הדמוקרטים בפאניקה לאחר הופעת ביידן, טראמפ תקף: זה מה שקרה בעימות הדרמטי - ואחריו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויריבו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ נפגשו לעימות ראשון לקראת הבחירות • טראמפ לביידן: "אתה צריך לאפשר לישראל לסיים את העבודה - הפכת לפלשתיני" • סקר CNN בקרב מצביעים רשומים שצפו בדיבייט: 67% - טראמפ ניצח

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ. צילום: אי.פי

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ השתתפו היום (שישי) בעימות ראשון במערכת הבחירות בעיר אטלנטה שבמדינת ג'ורג'יה. על פי סקר CNN בקרב מצביעים רשומים שצפו בדיבייט: 67% - טראמפ ניצח.

פרשנים באולפן CNN מדווחים על פאניקה בקרב בכירי הדמוקרטים לנוכח הביצועים של ביידן. לדבריהם, אף שביידן השתפר לאורך העימות, בקרב הבכירים התגובות עברו מזעזוע לשאלות קונקרטיות מה עושים כעת ובעיקר אם פונים אליו ומבקשים לזוז הצידה .

יו"ר בית הנבחרים מייק ג׳ונסון, הגיב לעימות וכתב: "יש אמת אובייקטיבית שאי אפשר להתכחש לה: רק אחד מהגברים שעל הבמה הערב כשיר ומסוגל להיבחר לנשיא בשנת 2024".

עדכונים שוטפים:

05:40: העימות הסתיים. ג'יל ביידן הגיעה לבמה לחבק את בעלה. טראמפ ירד מהפודיום מבלי ללחוץ את ידו של ביידן.

קרב טלוויזיוני ראשון זה 4 שנים. העימות הלילה, צילום: אי.פי

05:39: ביידן בדברי הסיכום ממשיך לגמגם בתשובתו ומתמקד בסוגיה הכלכלית. ״האדם הזה יעלה את האינפלציה והמיסים״, אמר על טראמפ.

טראמפ: "הוא רק מדבר ולא עושה כלום. מאפשר למיליוני להיכנס למדינה. אם אני הייתי בתפקיד איראן הייתה קורסת כלכלית. כל מי שהיה עושה עסק עם איראן לא היה עושה עסק איתנו, ולא היה כסף לטרור של חמאס וחיזבאללה. המלחמה באוקראינה לא הייתה צריכה לקרות. לא מכבדים אותך בעולם".

טראמפ בעימות הלילה. "לי יש את הלב הגדול ביותר בעולם", צילום: GettyImages

05:32: טראמפ: "רוסיה לא לקחה שום אדמה בזמן שהייתי בבית הלבן. פוטין ידע לא לשחק איתי משחקים. ועכשיו הוא ייקח הכל בגלל ביידן. זו מלחמה שלא הייתה מתחילה אם אני הייתי בבית הלבן. הוא הכניס אותנו למצב נורא עם אוקראינה ורוסיה. אם הבחירות יהיו הוגנות וחוקיות אקבל את התוצאות. בלי תביעות ובלי לרדוף יריבים פוליטיים".

ביידן: "אתה בכיין, הפסדת את הבחירות פעם קודמת. אף בית משפט באמריקה לא תמך בטענות שלך. אני בספק שתקבל את התוצאות כי אתה אוהב לייבב כשאתה לא זוכה".

05:29: טראמפ תוקף את ביידן: "אם הוא היה נשיא טוב לא הייתי פה. הייתי באחד המקומות הטובים שברשותי. אבל הוא רדף אחרי משפטית כי אני יריב פוליטי. הוא כל כך גרוע כנשיא ואני אביא את אמריקה לגדולתה שוב. אנחנו קרובים מאוד למלחמת עולם שלישית והוא מוביל אותנו לשם. קים מצפון קוריאה ושי מסין רואים את זה ויובילו אותנו למלחמה".

העימות הנשיאותי הראשון, הלילה, צילום: GettyImages

ביידן: "אנחנו אומה חזקה בגלל האמריקאיים. ואנחנו צריכים להגן על העולם כי היציבות בעולם בסיכון".

05:25: ביידן על גילו המבוגר: "מרבית הקריירה שלי ספגתי ביקורות על זה שהייתי צעיר בתפקידים בכירים. תראו את הרקורד שלי כנשיא. איך אפשר להגיד על ארה"ב שהיא מדינה נכשלת? מי אומר כזה דבר? אנחנו המדינה הכי חזקה בעולם. כל בנות הברית שלנו סומכות עלינו".

טראמפ: "עשיתי שתי בדיקות קוגנטיביות, והייתי רוצה לראות את ביידן עושה את זה. הוא בקושי יכול לענות על השאלה הראשונה. אני במצב בריאותי טוב, מאשר לפני שנים רבות אחורה. אני מוכן לקחת עוד מבחן קוגניטיבי".

ביידן בתגובה הציע לשחק גולף עם טראמפ ולסחוב את תיק הגולף שלו.

הנשיא ביידן במהלך העימות הנשיאותי, צילום: GettyImages

05:20: טראמפ: "כשהוא מדבר על פושע מורשע, הבן שלו פושע מורשע. ג'ו יכול להפוך לפושע מורשע ברגע שהוא ייצא מהמשרד על כל הדברים שהוא עשה. לא עשיתי שום דבר שגוי. המערכת שלנו הייתה מוטה ומגעילה, אני לא עשיתי שום דבר שגוי".

ביידן: "הפשעים שאתה מואשם בהם, ואני מדבר רק על התיקים האזרחיים. כמה מיליארדים אתה חייב על תקיפת אישה בציבור? על שלל הדברים שעשית, שקיימת יחסי מין עם כוכבת פורנו בזמן שאשתך בהריון - על מה אתה מדבר? יש לך מוסר של חתול רחוב".

05:18: טראמפ התחמק מלענות על שאלה בנושא משבר האופיואידים וטען כי ביידן מקבל כסף מסין לכן הוא מפחד להתמודד מולם ולקצץ בתעריפי הייבוא. "אתה הורס את המדינה שלנו", השתלח.

בהמשך הוא מתייחס לשאלה ואומר: "עשינו הרבה והיה בתקופתנו מספרים נמוכים של נפגעים. כמות הסמים והסחר בנשים תחת ביידן הוא הכי גדול שהיה לנו".

העימות הנשיאותי הראשון בין ביידן לטראמפ ב-CNN הלילה, צילום: אי.פי

ביידן: "יש מכונות שמזהות פנטניל בגבולות, והעברו חקיקה דו מפלגתית כדי להשתמש בהן. אנחנו צריכים את המכונות האלה כדי להתמודד עם משבר הפנטניל. אנחנו צריכים את המכונות האלה".

05:14: טראמפ: "ביידן לא פיטר אף אחד. הוא לא יודע לפטר. אני פיטרתי הרבה אנשים. זה לא קל ויש מחיר לשלם על זה. הוא צריך לפטר כל איש צבא שהיה אחראי על הנסיגה מאפגניסטן. על מי ששומר על הגבולות שלנו שמשם נכנסו מהגרים בלתי חוקיים. ג'ו, המדינה שלנו נהרסת בזמן שאנחנו בעימות פה. הוא מנסה להראות קשוח בנושא הגבול, אבל הוא רוצה מדינה עם גבולות פתוחים. אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות".

ביידן: "אין משהו שמעל ליכולת שלנו. אף אחד לא רוצה להתעסק איתנו. 159 חוקרים מכובדים טענו כי טראמפ הוא הנשיא הכושל בהיסטוריה, זו עובדה".

05:08: "יש לי את הלב הכי גדול על הבמה, אני יכול להגיד לך את זה", אומר טראמפ. ביידן מחייך בתגובה.

ג'ו ביידן במהלך העימות הנשיאותי הראשון, צילום: איי.אף.פי

05:03: טראמפ נשאל על משבר האקלים. "אני בעד מים ואוויר נקיים. היה לנו את המספרים הטובים ביותר בזמן הממשל שלי שעבדנו עם צורות שונות של אנרגיה".

טראמפ דיבר על אנרגיה ממקורות שונים מבלי לתת דוגמאות. ביידן השיב לאותה שאלה: "הובלתי את החקיקה האנרגטית הגדולה בהיסטוריה".

05:00: טראמפ תקף שוב את ביידן בסוגיית יוקר המחייה: "מחיר האוכל השתלש. הוא גרם לאינפלציה הזו. נתתי לו מדינה בלי אינפלציה והוא הרס את זה עם כל ההונאה של האנרגיה הירוקה. מיליוני אנשים נכנסים דרך הגבול ולוקחים את העבודה מאותם משפחיות אפרו אמריקאיות ומהיספנים". טראמפ שומר על איפוק במהלך העימות ולא מתפרץ לתשובותיו של ביידן, ככל הנראה גם בשל העובדה כי המיקרופון שלו סגור בזמן שלא ניתנת לו זכות הדיבור.

04:58: ביידן פתח את החלק השני של העימות ומרבה לגמגם בתשובה לשאלה על הקהילה האפרו-אמריקנית. "נעשה יותר למען משפחות אפרו אמריקאית. אני לא מאשים אותם שהם מאוכזבים מאיתנו", אמר ביידן.

מסכים במהלך העימות בין ביידן וטראמפ, צילום: איי.אף.פי

04:48: טראמפ תקף את השופט והתובע במשפטו וטען שהם דמוקרטים בשירות ביידן שרודף אחר יריבים פוליטיים. "הציבור יודע שזו הונאה". כשנשאל על היותו עבריין מורשע, השיב: "מי שעבריין מורשע זה בנו של ביידן". 

04:45: ביידן תקף את טראמפ על חלקו באירועי הפריצה לקפיטול בשנת 2021. "הוא עודד את הפורצים לקפיטול בשישי בינואר", אמר ביידן.

טראמפ הגן על המתפרעים ואמר: "מה שהם עשו לחלק מהאנשים החפים מפשע האלה - אתה צריך להתבייש. מיניסוטה, מינאפוליס, מה שעשו לאנשים שם. הייתי צריך לשלוח לשם את המשמר הלאומי".

04:39: טראמפ: "ביידן אומר שחמאס רוצה להמשיך במלחמה אבל למעשה ישראל רוצה לסיים את העבודה. תן להם לסיים את העבודה. אתה הפכת להיות פלשתיני, רק שאתה פלשתיני רע כי אתה חלש".

ביידן בתגובה: "לא שמעתי כל כך הרבה שטויות בחיי. הוא רוצה לצאת מנאט"ו".

הנשיא לשעבר טראמפ במהלך העימות הנשיאותי, צילום: GettyImages

04:37: ביידן נשאל על הצעת הפסקת האש שסורבה על ידי חמאס. "דבר ראשון, ממועצת הביטחון דרך ועידת G7 ועד ראש ממשלת ישראל אימצו את ההצעה להפסקת אש. מי שרוצה לראות את המלחמה ממשיכה זה חמאס ורק הוא. הדבר היחיד שלא הסכמתי לתת לישראל זה פצצות שלא יהיו בשימוש באזורים מאוכלסים. אני הנשיא שהורה על סיוע לישראל בזמן מתקפת הטילים האיראנית. צריך להשמיד את חמאס, אבל צריך להיזהר עם שימוש בנשק באזורים מאוכלסים".

04:36: טראמפ: "עוד לפני שאכנס לבית הלבן אביא את המלחמה בין אוקראינה לרוסיה לסיומה. עוד לפני שאיכנס לבית הלבן".

04:35: ביידן: "פוטין הוא פושע מלחמה. הוא רוצה להקים מחדש את ברית המועצות ואת חושבת שהוא יעצור שם? כל הכסף שאנחנו מביאים לאוקראינה עובר כתחמושת ולא ככסף".

הנשיא ביידן בעימות מול טראמפ, הלילה, צילום: אי.פי

04:32: ישראל אוזכרה לראשונה תחילת העימות בהקשר של המלחמה עם חמאס. טראמפ: "אם אני הייתי בשלטון חמאס לא היה פולש גם עוד מיליון שנים". 

04:30: ביידן כינה את טראמפ "פראייר ולוזר".

ביידן: "עשינו למען חיילי המילואים יותר מכל נשיא בהיסטוריה. אנחנו דואגים שיחזרו בשלום למשפחות שלהם. זה מה שאנחנו עושים, יותר מכל ממשל בהיסטוריה".

04:26: טראמפ נשאל על "המבצע הגדול ביותר בארה"ב לגירוש מהגרים" וטען: "האנשים שהרגנו היו אל-בגדדי וסולימאני, הטרוריסטים הכי גדולים בעולם, שהייתה להם השפעה לא רק על הגבול שלנו אלא על העולם. הם רצחו את האנשים שלנו. המהגרים הורגים את האנשים שלנו בניו יורק, בקליפורניה. בגלל המדיניות המטופשת שלו, אנשים נכנסים לפה והורגים את האנשים שלנו. אנחנו חברה לא מתורבתת. חייבים להוציא את האנשים האלה ומייד. הם חיים במלונות יוקרה בניו יורק, בזמן שוותיקי הצבא שלנו שלנו ברחוב. לא אכפת לו בכלל מאנשי הצבא שלנו".

העימות הנשיאותי בין ביידן וטראמפ, צילום: אי.פי

04:23: העימות עובר לסוגיית הגבול הדרומי. ביידן: "טראמפ הפריד בין אימהות לילדים שלהם. אני שיניתי את המצב כך ש-40 אחוז פחות אנשים נכנסים דרך הגבול".

טראמפ מצידו לגלג על ביידן ואמר: "אני לא הבנתי מה הוא גימגם בסוף התשובה".

04:20: טראמפ נשאל על הזכות להפלה ברקע החלטת בית המשפט העליון מהיום. "אני מאמין בקבלה, וחשוב להאמין בזה, באונס ובחיי הנשים כסיבות מקלות להפלה. הבעיה של הדמוקרטים היא שהם קיצוניים. הם לוקחים את החיים של התינוק בן השמונה או התשעה חודשים, אפילו אחרי שהתינוק נולד, ומחליטים מה לעשות עם חייו".

ביידן השיב לשאלה: "אני תומך בפסיקת רו ווייד. מחלק את זה לשלושה שלבים - ההחלטה בין הרופא לאישה, ההחלטה בין הרופא למצבה של האישה, ואז בין המדינה לאישה. הרעיון שהמדינה תחליט על בריאות האישה זה מגוחך. פוליטיקאים לא צריכים להחליט לגבי הנשים, אלא הרופאים".

מגישי העימות, הלילה, צילום: אי.פי

04:13: ביידן נתקע באמצע אחת התשובות עד כדי שהזמן שהוקצב לו נגמר והשאלה עברה לטראמפ.

04:10: טראמפ על ביידן: "בעולם אנחנו נתפסים כמדינת עולם שלישית. תראו את הנזק שהוא עושה למדינה שלנו. למה הוא נותן לאנשים שיצאו מהכלא, ואחרים ממקומות עם בעיות נפשיות להיכנס למדינה שלנו?".

04:07: טראמפ השיב לשאלה על המצב הכלכלי: "9% אינפלציה? הוא ירש כמעט אפס אינפלציה ואז זה התפוצץ בתקופה שלו כי הממשל שלו בנוי מאנשים שלא יודעים מה לעשות. לא קיבלנו שום קרדיט על יציאה ממשבר הקורונה. נתנו מדינה חזקה יותר כלכלית מאשר לפני הקורונה. ביידן נתן מקומות עבודה למהגרים לא חוקיים. זה הורג אותנו". 

לקראת העימות הנשיאותי הראשון, צילום: אי.אף.פי

04:05: השאלה הראשונה לנשיא ביידן על האינפלציה ויוקר המחייה המאמיר בארה"ב. "מה תגיד למצביעים שקורסים תחת הנטל הכלכלי?"

ביידן השיב: "קיבלתי כלכלה במצב גרוע, הכלכלה קרסה, לא היו מקומות עבודה. יצרנו מקומות עבודה, ויש עוד הרבה עבודה לעשות. אני עובד מאוד קשה כדי להתמודד עם אותן בעיות בכלכלה ונוריד מחירים".

04:03: שני המועמדים נכנסו לאולפן ללא לחיצת ידיים.

04:01: החל העימות בין המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן והמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ.

03:44: דקות לפני העימות, הנשיא ביידן מצייץ תמונה ובה הוא אוחז בפחית. "אני לא יודע מה יש במשפרי הביצועים האלה, אבל אני מרגיש די מפוצץ". על הפחית נרשם "תירגע, זה רק מים" ו"אפס שטויות".

03:35: שני המועמדים תועדו מגיעים למתחם העימות, לאחר שנחתו באטלנטה ותועדו יורדים מהמטוס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר