דיווח: שישה אזרחים מאירופה וארה"ב נעצרו בוונצואלה בשל "תכניות לערעור היציבות במדינה"

בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי שלושה אמריקנים, שני ספרדים וצ'כי נעצרו במדינה הדרום אמריקנית האוטוריטרית • דובר מחלקת המדינה אישר כי אחד מהעצורים הוא איש צבא אמריקני • עוד דחה את טענות שר הפנים בוונצואלה שלפיהן ארה"ב מנסה להפיל את ממשלתו של הנשיא מדורו שלא כיבד את תוצאות הבחירות

נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו. צילום: Getty Images)

שני ספרדים, צ'כי, ושלושה אזרחי ארצות הברית נעצרו הלילה (בין שבת לראשון שעון ישראל), בחשד לקשר ל"תכניות לערעור היציבות במדינה", כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" המבוסס על דברים של בכיר במדינה הדרום אמריקנית. 

דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר אישר כי "איש צבא" אמריקני נעצר במדינה, וכי הוא מודע לדיווחים לא מאומתים אודות שני אמריקנים נוספים שנעצרו במדינה. 

בסוף חודש יולי נערכו בחירות בונצואלה האוטוריטרית, כאשר הנשיא המכהן מאז 2013 ניקולאס מדורו הכריז על ניצחונו, על אף הדיווחים לפיהם מועמד האופוזיציה אדמונדו גונזלס והקואליציה הדמוקרטית המואחדת גרפו את רוב הקולות, כ-66 אחוזים מקולות המצביעים. "לארה"ב יש חששות רציניים לגבי תוצאות הבחירות שהוכרזו", אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בתגובה לחגיגות של הנשיא המכהן בחודש יולי. 

מועמד האופוזיציה בוונצואלה אדמונדו גונסלס, צילום: איי.פי

לפני כשבוע, מנהיג האופוזיציה גונסלס נמלט מהמדינה לספרד, מתוך חשש שייעצר על ידי ממשלתו של מדורו, שכאמור טען לניצחונו והמשיך לכהונתו השלישית. כעת, המעצרים עלולים להעמיק את המתיחות של ונצואלה מול ספרד וארצות הברית שהכירו בניצחון האופוזיציה. 

שר הפנים של ונצואלה, דיוסדאדו קאבלו אמר במסיבת עיתונאים כי שני אזרחי ספרד קשורים לשירות החשאי של המדינה ותכננו רצח של ראש עיר. על פי כלי תקשורת ספרדיים, הממשלה המקומית הכחישה את הטענה הזו. 

מנהיגי האופוזיציה בוונצואלה במהלך ההפגנות במדינה (ארכיון), צילום: רויטרס

קאבלו גם האשים שלושה אזרחים אמריקאים וצ'כי במעורבות בפעולות טרור, כולל תוכניות לכאורה להתנקש בחיי מדורו ובכירים אחרים. "הקבוצות הללו מבקשות לתפוס את העושר של המדינה, ואנחנו כממשלה נגיב בתקיפות לכל ניסיון ערעור יציבות", אמר קאבלו וטען כי נתפסו כ-400 רובים שמקורם בארצות הברית.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר דחה את הטענות לפיהן ארצות הברית מעורבות בניסיון להפיל את הממשלה במקום. "כל הטענות על מעורבות ארה"ב במזימה להדיח את מדורו הן שקריות באופן מוחלט", אמר. "ארצות הברית ממשיכה לתמוך בפתרון דמוקרטי למשבר הפוליטי בוונצואלה".

דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר, צילום: אי.פי

בינתיים, מקור במשרד החוץ הספרדי אמר ל"רויטרס" כי ביקש מונצואלה מידע נוסף "בבקשה לקבל גישה לעצורים על מנת לאמת את זהותם, את לאומיותם וכדי לדעת במה הם מואשמים". 

השבוע, ונצואלה החזירה את שגרירה בספרד להתייעצויות לאחר ששר במדינה האשים את מדורו בניהול "דיקטטורה". עוד זעמו בונצואלה על החלטתו של ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ז להיפגש עם האופוזיציונר אדמונדו גונזלס, שמצא מקלט מדיני בספרד. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר