ברזיל: כתב אישום חמור נגד הנשיא לשעבר ז'איר בולסונארו

המנהיג לשעבר, שהתמודד עם מחאות גדולות במהלך כהונתו מוצא עצמו כעת בעיצומו של סבך משפטי בעבירות של הלבנת הון • זהו כתב האישום השני של בולסנארו, לאחר שזייף את תעודת החיסון שלו נגד קורונה

נשיא ברזיל, ז'איר בולסנארו // צילום: רויטרס // נשיא ברזיל, ז'איר בולסנארו // צילום: רויטרס. צילום: רויטרס

המשטרה הפדרלית של ברזיל הגישה היום (שישי) כתב אישום נגד הנשיא לשעבר, ז'איר בולסונארו, בעבירות של הלבנת הון ושיתוף פעולה פלילי בעקבות יהלומים שלא הוצהרו שקיבל מערב הסעודית במהלך כהונתו. כך נמסר מבכיר בברזיל. 

בית המשפט העליון של ברזיל טרם קיבל את הדוח המשטרתי עם כתב האישום. כאשר יעשה זאת, פרקליט המדינה פאולו גונט ינתח את המסמך ויחליט האם להגיש כתב אישום ולהביא את בולסונארו לדין.

נשיא ברזיל לשעבר, ז'איר בולסנארו //, צילום: AFP

זהו כתב האישום השני נגד בולסונארו מאז שעזב את תפקידו, לאחר כתב אישום נוסף במאי על זיוף תעודת החיסון שלו נגד קורונה. אולם, כתב האישום הנוכחי מעלה באופן דרמטי את האיומים המשפטיים על המנהיג השנוי במחלוקת, מה שמתקבל בברכה על ידי מתנגדיו אך נתפס כרדיפה פוליטית על ידי תומכיו.

בולסונארו לא הגיב מידית להאשמות, אך הוא ועורכי דינו הכחישו בעבר כל עוולה בשני המקרים הללו, וכן בחקירות נוספות שמתנהלות נגדו. אחת מהן בודקת את מעורבותו האפשרית בהמרדה בברזיליה ב-8 בינואר 2023, שניסתה להפיל את מחליפו מהשלטון.

הנשיא לשעבר בולסנארו, צילום: AP

בשנה שעברה, האשימה המשטרה הפדרלית את בולסונארו בניסיון להבריח תכשיטי יהלומים בשווי מוערך של 3 מיליון דולר ומכירת שני שעוני יוקרה. על פי המשטרה, בולסונארו קיבל מזומן בעבור מכירת שני שעוני יוקרה בשווי של כ-70,000 דולר שקיבל כמתנה מערב הסעודית. החוק הברזילאי מחייב אזרחים להצהיר על טובין בשווי של יותר מ-1,000 דולר בכניסתם למדינה, ולשלם מס בגובה 50% מערכם של טובין שאינם פטורים ממס.

 אם התכשיטים היו מתנה מערב הסעודית לברזיל אז הם היו פטורים ממס, אך לא אם היו מתנה אישית לבולסונארו. במצב זה, הם היו אמורים להיכנס לאוסף הנשיאותי. החקירה העלתה שמאורו סיד, עוזרו האישי לשעבר של בולסונארו שזייף לכאורה את רישומי הקורונה שלו, מכר ביוני 2022 שעון רולקס ושעון פאטק פיליפ לחנות בארה"ב בסכום כולל של 68,000 דולר. הם ניתנו כמתנה על ידי ממשלת ערב הסעודית בשנת 2019. סיד חתם מאוחר יותר על עסקת טיעון ואישר את הדברים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר