לאחר 2 התרסקויות שגבו את חייהם של מאות נוסעים, כשל נוסף התגלה במטוס בואינג 737 מקס: במהלך טיסת ניסוי לבדיקת עדכון התוכנה, התגלתה בעיה נוספת בתפעול המטוס, אשר עלולה לעכב בזמן נוסף את חזרתו לאוויר.
עוד בעולם: הדילוג על כללי הטקס הדיפלומטיים בפסגת טראמפ-קים עשוי להוביל לפריצת דרך • תחנת הכוח שמדאיגה את הרוסים • ארצות הברית שלחה חמקנים לקטאר • ובמותם לא נפרדו: התמונה של האב ובתו שזעזעה את העולם • טראמפ: "החל משבוע הבא נחזיר מיליוני מהגרים" • גל ההגירה: הקרב על אירופה • דילמת הימין הקיצוני של יהודי אירופה
מקור המקורב לבדיקות מסר כי טייסי הרשות גילו בעיה שהשפיעה על היכולת שלהם לבצע את הפעולות הנדרשות לאיזון המייצבים בזנב המטוס, במקרה שהם זזים בצורה לא מבוקרת. הבעיה קשורה לדרך העיבוד של המידע במחשב הטיסה.
רשות התעופה האמריקנית הודיעה באמצעות הטוויטר כי "נמצא סיכון פוטנציאלי נוסף" בדגם שאותו "בואינג חייבת לפתור".
עד אתמול ההערכה הייתה שצי מטוסי המקס יוכל לחזור להמריא עוד הקיץ, אולם עתה נראה שהקרקוע יימשך עד לפתרון הבעיה. הבדיקה מתמקדת עתה בניסיון לראות אם הבעיה היא בעוצמת העיבוד של מחשב הטיסה, או בתוכנת העיבוד.
שרידי מטוס בואינג 737 מקס של אתיופיאן איירליינס (ארכיון)// צילום: GettyImages
סוכנות בלומברג דיווחה, כי התוכנה של מטוסי מקס נכתבה על ידי מתכנתים העובדים בשכר של 9 דולר לשעה, במקום על ידי מהנדסים מנוסים בחברה. זאת לאחר שהחברה החליטה לקצץ בכוח אדם, כדי לחסוך בהוצאות. לדברי מארק רבין, לשעבר מהנדס תוכנה בבואינג שהיה מעורב בקבוצת מבחני הטיסה של דגם מקס, במשרדי בואינג בסיאטל עבדו בוגרי קולג' טריים שהועסקו ע"י חברת התוכנה ההודית HCL Technologies. "המתכנתים עבדו אמנם בהתאם למפרטים של בואינג, אך זה היה מאוד שנוי במחלוקת מאחר שהתהליך היה הרבה פחות יעיל מכתיבה של הקוד על ידי מהנדסיה של בואינג. נאלצנו לחזור שוב ושוב על אותם שלבים מאחר והתכנות לא בוצע כהלכה", אמר רבין.
מאז קורקע צי מטוסי בואינג 737 מקס, המשיכה החברה לייצר את המטוסים מדגם זה, אך מכיוון שאין אפשרות להטיסם ללקוחות, הם נשארים ליד מפעל ההרכבה בעיירה רנטון. קצב הייצור אמנם הואט ל-40 מטוסים בחודש, אך עדיין המטוסים גודשים את רחבות החניה שליד המפעל, וכעת הם מתחילים למלא גם את מגרשי החניה של העובדים. בדרך כלל ברגע שמטוס יוצא מפס הייצור, הוא מייד מוטס אל הלקוח, אולם במצב זה פינוי המטוסים כאמור אינו אפשרי.
בעקבות חניית המטוסים במקומות החנייה של העובדים, התבקשו עובדי המפעל להחנות את רכביהם במקומות אחרים, כדי לפנות מקום למטוסים המקורקעים. במגרשים כבר עומדים יותר ממאה מטוסים מוגמרים, והייצור עדיין נמשך.
יש לציין שיש עוד עשרות מטוסים שחונים בנמלי תעופה שונים בעולם, בהמתנה לביטול הקרקוע. מספרם הכולל של מטוסי הבואינג גמקורקעים הוא כ-500 מטוסים.
הצו יבוטל רק לאחר שרשות התעופה תקבל הוכחה מספקת שהמטוס בטוח לטיסה. לפי מקורות בענף התעופה, הנזק שנגרם לבואינג מקרקוע המטוסים כבר עולה על מיליארד דולרים, וזה עוד לפני תביעות הפיצויים של חברות התעופה, ושל צוותי האוויר, שהכנסתם נפגעה.
כזכור, שתי התרסקויות של מטוס הבואינג 737 מקס הובילו לקרקועו. לפני כשנה התרסק מטוסמעל אינדונזיה עם 189 נוסעים, ובמקרה אחר לפני כשלושה חודשים התרסק מטוס של אתיופיאן איירליינס ובו מאות נוסעים, בהם גם ישראלים. לפני כחודש הודתה בואינג לראשונה כי תקלה בסימולטור של המטוס היא שגרמה, ככל הנראה, לשתי ההתרסקויות הקטלניות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו