דו"ח בשוויץ: עלייה גדולה בתקריות האנטישמיות מאז 7 באוקטובר

מסמך שפרסם ארגון הקהילות היהודיות המקומי מצביע על גידול של יותר מ־300% באירועים האנטי-יהודיים במדינה • בחודש שעבר הותקף בשווייץ אזרח יהודי בדקירות סכין על ידי צעיר מוסלמי

מפגינים נגד אנטישמיות בציריך, שוויץ. צילום: אי.פי.איי

הפיגוע שאירע לפני עשרה ימים בציריך, במהלכו נפצע יהודי קשה, הוא רק חלק מתופעת התגברות האנטישמיות בשוויץ מאז 7 באוקטובר. דו"ח חדש שפורסם היום (שלישי) מצביע על עלייה משמעותית במספר התקריות האנטישמיות, בדגש על תקריות במרחב הציבורי.

"זו מדינה שקטה ולא אלימה. לא יאמן שהגענו למצב שאלימות כלפי יהודים, כולל תקיפות פיזיות ברחוב, הפכו לתופעה שכיחה", אומר יונתן קרויטנר, מנכ"ל איגוד הגג של הקהילות היהודיות בשוויץ.

זירת פיגוע הדקירה בציריך, שוויץ, צילום: ללא

במשך שנים האנטישמיות בשוויץ התבטאה בעיקר בפוסטים ברשתות החברתיות, וגם שם הדברים נכתבו לרוב בצורה מתונה, כיאה למדינה שקטה יחסית שמקרי אלימות לא מאפיינים את שגרת היום-יום שלה. אולם לפי הדו"ח, מאז 7 באוקטובר נרשמה החרפה משמעותית בתחושת הביטחון של יהודי המדינה.

הדו"ח, שמנטר את מספר התקריות האנטישמיות ומתפרסם מדי שנה, מראה כי בשנת 2023 דווחו 155 תקריות אנטישמיות במדינה במרחב הציבורי, לעומת 57 בכל שנת 2022. בנוסף בשנת 2023 התבצעו 10 תקיפות פיזיות של יהודים על רקע שנחשד כאנטישמי, לעומת אחת בלבד בשנת 2022. מדובר בעליה של כמעט 300%. רוב התקריות (114) התרחשו בשלשת החודשים האחרונים של השנה, מאז 7 באוקטובר.

"מספר התקריות האנטישמיות עד המלחמה היה ממוצע והמספרים היו אפילו מתחת לתקופת הקורונ, אולם מאז המתקפה על יישובי הדרום המספרים משתוללים", אומר יונתן קרויטנר, מנכ"ל איגוד הגג של הקהילות היהודיות בשוויץ. "מדובר בתופעה שרק הולכת וגוברת. אנחנו רואים שהמילים והפוסטים באינטרנט הפכו לתקריות ברחוב, והתקריות הפכו לניסיון רצח. זה בלתי נתפס שבשוויץ ינסו לרצוח אדם בגלל דתו".

מנכ"ל אגוד הגג של הקהילות היהודיות בשוויץ, יונתן קרויטנר, צילום: איגוד הגג של הקהילות היהודיות בשוויץ

הדו"ח מראה כי גם מספר התקריות ברשתות החברתיות ובמרחב הדיגיטלי עלה, אם כי בשיעור מתון יותר. בשנת 2023 נרשמו 975 תקריות לעומת 853 בשנת 2022. גם כאן נרשמה עלייה חדה בתקריות לאחר ה 7.10: 459 תקריות דווחו לאחר תחילת המלחמה. מבין הפלטפורמות הדיגיטליות, המספר הגדול ביותר של תקריות אנטישמיות נרשם בטלגרם.

בשל התגברות האנטישמיות הרשויות בשוויץ הגבירו את האבטחה על המוסדות היהודיים מאז 7 באוקטובר. בנוסף, מאז ניסיון הרצח של יהודי חרדי בעיר ציריך, המשטרה הגבירה את הנוכחות שלה במוסדות ובאתרים יהודיים.

נכון לעכשיו אין עדיין ניטור כולל של התקריות האנטישמיות מתחילת 2024, אך נראה כי המגמה ממשיכה ביתר שאת ומדאיגה את הקהילה היהודית בשוויץ, כמו גם את רשויות החוק במדינה..

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר