שיתוף פעולה סיני-רוסי: פיתוח כטב"ם התקפי הדומה ל"שאהד" האיראני

שת"פ זה מסמן התרחקות נוספת של סין מהעמדה הניטרלית כלפי פלישת רוסיה לאוקראינה • עד כה נמנעה סין מלספק לרוסיה נשק קטלני, אך דיווחים מצביעים על ניסויים בכטב"ם חדש בעל טווח טיסה גדול יותר

פוטין לוחץ את ידו של נשיא סין, שי. צילום: רויטרס

חברות רוסיות וסיניות מפתחות כטב"ם התקפי הדומה ל"שאהד" האיראני, שמופעל נגד אוקראינה וכבר שימש לתקיפות גם נגד ישראל, כך אומרים גורמים אירופים רשמיים.

אם שיתוף פעולה כזה אכן מתקיים, פירושו הוא שבייג'ינג מתרחקת עוד יותר מהעמדה הניטרלית לכאורה ביחס לפלישה הרוסית לאוקראינה.

על אדמת אוקראינה: שריד של שאהד איראני בשירות רוסיה, צילום: אי.פי

עד כה, ככל הידוע, נמנעה סין מלספק מערכות נשק לרוסיה, קל וחומר נשק קטלני, אך כן סייעה למוסקבה על ידי אי מניעה של מכירת מוצרים דו-שימושיים כמו רחפנים ושבבים. כמו כן, סיפקה סין לרוסיה ציוד לתיקון טנקים וצילומי לוויין, המסייעים לפלישה הבלתי-חוקית של רוסיה אל שכנתה. באפריל אמרו פקידים אמריקנים כי ברבעון האחרון של 2023, 70% מייבוא הציוד למפעלים ברוסיה ו-90% מייבוא השבבים היה מסין.

חיילים בחזית באוקראינה, צילום: רויטרס

להערכת הבכירים האירופים, סין עלולה לייצר כטב"ם הדומה ל"שאהד-136", אולם בעל טווח טיסה גדול הרבה יותר. בכמה דיווחים בסין נטען כי המדינה מפתחת "כטב"ם מתאבד ששמו 'חמניה-200'". עוד ציינו הבכירים כי השיחות בין רוסיה לסין בסוגיית הכטב"מים נערכו אשתקד, וכי השנה כבר החלו ניסויים בכטב"ם החדש.

מצעד צבאי בכיכר טיאננמן בסין, צילום: איי.פי

לפחות נכון לעכשיו, סין אינה מספקת לרוסיה אמל"ח ותחמושת אחרים – וזאת בניגוד לשכנתה צפון קוריאה, שבה רק לאחרונה ביקר ולדימיר פוטין. התקשורת בדרום קוריאה דיווחה על כך שיחידה של חיל ההנדסה הצפון קוריאני תישלח לסייע לרוסיה בשטחי הכיבוש באוקראינה, אולם לפי שעה אין לכך אימות.

פוטין וקים ג'ונג און, צילום: AFP

מוסקבה ופיונגיאנג לא אישרו, אך גם לא הכחישו את הדיווחים. עד כה סיפקה הדיקטטורה הצפון-קוריאנית לבעלת בריתה מיליוני פגזים. כמו כן, השנה אותרו בשרידי טיל רוסי שנפל בחרקיב רכיבים תוצרת קוריאה הצפונית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר