בוליביה: ניסיון ההפיכה נכשל - ראש הצבא המודח נעצר

בשעות הצהריים ניגח משוריין צבאי את דלתות ארמון הנשיאות בלה פז וחיילים פרצו פנימה • בראשם עמד מפקד הצבא חואן סוניגה שהודח רק אתמול, שהכריז: "דברים הולכים להשתנות, המדינה לא יכולה להמשיך כך" • בכמה פעולות, ובראשן עימות בין הנשיא לואיס ארסה הגנרל, נבלם המהלך • סוניגה נעצר וטען שהכל היה מתואם עם הנשיא • הרקע: חוסר יציבות בעקבות רצונו של המנהיג הקודם מוראלס לשוב לשלטון

משוריינים בארמון, עימות בין הנשיא לגנרל - ומעצר: כך נכשל ניסיון ההפיכה בבוליביה

דרמה התרחשה היום (רביעי) בבירת בוליביה לה פז, במה שנראה לפי שעה כניסיון הפיכה צבאית כושל נגד הנשיא לואיס ארסה, שהודה ל"עם הבוליבאני שהתגנגד למהפכה".

בשעות הצהריים (זמן בוליביה) החלו לזרום הדיווחים על כוחות צבא ומשוריינים שהגיעו לאזור ארמון הנשיאות בלה פז. ״הגענו כדי להביע את חוסר שביעות רצוננו מהמצב, המדינה לא יכולה להמשיך כך. דברים בוודאי ישתנו וימונו שרים חדשים״, הודיע לאחר מכן מפקד הצבא המודח, שקיבל הודעה על כך רק אתמול, הגנרל חואן חוסה סוניגה.

 
כוחות צבא ליד ארמון הנשיאות בלה פז. ניסיון ההפיכה בבוליביה, צילום: אי.פי

הדחתו של הגנרל התרחשה בעקבות האיום כי לא יאפשר לנשיא לשעבר אבו מוראלס לחזור לתפקידו. הייתה זו רק תחילתה של הדרמה. מוראלס, שכיהן כנשיא בין השנים 2019-2006, קרא לציבור לצאת לרחובות ולהתנגד להפיכה. ״אנחנו לא ניתן לצבא להפחיד את העם״, מסר מוראלס בהודעה. ארגוני העובדים על שביתה כללית בניסיון לשבש את המהלך של הגנרל.

הייתה זו רק תחילת המהומה בלה פז. הנשיא ארסה מיהר לגנות את ״הגיוס החריג של היחידות הצבאיות״. לאחר מכן, התייצב בפתח הארמון מול הגנרל סוניגה ופקד עליו, לעיני המצלמות, החיילים והנוכחים, לסגת. ״אני המפקד שלך ואני פוקד עליך להסיג את הכוחות״, צעק ארסה בפני הרמטכ״ל.

 
הנשיא ארסה מתעמת עם הגנרל סוניגה בארמון הנשיאות, צילום: הטלוויזיה הבוליביאנית

עוד באותן השעות הדרמטיות, השביע ארסה מפקדים חדשים לשלוש זרועות הצבא בטקס חפוז ששודר בטלוויזיה הבוליביאנית. לאחר מכן דווח כי כוחותיו של סוניגה נסוגו מהמקום והמפגינים תפסו את מקומם.

אחרי "המקלחת הקרה" שזכה לה הגנרל מהנשיא, הוא התייצב בפני המצלמות רגע לפני שנעצר וטען שהמהלך היה מתואם עם ארסה. "ביום ראשון, נפגשתי עם הנשיא. הוא אמר לי שהמצב גרוע והשבוע הזה יהיה קריטי - צריך לעשות משהו כדי לשפר את הפופלריות שלי'. שאלתי: 'להוציא את המשוריינים?'. הוא ענה: 'נוציא אותם"'. שעות לאחר מכן הוא הוצג אזוק בטלוויזיה הבולביאנית.

הגנרל המודח סוניגה מוצג אזוק לעיני המצלמות, צילום: אי.פי.אי

הנשיא לואיס ארסה חגג את הצלחתו לבלום את ההפיכה יחד עם תומכיו מחוץ לארמון הנשיאות. "מודה לעם הבוליביאני. המדינה עמדה חזקה מול אלו שניסו לפגוע בדמוקרטיה", הכריז.

הרקע: חזרתו של הנשיא המיתולוגי

כאמור, הרקע לדרמה היא חזרתו האפשרית לשלטון של אבו מוראלס, ממנהיגי השמאל הבולטים באמריקה הלטינית וב״גל הוורוד״ ששטף את היבשת החל בתחילת שנות האלפיים, ונשיאה הילידי הראשון של המדינה.

 
נשיא בוליביה ארסה חוגג את כישלון ההפיכה מול תומכיו, צילום: Getty Images

מוראלס התפטר מתפקידו בשנת 2019 לאחר שבבחירות לנשיאות עלו טענות כנגדו לזיופים וגל הפגנות בעקבותיהן. מוראלס טען כי ההתפטרות נכפתה עליו וכי מדובר בהפיכה. לאחר מכן הוא ברח למקסיקו וצו מעצר הוצא כנגדו במדינתו. הוא שב לבוליביה לאחר שמפלגתו חזרה לאחוז במושכות השלטון והנשיא הנוכחי לואיס ארסה הפך נשיא.

 
אבו מוראלס, הנשיא לשעבר של בוליביה. שואף לחזור לשלטון, צילום: אי.פי.אי

עם הזמן, התערערו היחסים בין מוראלס ליורשו. בחודש אוקטובר, הגיע הפילוג במפלגת ״התנועה הסוציאליסטית״ (MAS) לשיא בעקבות הודעתו של מוראלס כי הוא מתכוון להשתתף בבחירות לנשיאות שיערכו בשנה הבאה. האודיסיאה של מוראלס חזרה לארמון הנשיאות בלה פז נתקלה בקשיים משפטיים בעקבות קביעת ביהמ״ש במדינה כי החוקה לא מאפשרת לאיש לאיש לכהן יותר משתי תקופות כנשיא המדינה, רצופות או לא. מוראלס כינה את ההחלטה ״הפיכה משפטית״ ותומכיו יצאו לרחובות במהומות שנמשכו ימים ארוכים ושיתקו את המדינה בתחילת השנה. ארסה האשים את מוראלס בחתירה תחתיו, והשניים מחליפים ביניהם האשמות באופן תדיר.

נראה שחוסר היציבות הפוליטית, יחד עם המצב הכלכלי הקשה במדינה, הובילו לניסיון ההפיכה הכושל היום בלה פז.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר