"פיראטי המרפסות": כך גונבים משלוחי אייפונים מפתח הדלת

כנופיית גנבים שגונבת מכשירי אייפון ממרפסות הבתים בדיוק כשהמשלוח מגיע מעוררת סערה בארה"ב: "הם יודעים בדיוק מה מגיע ולאן" • איך השיגו את מספרי ההזמנות?

אייפון 16 פרו מקס באירוע ההכרזה. צילום: AFP

בחודשים האחרונים בארצות הברית מתמודדים עם תופעה חדשה – כנופיית גנבים, שזכו לשם "פיראטי המרפסות", מתמקדים בחבילות של חברת AT&T המכילות אייפונים ומובלות על ידי חברת FedEx. התופעה, שדווחה במדינות רבות כולל ניו יורק, פנסילבניה, דלאוור, וירג'יניה, מישיגן, ג'ורג'יה, פלורידה וטקסס, מעלה שאלות לא רק על אבטחת המשלוחים – אלא גם על פרטיות הלקוחות.

על פי תחקיר, שהתפרסם בוול סטריט ג'ורנל, הגנבים פועלים במהירות ובדיוק מפתיע. ברגע שהשליח של FedEx מניח את החבילה, הגנב מגיע תוך דקות ספורות - ולעתים אף שניות - וחוטף אותה. במקרים מסוימים, הגנבים אף לובשים מדים של שליחי אמזון כדי לא לעורר חשד.

חנות AT&T. ארכיון, צילום: AP

"הם יודעים מה מגיע ולאן", מסביר סגן בלש מת' ארסנו ממחלקת המשטרה של גרדנר, מסצ'וסטס לוול סטריט ג'ורנל. "הם פוגשים את השליח בדלת הקדמית ולוקחים את החבילה".

ג'קלין רוזאלס, מסנלוויל, ג'ורג'יה, הזמינה חמישה אייפונים עבור משפחתה באוגוסט. כל המכשירים נגנבו תוך דקות מהמסירה. "יש לי צילומי וידאו המראים את הגנב רץ מהמכונית שלו ובחזרה תוך 10 שניות", סיפרה רוזאלס. היא הוסיפה כי ראתה את אותה המכונית נוסעת הלוך ושוב ברחוב שלה שעות לפני ש-FedEx מסרה את החבילה, מה שמעיד על תכנון מוקדם של הגניבה.

מגיעים מוכנים – עם מספרי ההזמנה: איך גנבי האייפון משיגים את המידע של הלקוחות

הבעיה אינה מוגבלת לאזור אחד. ב-20 בספטמבר, היום שבו אפל השיקה את האייפון 16, שני בני נוער מדטרויט (בן 17 ובת 18) נעצרו בטקסס לאחר שטסו במיוחד כדי לגנוב חבילות ברחבי יוסטון. הם שכרו רכב וסובבו בשכונות במשך שעות. כריס בראון, סגן במחלקת המשטרה של דיר פארק, טקסס, דיווח כי המשטרה מצאה ארבעה אייפונים גנובים ברשותם.

מה שהופך את החבילות של AT&T לפגיעות במיוחד זו העובדה שהחברה בדרך כלל אינה דורשת חתימה בעת המסירה, בניגוד למתחרות כמו Verizon ו-T-Mobile.0 לינדזי לוריו מטקסס חוותה על בשרה את התסכול הזה כאשר האייפון שלה נגנב. היא נאלצה להיאבק עם AT&T כדי לקבל אפשרויות משלוח בטוחות יותר עבור המכשיר החלופי. "הזמנתי פריטים יקרי ערך בעבר," אמרה לוריו. "זו מעולם לא הייתה בעיה. זה כל כך מוזר ומדאיג." כשסיפרה על תגובתה ל-AT&T, היא הוסיפה: "ובכן, בן זונה, אתה יודע שאולי ייגנב לי עוד אייפון."

הנקודה המטרידה ביותר בפרשה היא כיצד הגנבים משיגים את מספרי המעקב של החבילות. כריס בראון מהמשטרה בדיר פארק אמר שהם עובדים עם AT&T כדי לחקור את מקור הדליפה. זוהי נקודה קריטית בחקירה, שכן היא עשויה לחשוף פרצת אבטחה משמעותית במערכות החברה. AT&T מצידה טוענת: "אין לנו ראיות לפריצה כלשהי למערכות שלנו. עם זאת, החברה לא סיפקה הסבר חלופי לאופן שבו הגנבים משיגים את מספרי המעקב.

FedEx, מצידה, טוענת כי היא משתמשת במערכות מעקב מתקדמות ומנחה את הנהגים להיות ערניים בעת המסירה. "זה כולל להישאר ערניים בעת מסירת חבילה ולדווח מיד על כל פעילות חריגה," אמרה דוברת FedEx.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר