נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא אוהב לחסוך מעצמו את הנוחות המירבית - אפילו כשהוא מתנייד ברכבת האישית שלו.
בתחקיר משותף עם שורת כלי תקשורת מערביים חושף האתר הרוסי "דוסייה" פרטים חדשים על הרכבת האישית של פוטין. בין השאר, מתברר כי לשירותו של הנשיא הרוסי עומדים 22 קרונות, ובהם שלושה קרונות סלון, שלושה קרונות מסעדה, שני קרונות שינה, שני קרונות עם מכשור קשר ושלושה קרונות לשינוע מכוניות פאר. לרוב, הרכבת של פוטין מורכבת מעשרה קרונות. קרונות שאינם ב"תורנות" נמצאים בטיפול או מועברים לשימוש של בכירים אחרים.
תחקירני "דוסייה" - פרויקט של האוליגרך הגולה מיכאיל חודורקובסקי - קיבלו לידיהם 25.5 אלף מסמכים מהשרתים של חברת "צירקון סרוויס", שבונה את הקרונות המיוחדים.
כך, למשל, קיבלו התחקירנים צילומים מתוך "קרון הבריאות", שהוזמן עבור פוטין ב־2017 בעלות של כ־4.5 מיליון דולר והושק שנתיים אחרי כן. יש בקרון חדר קוסמטיקה, שמאפשר מגוון טיפולים להצערת העור, אולם ספורט עם מכשירי כושר, ואפילו חמאם. בקרון יש גם ציוד לטיפול רפואי מתקדם, כולל מכונת הנשמה.
בקרון מותקנות טלוויזיות והערוצים בכולן מסודרים בסדר שפוטין מכיר. כדי שפוטין יקבל את התמונה ללא שיבושים בעת נסיעה באזורים עם קליטה מופחתת, מכון מחקר במוסקבה פיתח מערכת מיוחדת שמתגברת על הבעיה.
על פי התחקיר, שמונה מתוך 22 הקרונות נבנו עוד בימי בריה"מ, אולם רובם טכניים (קרונות קשר, שינוע מטענים וכדומה). את הקרונות עבור פוטין החלו לבנות ב־2004. מאז 2014 תחזוקת הרכבת עלתה למשלם המסים הרוסי 16 מיליון דולר.
סך העלות של פרויקט הרכבת של פוטין הוא 74.5 מיליון דולר. וזה עוד לא הסוף: עבור הרכבת הנשיאותית נבנים קרונות נוספים, ובהם אולם מולטימדיה, קרון ספורט נוסף, שני קרונות דה־לוקס ושני קרונות מסעדה עם מכשור קשר מיוחד. הבעלות על הרכבת חסויה, אולם חלק מבעלי הקרונות גלויים: חברת הרכבות הרוסית וחברת Vemina, שמבצעת עבודות עבור הפס"ב (השב"כ הרוסי). על הקרונות מופיע גם הלוגו של חברת "גרנד סרוויס אקספרס", שנמצאת בבעלות חברו הקרוב של פוטין, המיליארדר יולי קובלצ'וק.
הקרונות נבדקים בקטעים שונים במחוז מוסקבה, וכן בקטעי מסילות המחברים את מוסקבה עם סנט פטרבורג, ולדאי (שבה נמצא אחד הארמונות של פוטין), וורונז' ומקומות נוספים. לצורך ניסויים מקצים קרון חיפוי, ואילו את הקטעים הרלוונטיים חוסמים לעד עשר שעות. תחנות שבהן עוברת הרכבת הנשיאותית מאובטחות. המהירות המירבית של הרכבת המיוחדת - 160 קמ"ש.
הנשיא פוטין, שלשירותו גם צי מטוסים, עבר אל הרכבת במחצית השנייה של 2021, בחודשים שקדמו לפלישה לאוקראינה. גלב קרקולוב, עובד בשירות האבטחה הפדרלי שנמלט למערב, סיפר שאחרי הפלישה תדירות השימוש בה עלתה עוד יותר. הסיבה: חשש מיירוט המטוס, שאחריו אפשר לעקוב אפילו דרך אתרים באינטרנט. בחודשים האחרונים פורסם כי לשימושו האישי של פוטין הונחו מסילות ברזל, המובילות אל אחוזותיו.
פוטין מבטיח לעמיתיו מארגון שנגחאי: רוסיה יציבה | רויטרס
במהלך ניסיון ההפיכה נגד שר ההגנה שויגו, שערך ראש כוח ואגנר יבגני פריגוז'ין, דווח כי אחד ממטוסי פוטין המריא ממוסקבה לכיוון סנט פטרבורג. לא ברור אם פוטין היה במטוס באותה העת - או שמא השתמש דווקא ברכבת הבטוחה יותר מבחינתו.
בחברת "צירקון" לא השיבו לפניות "דוסייה". מדוברות הקרמלין נמסר ל-CNN - אחת מהשותפות לתחקיר - כי "לפוטין אין קרון בריאות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו