בגלל התפרצות של אבעבועות הקוף: הוכרז מצב חירום בינלאומי

ארגון הבריאות העולמי: ההתפרצות במזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו מעוררת דאגה • המחלה כבר התפשטה ל-13 מדינות באפריקה

מולקות של הווירוס (באדום) בתוך תא דם (צילום מעובד). צילום: אי.פי

ארגון הבריאות העולמי מכריז על מצב חירום גלובלי. הסיבה: ההתפשטות המהירה של אבעבועות הקוף במדינות אפריקה.

צוות רפואי במזרח הרפ' הדמוקרטית של קונגו. התפרצות מתמשכת, צילום: רויטרס

המגיפה מרוכזת לפי שעה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ובה דווח מתחילת השנה על 14 אלף הדבקות ו-524 מקרי מוות, אולם נדבקים ראשונים אותרו ב-13 מדינות ביבשת. נשים וילדים מתחת לגיל 15 נמצאים בסיכון גבוה במיוחד.

בפעם שעברה הכריז הארגון על מצב חירום בגלל אבעבועות קוף ביולי לפני שנתיים. בהתפרצות הקודמת מתו כ-200 בני אדם ונדבקו קרוב ל-100 אלף ב-116 מדינות.

רופא בוחן את תסמיני המחלה אצל ילד במזרח הרפובליקה של קונגו, יולי השנה, צילום: רויטרס

מהי אבעבועות הקוף (Monkeypox)? לפי אתר משרד הבריאות הישראלי, מדובר במחלה נגיפית מידבקת. תסמיניה כוללים בדרך כלל פריחה על העור, במיוחד באזור אברי המין, פי הטבעת והפה. משך המחלה נע בין שבועיים לארבעה. הדבקה במחלה מאדם לאדם עלולה להתרחש במגע ישיר עם הפריחה, עם נוזלי השלפוחיות או עם הגלדים, או במגע עם חפצים מזוהמים. מרבית ההדבקות מתרחשות בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים. המחלה יכולה לעבור גם בין בני אדם וגם מבעלי חיים לאנשים.

"ההתפשטות של הזן החדש (של המחלה) במזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, איתורה במדינות השכנות שבעבר לא דיווחו על נוכחות המחלה, והפוטנציאל להמשך ההתפשטות באפריקה מדאיגים ביותר", אמר ד"ר טדרוס אדהנום גברייסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי.

מוקדם יותר היום הכריזו המרכזים האפריקניים לבקרת מחלות ולמניעתן על "מצב חירום יבשתי בתחום בריאותי הציבור". מדובר בפעם הראשונה שהארגון מכריז על כך מאז הוסמך לכך על ידי איגוד מדינות אפריקה אשתקד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר