"מפחדים לענות לשיחות טלפון": התקיפה בלבנון כובשת את הכותרות הראשיות בעולם | כך זה סוקר

עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי חיזבאללה פתח בחקירה נרחבת ומזהיר מהפצת מידע מטעה • ב"וושינגטון פוסט" חושפים הודעה קולית המורה למחבלים להשליך את הביפרים החדשים • ב"ניו יורק טיימס" מדווחים שחיזבאללה מאשים את ישראל באחריות לפיצוצים ומבטיח תגובה חריפה

אמבולנסים בלבנון. צילום: AFP

התקשורת העולמית עוקבת בדריכות אחר האירועים האחרונים בלבנון, בהם פיצוצים בביפרים של אלפי מחבלי חיזבאללה, אשר הובילו למאות פצועים באורח קשה ולשמונה הרוגים. בעוד שחיזבאללה ממהר להאשים את ישראל, סוכנויות הידיעות מספקות פרטים נוספים ומגוונים אודות האירועים, החקירה הנמשכת והתגובה המיידית מצד השלטונות המקומיים.

כאוס בתי החולים בלבנון, צילום: EPA

בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי "אלפי מחבלי חיזבאללה נפגעו בפיצוצים בביפרים שלהם כמעט באותו הזמן, כשהאירוע הותיר מעל 2,700 פצועים ושמונה הרוגים. מקור הפיצוצים טרם ידוע, וישנם שמועות כי מדובר בתוכנה זדונית. חיזבאללה פתח בחקירה נרחבת וקרא להימנע מלהפיץ מידע מטעה. השגריר האיראני בלבנון, מוג'תבא אמני, נפצע גם הוא מהביפר שלו".

הפיצוץ בלבנון, צילום: רשתות ערביות

ב"וושינגטון פוסט" נמסר כי "בהודעה קולית שהופצה בקרב מחבלי חיזבאללה, נאמר לכל מי שקיבל ביפר חדש להשליך אותו. בתי החולים ברחבי לבנון, ובמיוחד בביירות, מוצפים בנפגעים כתוצאה מהפיצוצים. משרד הבריאות הלבנוני מדווח על עלייה משמעותית במספר הנפגעים המגיעים לבתי החולים. בתי החולים הועברו ל'כוננות מרבית', והמשרד ביקש מכל האזרחים שבבעלותם מכשירי תקשורת אלחוטיים להתרחק מהם. עובדי בריאות הונחו להגיע לעבודה כדי לספק 'טיפול חירום', ונעשו קריאות לתרומות דם".

עוד מה"וושינגטון פוסט", על פי דמיטרי אלפרוביץ', יו"ר Silverado Policy Accelerator, מכון מחקר לביטחון לאומי: "זה נראה אולי כמתקפת שרשרת האספקה הפיזית הנרחבת ביותר בהיסטוריה – החלפת מכשירים מיובאים באלה המכילים חומרי נפץ והפעלתם בו זמנית דרך ערוץ פיקוד ושליטה כלשהו".

מנות דם לפצועים בלבנון, צילום: AFP

בעיתון ה"ניו יורק טיימס" מוסרים כי חיזבאללה האשים את ישראל באחריות לפיצוצים בהצהרה נוספת והזהיר כי תהיה "ענישה על התוקפנות הברורה הזו." תושבים בלבנון מפחדים לענות לשיחות טלפון. אחת מהתושבות, חדיג'ה פואני, הייתה בעיצומם של הכנות לאספקת מזון לחורף כאשר ענתה לשיחה תוך שהיא צועקת: "בבקשה תנתק, תנתק!" לשכת ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, כינתה את התקרית "תוקפנות ישראלית פלילית" בהצהרה, והוסיפה כי מדובר ב"הפרה חמורה של ריבונות לבנון."

פצוע בלבנון, צילום: ללא קרדיט

ב"סקיי ניוז" תוהים מדוע חיזבאללה השתמש בביפרים בשנת 2024. "נראה שהארגון העדיף את השיטה הזו בגלל אופייה הנמוך-טכנולוגית, אשר נחשבת לקשה יותר לחדירה בהשוואה לטלפונים ניידים. נסראללה כבר הזהיר בעבר את חברי הארגון מפני נשיאת טלפונים ניידים כדי למנוע את מעקב אחריהם".

בעיתון "טורקיה היום" מדווחים כי "ישנן שמועות נרחבות שמצביעות על כך שמודיעין ישראלי פרץ לביפרים בהם משתמש חיזבאללה, וגרם לפיצוצם. המכשירים, שפועלים על ידי אותות רדיו מרשת הביפרים, כנראה נפרצו מרחוק. השערות אלו מעלות את האפשרות שישראל הצליחה לחדור לספקית השירות שאחראית על התקשורת הזו. אם אכן כך, מדובר במבצע מודיעיני משמעותי של ישראל נגד חיזבאללה".

פצוע בלבנון מפיצוץ הביפרים, צילום: רשתות ערביות

ב-CNN מדווחים כי לפחות שמונה הרוגים ו-2,800 פצועים כתוצאה מהפיצוצים שהתרחשו בביפרים של חיזבאללה ברחבי לבנון. משרד הבריאות הלבנוני הזהיר את האזרחים להשליך את הביפרים והורה לבתי החולים להיות בכוננות גבוהה. הפיצוצים דווחו גם בפרבר הדרומי של ביירות ובאזורים אחרים בלבנון. גורמי בריאות דיווחו על סצנות כאוטיות בבתי החולים ברחבי המדינה, כולל בבירה ביירות".

בעיתון "יורו ניוז" מדווחים כי "המכשירים שימשו את ארגון חיזבאללה לתקשורת, בעקבות אזהרת מנהיג הארגון, חסן נסראללה, שלא לשאת טלפונים ניידים. לפחות שמונה נהרגו ואלפים נפצעו בפרברי ביירות ובאזורים נוספים בלבנון".

"תמונות וסרטונים שמסתובבים ברשתות החברתיות מראים אנשים שוכבים על המדרכה עם פציעות בגוף ובגפיים. משרד הבריאות בלבנון קרא לכל בתי החולים להיות בכוננות לקבלת חולים במצב חירום, והמליץ לאנשים להתרחק ממכשירי ביפר שברשותם". כתבו

., צילום: ללא קרדיט

ב-BBC מדווחים על התגובה של אמילי הארדינג, לשעבר אנליסטית בכירה ב-CIA והאחראית על נושאי איראן במועצה לביטחון לאומי. הארדינג מתארת את האירוע כ"בלתי רגיל", ומדגישה כי חיזבאללה ידוע באמצעי הביטחון המחמירים שלו, שפותחו לאורך עשרות שנים של עימותים עם ישראל. לדבריה, מדובר בפריצת אבטחה חמורה עבור חיזבאללה, שלא רק גורמת לנזק פיזי, אלא גם מעוררת ספקות לגבי כל מנגנוני הביטחון שלהם. היא צופה שחיזבאללה יערוך חקירה פנימית אינטנסיבית שתסיח את דעתו מעימות פוטנציאלי עם ישראל.

לינה ח'טיב מ"צ'טהם האוס" בבריטניה מוסיפה כי ההתקפה מדגישה עד כמה ישראל חדרה לעומק לרשת התקשורת של חיזבאללה. לדבריה, לאחר שמכשירי טלפון ניידים של חברי חיזבאללה נפרצו על ידי ישראל, רבים מאנשי הארגון עברו לשימוש בביפרים. ח'טיב מציינת כי היקף ההתקפה האחרונה משפיל מאוד עבור חיזבאללה ומראה עד כמה המערך הביטחוני שלהם פגיע מול הטכנולוגיה הצבאית המתקדמת של ישראל.

אמבולנס לבנוני בבית החולים, צילום: AP
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר