דיווח: אוקראינה פגעה בחמישה מטוסי קרב רוסיים באמצעות כטב"מים מקרטון

ערוץ טלגרם רוסי: המל"טים מקרטון כמעט בלתי ניתנים לזיהוי • שימשו עד כה בעיקר לאספקת אמל"ח ותרופות ליחידות קדמיות בחזית • לפי השב"כ האוקראיני, שעומד מאחורי התקיפה, השתתפו בה 16 מל"טים - רק שלושה מתוכם יורטו • צפו כיצד הכטב"מים פועלים

כטב"מ אוסטרלי מקרטון. אפשר גם להזניק באמצעות משגר . צילום: רשתות חברתיות

כלי טיס בלתי מאוישים הפכו לאחד האמצעים הבולטים ביותר במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, כששני הצדדים משתמשים במגוון דגמים לאספקה, איסוף מודיעין ותקיפה. אולם לפי דיווח בערוץ טלגרם רוסי, ביום ראשון לפנות בוקר יצרה אוקראינה תקדים: תקיפה והשמדה של מטוסים רוסיים באמצעות כטב"מים מקרטון.

רקע קצר: בלילה שבין שבת לראשון דווח ברוסיה ובאוקראינה על תקיפה של שדה התעופה. אתמול (ראשון) דיווח האתר RBK-אוקראינה על כך שבתקיפה השתתפו 16 כטב"מים, 13 מהם פגעו במטרות: ארבעה מטוסי Su-30 ומטוס מיג-29.

מטוס Su-30. לטענת האוקראינים, ארבעה מטוסים נפגעו, צילום: רויטרס

כמו כן, נפגעו שני מכ"מים של מערכת S-300  ושתי מערכות נ"מ מסוג "פנציר". לפי ערוץ הטלגרם הרוסי MASH, כטב"מים נוספים היו ריקים ושימשו להסחה.

תיעוד הפיצוצים בעיר קורסק | ערוץ הטלגרם קורסקי בומונד

אלא שהיום מפרסם ערוץ הטלגרם הרוסי Fighterbomber כי אוקראינה השתמשה בתקיפה בכטב"מים מקרטון. חברת SYPAQ האוסטרלית מספקת כ-100 כאלה מדי חודש. הם מגיעים לאוקראינה בצורת משטחי קרטון עמיד במיוחד, שגם מכוסה שעווה כדי לא להינזק ממים.

כטב"מ להרכבה עצמית - מקרטון, צילום: רשתות חברתיות

באוקראינה הם מורכבים ומשוגרים ידנית או באמצעות משגר קטפולטה. הם מסוגלים לשהות שלוש שעות באוויר, להגיע למרחק של עד 120 ק"מ, ולשאת בין שלושה לחמישה ק"ג מטען, בהתאם לדגם.

7News, רשתות חברתיות

עד כה שימשו המל"טים האלה לצורכי אספקת אמל"ח ותרופות ליחידות בחזית, אולם נראה שכעת מצאה להם אוקראינה שימוש חדש והתקפי בתוך רוסיה. היתרון: הם כמעט בלתי נראים למערכות הגנה אווירית. ברוסיה לא פוסלים אפשרות שהמל"טים שוגרו מתוך שטח רוסיה, והעובדה שיחידת המודיעין הנגדי של SBU (השב"כ האוקראיני) הייתה אחראית לתקיפה מחזקת את האפשרות הזו. הסיבה: מאז תחילת המלחמה בנתה SBU רשת סוכנים עניפה בתוך רוסיה.

בתוך כך, המודיעין הבריטי מדווח בסקירה היומית שלו כי רוסיה ככל הנראה ביטלה את התרגיל האסטרטגי רחב ההיקף "מערב-2023". על פי הבריטים, התרגיל, שיאה של שנת האימונים, היה אמור להיערך בספטמבר, אולם נראה כי הביצועים הירודים של צבא רוסיה באוקראינה הוכיחו את ערכו המועט של התרגיל בתחום האימון - ועד כמה שימש בעיקר כהצגה. עוד מעריכים הבריטים כי הביטול נובע ממיעוט החיילים והציוד הזמינים לצורכי התרגיל. רוסיה עורכת תרגילים רב-חיילים כאלה מאז 2010, כל פעם בפיקוד אחר, במחזור של ארבע שנים. עם זאת, מאז 2021 התרגילים בוצעו בפיקוד מערב בגלל העיסוק ב"איום מצד נאט"ו".  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר