). אני מאוד מפחד מאלה שאומרים שאינם אנטישמים. כבר ברור מיהו".

לוקשנקו, צילום: אי פי

אף שלוקשנקו היו בעבר התבטאויות אנטישמיות חמורות, זו הפעם הראשונה שהתאחדות יוצאי בלארוס – ארגון בעל קשרים ותיקים וחיוביים עם השלטון במינסק – מותח ביקורת בגלוי ונוקט צעדים. בין השאר, טען ב-2007 שהעיר בברויסק הייתה מזוהמת בגלל שהייתה עיר יהודית, ואשתקד אמר לעיתונאים בסנט פטרבורג: "הארמנים הם אנשים חכמים. הרי אין להם במדינה אפילו יהודי אחד". האמירה הנוכחית "לא הייתה הפעם הראשונה ולא הפעם האחרונה", מוסיף אולשנסקי.

"אני לא מקבל את זה. אני ישראלי, לא רוצה להסתכסך עם בלארוס כי אני יו"ר ההתאחדות ולא עם השגריר (של בלארוס) ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה", הוא ציין, "אבל יש איזושהי נקודת שבירה, יש נקודה שצריך להראות לעולם, גם לבלארוס, שאנחנו יהודים, אנחנו ישראלים, זו המדינה שלנו, ובזמן המלחמה קצת קורקטיות! תעזבו את היהודים, תנו לסיים את המלחמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר