מחקר בינ"ל: על כל חייל שאיבדה אוקראינה יש 5 לוחמים רוסים הרוגים

חוקרים משוויץ ומארה"ב בנו על בסיס אלפי דיווחים אומדן חלוצי של אבידות • נכון ל-365 ימי המלחמה הראשונים, היו לרוסיה כ-77 אלף הרוגים, לאוקראינה - כ-17 אלף • עוד בממצאים: אף ששני הצדדים משחקים במספרים כחלק מלוחמה פסיכולוגית, צד אחד מטעה הרבה יותר

טיפול בפצוע אוקראיני בנקודת ייצוב ליד בחמוט, יולי השנה. צילום: אי.אף.פי

כמה לוחמים נהרגו לרוסיה ואוקראינה מאז פלש הצבא של פוטין אל המדינה השכנה בפברואר אשתקד? משרדי ההגנה במוסקבה ובקייב מדווחים על בסיס יומי על אבידות הצד השני, ואחת לכמה שבועות מושמעת גם הערכה של גורמים מערביים, אולם כעת מתפרסם מאמר - ככל הידוע, ראשון מסוגו - שבו חוקרים מארה"ב ומשוויץ בנו אומדן סטטיסטי, המבוסס על אלפי דיווחים. 

לצד האבידות, בדק המחקר, שפורסם בכתב העת של האקדמיה האמריקנית למדעים, גם את מהימנות הדיווחים של שני הצדדים.

החוקרים - סטטיסטיקאים מאוניברסיטאות צפון קרוליינה ושיקגו ומהמכון הטכנולוגי של ציריך - יצרו בסיס נתונים, שכלל 4,609 התבטאויות וטענות על אבידות ממקורות שונים (אוקראיניים, רוסיים, בריטיים, אמריקניים ואחרים) ומקטגוריות שונות (דיווחים ממשלתיים, עיתונאיים ודיווחים ברשתות החברתיות), ואז ביצעו כמה פעולות לניקוי "רעשים סטטיסטיים". "ניסינו למצוא את המספר הנכון מתוך המידע הזמין המוגבל", אמר ניקלאס שטוהר מהמכון בציריך. 

המידע רלוונטי לתקופה שבין תחילת הפלישה (24 בפברואר 2022) לבין 23 בפברואר השנה. 

במודל הסטטיסטי נמצא כי בחלוף שנת מלחמה, נהרגו לרוסיה 76,687 חיילים, ולאוקראינה - 17,223. 

נקודת ייצוב אוקראינית. יתרון בולט ברפואה קרבית

גם היחס בין הנפגעים להרוגים טוב יותר אצל הכוחות של קייב: על כל הרוג יש 4.9 פצועים, וזאת לעומת 2.9 פצועים על כל הרוג בכוחות של מוסקבה. הדבר עולה בקנה אחד עם הערכות שהביעו בעבר פרשנים בדבר המצב העלוב של הרפואה הקרבית ברוסיה בעיקר בכל הנוגע למהירות של פינוי הפצועים, כאשר כל עיכוב מגדיל משמעותית את הסיכויים לנזק בלתי הפיך או למוות.

גם בעלי תפקידים רוסים הודו בעבר כי המצב בכי רע. ראש המכון הרוסי להוראת רפואה טקטית, ארטיום קטולין, אמר בשלהי אפריל לסוכנות הידיעות הקרמלינית "ריא" כי יותר מ-50% (!) מההרוגים הרוסים בחזית הם למעשה חיילים, שסבלו מפציעות שלא סיכנו את חייהם. דהיינו, יותר ממחצית מההרוגים הרוסים הם חיילים שלא קיבלו טיפול מתאים בזמן. באותו הריאיון הוסיף קטולין כי שליש מקטיעות הגפיים בצבא רוסיה התרחשו בגלל הנחה שגויה של חוסם עורקים.

מאי 2022. קברים טריים של חיילים רוסים בוולגוגרד, צילום: אי.פי

בחזרה למחקר. "במלחמה", מצטטים החוקרים את קארל פון קלאוזביץ, מאבות תורת המלחמה המודרנית, "דיווחי הנפגעים בכל צד לעולם אינם מדויקים, לעתים נדירות אמינים, וברוב המקרים מסולפים בכוונה". עם זאת, יש מי שמשחק במספרים יותר – ולפי המחקר זה משרד ההגנה הרוסי. על פי האומדן, רוסיה מקטינה פי שלושה ויותר את אבידותיה - על כל עשרה הרוגים רוסים בפועל, מדווח משרד ההגנה על שלושה - ומקפיצה את האבידות האוקראיניות פי 4.3.  

קייב, מנגד, מכפילה פי שניים את מספר ההרוגים הרוסים בפועל (אם כי החוקרים מציינים כי ברווח בר מהימנות של 95% אין עדות להטיה). אשר לאבידות שלה, לא נמצאה מניפולציה אוקראינית שיטתית במספרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר