גרמניה: רחפנים טסו מעל בסיסי צבא - בברלין חושדים בריגול רוסי

כלי טיס זעירים חלפו באופן שיטתי מעל מתקני אימונים בהם השתמשו חיילים אוקראינים לצורכי התנסות במערכות גרמניות • הפרשה חושפת חוסר מוכנות וקשיים בירוקרטיים במערכת הביטחון

נשיאי גרמניה ופינלנד בוחנים רחפן צבאי. צילום: איי.אף.פי

תדהמה בגרמניה: רחפנים לא מזוהים טסו במשך חודשים ארוכים מעל בסיסים של צבא גרמניה, כשבמדינה חוששים כי מדובר במאמץ ריגול רוסי הקשור למלחמה באוקראינה.

העיתון הגרמני "בילד" חשף כי רחפנים אזרחיים נצפו מעל בסיסים צבאיים ומגורים של חיילים, כולל בסיסים ושטחי אש שבהם התאמנו חיילים אוקראיניים על תפעול טנקים מתוצרת גרמניה.

מרקוס פבר, יועץ ומומחה צבאי עבור המפלגה הדמוקרטית הגרמנית, סיפר ל"בילד": "רחפנים נצפים לעיתים קרובות מעל אזורי האימון הצבאיים בקליץ, היכן שצבא גרמניה מאמן את האוקראינים בשימוש בטנק לאופרד-1. באתרים אחרים, כמה רחפנים נראו בשמיים באותו זמן. נראה כי מדובר במאמץ מאורגן שמצביע באופן חזק לכיוונה של רוסיה".

גם בבונדסוואר, הצבא הגרמני, חושדים שמוסקבה עומדת מאחורי תופעת הרחפנים מעל בסיסי הצבא, אך עד כה לא נחשפו הוכחות לכך.  לטענת ה"בילד", אחת הסיבות להיעדר הוכחות היא העובדה שאף שהוצג ציוד ייעודי לכך, צבא גרמניה לא הצליח להפיל או לתפוס אף אחד מהרחפנים שטסו מעל בסיסיו.

חיילים בצבא גרמניה במצעד, צילום: איי.פי

בדיון שהתקיים בבונדסטאג, הבית התחתון של הפרלמנט הפדרלי של גרמניה, נילס הילמר, מזכיר המדינה של משרד הביטחון, הודה כי שום רחפן לא הופל או נתפס ושום מפעיל לא נעצר עד כה, אף שהתופעה נמשכת לפחות שנה. הילמר התייחס לכוח המשימה המיוחד נגד רחפנים שהוקם בחודש נובמבר ואמר: "חשוב לברר מול משרד הפנים מה האחריות של איזה משרד ומי יכול לעשות מה בכל הנוגע להגנה מפני רחפנים. חשוב גם להבין איזה מכשיר הגנה עובד ויעיל ובאיזו מהירות ניתן להצטייד בו".

התוצאות הדלות והקושי הבירוקרטי בהתמודדות עם הפרשה, שעלולה להתברר כפרשת ריגול חמורה, מצביעה עבור רבים בגרמניה על מצבה הקשה של מערכת הביטחון הגרמנית. שר ההגנה הגרמני, בוריס פיסטוריוס, אמר כי על ארצו "לעשות את עצמה מוכנה למלחמה". לפני כשנה הקנצלר אולף שולץ הכריז על תוכנית משמעותית להפוך את גרמניה לכשירה צבאית. תוכנית ההתעצמות הצבאית תוקצבה במאה מיליארד יורו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר