"לא להפוך את עצמך לאל": הוותיקן הודיע על התנגדותו לניתוחים לשינוי מין

האפיפיור פרנציסקוס אישר פרסום מסמך בן 20 עמודים, שבין השאר שלל לחלוטין את תאוריית המגדר • ההכרזה העניקה לניתוחים לשינוי מין מעמד דומה להפלות והמתות חסד, להן הכנסייה מתנגדת מכל וכל • עוד על הכוונת: פונדקאות

האפיפיור פרנציסקוס. צילום: רויטרס

הניתוחים לשינוי מין, תאוריית מגדר ופונקדאות מהוות פגיעה בכבוד האדם, כך הכריז אתמול הוותיקן.

האפיפיור מתנגד להפיכת ההומוסקסאוליות לעבירה פלילית | רויטרס

משרד הדוקטרינה של הכס הקדוש פרסם מסמך של 20 עמודים בשם "כבוד אינסופי", שעליו עבדו תיאולוגים במשך חמש שנים. המסמך זכה לאישורו של האפיפיור פרנציסקוס, לאחר שעבר תיקונים משמעותיים בחודשים האחרונים.

במסמך דוחה הכנסייה הקתולית לחלוטין את "תאוריית המגדר" ואת הרעיון שאפשר לשנות את המגדר המולד של אדם. לדעת הוותיקן, האל יצר אישה וגבר כשונים מבחינה ביולוגית, ו"אל להם לאנשים לשחק עם תוכניתו של האל ולנסות לעשות עצמם לאל". "ככלל, כל ניתוח לשינוי מין מאיים על כבודו הייחודי של האדם, שבו ניחן מרגע הורתו", נכתב במסמך. עם זאת, בוותיקן סייגו והפרידו בין ניתוחים שמבוצעים "לתיקון מום מולד באברי המין".

ההחלטה משכה אש מקבוצות קתוליות, שמקדמות זכויות להט"ב בטענה כי הנוסח הנוכחי "מונע הלכה למעשה את הכבוד האינסופי של כל ילדי האל". "אף שהמסמך מניח טעם נפלא מדוע כל יצור אנושי צריך לזכות בכבוד ואהבה בלי קשר לתנאי חייו, הוא אינו מחיל אותו על כל המגוון המגדרי", אמר פרנסיס דה-ברנרדו מארגון התומך בזכויות קתולים להט"בים.

ההחלטה הנוכחית באה לאחר שבחודש דצמבר התיר פרנציסקוס לברך זוגות מאותו מין - צעד שהתקבל בברכה בצד הליברלי יותר של הכנסייה, אך משך אש באזורים שמרניים יותר כמו אפריקה. גם המסמך הנוכחי מותח ביקורת על מדינות שהופכות את ההומוסקסואליות לעבירה פלילית. "הדבר סותר את הכבוד האנושי", נקבע.

עם זאת, למרות הניסיון לקרב מאמינים הומוסקסואלים ולהילחם ברדיפתם, האפיפיור הביע גם ביקורת חריפה על תאוריית המגדר וכינה אותה "הסכנה החמורה ביותר שאיתה מתמודדת האנושות" ו"אידיאולוגיה מכוערת".

משפחה בהפגנה למען הפונדקאות ברומא, בשבוע שעבר, צילום: אי.אף.פי

באשר לפונדקאות, קובע המסמך החדש כי היא מפרה הן את כבוד האם שמשכירה את רחמה להריון של זרים והן של הילד. לפי קביעת הוותיקן, "לילד יש זכות מלאה למקור אנושי מלא (ולא מלאכותי) ולקבל את מתת החיים, שמפגינה הן את כבוד המעניק והן את כבוד המקבל. בהתחשב בכך, הכמיהה הלגיטימית לילד לא יכולה להיתרגם ל'זכות לילד' שכושלת בכיבוד הילד כמקבל של מתת החיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר