ד"ר פוטין ומיסטר טליבאן: כך צומח הרומן של רוסיה עם ארגון - שהיא עצמה מגדירה "ארגון טרור"

הרשויות במוסקבה עצרו את העיתונאית נדז'דה קבורקובה בשל פרסומים אותם הגדיר השלטון כ"תמיכה בטליבאן" • אלא שרוסיה מקיימת בגלוי קשרים עם הקבוצה הקיצונית השולטת באפגניסטן

פגישה בין נציגי הטליבאן לנציגים רוסים בשולי פורום קאזאן. צילום: ללא

"בשביל החברים - הכל, עבור האויבים יש לנו חוק", אמר פעם רודן ברזיל, ז'טוליו ורגאס, ודומה שהאמירה הזו קולעת לתיאור היחסים של רוסיה עם ארגון הטרור "טליבאן".

שני אירועים שמתרחשים כמעט במקביל החודש והדגימו את היחס של מוסקבה לטליבאן, ולזכויותיה של אזרחיה שלה.  בשישה במאי נעצרה במוסקבה העיתונאית הוותיקה נדז'דה קבורקובה (65), שעבדה בעבר עבור שורת כלי תקשורת עצמאיים ברוסיה. הסיבה? שני פוסטים שפרסמה ב-2018 וב-2021, ובאחד מהם – כך לדעת הרשויות – הצדיקה את פעילות הטליבאן, שמאז 2003 מוגדר ברוסיה ארגון טרור. קבורקובה, שכופרת באשמה, נשלחה למעצר עד שישה ביולי ואף הוכנסה לרשימת הטרוריסטים והמסיתים הרשמית של משרד המשפטים במוסקבה.

העיתונאית נדז'דה קבורקובה, צילום: טוויטר

אלא שבשעה שהיא נשלחת למעצר, רוסיה פועלת במלוא המרץ - ולחלוטין בגלוי - להעמקת הקשרים עם אותו הטליבאן בדיוק. היום הגיעה משלחת של הארגון האפגני לפורום "רוסיה - העולם המוסלמי" שנערך בקאזאן, בהזמנת משרד החוץ במוסקבה.

בפורום חשף ראש הנציגות המסחרית של רוסיה בקאבול, רוסטם חביבולין, כי המסחר בין רוסיה לאפגניסטן עלה בשנת 2023 למיליארד דולר - קצת יותר מפי חמישה לעומת 2022. נציג הטליבאן, מ"מ שר התעשייה נור א-דין עזיזי, קרא לרוסיה להשקיע בכריית משאבי טבע בארצו, כמו ליתיום ונחושת.

כמו שהנתונים מלמדים, רוסיה נוכחת מאוד במדינה מאז יציאת האמריקנים ב-2021. למעשה, הרומן החל עוד לפני, ב-2019, ורק צמח מאז הנסיגה. בין השאר, רוסיה מייצאת לטליבאן חיטה, קמח, בנזין, דיזל וגז, משקיעה בהקמת מפעלים במדינה, בהקמת תעלת מים, ויש גם פרויקט של הקמת קו רכבת שיחצה את אפגניסטן וישמש עורק לאספקת הנפט הרוסי לדרום אסיה ושינוע מוצרים מהודו לאירופה. הטליבאן, מצדם, הכריזו בתחילת החודש על כוונתם להקים האב עבור האנרגיה הרוסית במערב אפגניסטן.

תומכי הטליבאן חוגגים שנתיים לחזרתם לשלטון בקאבול, צילום: אי.פי

היחסים פורחים - וכל זאת על אף שעל פי החוק הרוסי הטליבאן עדיין מוגדרים ארגון טרור. משרד החוץ במוסקבה הודיע כי בכוונתו לפעול להסרת התווית, אבל דומה שאינם רוצים במיוחד, שכן אמירות בדבר ההתקדמות לעבר הסרת התווית השמיע פוטין עצמו עוד ב-2021.

למה לא מסירים, אבל ממשיכים לסחור? אפשר להעריך שהעניין הוא בראש ובראשונה תדמיתי: במוסקבה לא רוצים להיות ראשונים שינקטו צעד כזה, ולראייה – פוטין עצמו הביע לפני שלוש שנים ציפייה שהאו"ם יקבל החלטה בעניין.

אפשר להניח שלבסוף יימצא פתרון כלשהו, אבל עד אז תמשיך מוסקבה להפר את החוק שלה עצמה: יד אחת תשלח אזרחים לכלא בגלל ביקורת על הטליבאן, יד שנייה תסחור עם הארגון הפונדמנטליסטי. כמאמרו של הסופר הרוסי מיכאיל סלטיקוב-שצ'דרין: "נוקשות החוקים ברוסיה מרוככת על ידי היעדר החובה לציית להם". אם אתם בשלטון, כמובן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר