הבחירות בהודו: הניצחון המר של מודי, ההפסד המתוק של גנדי

בניגוד לציפיות להגיע ל-400 מתוך 543 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, ברית המפלגות בראשות ראש הממשלה המכהן מודי בכ-293 מושבים בלבד • מנגד, ראש האופוזיציה ראהול גנדי שהיה מושא ללעג מצד תומכי מודי, הזניק את מפלגתו ל-99 מושבים • הערכות: שיעור האבטלה הגבוה שיחק תפקיד משמעותי בקרב הבוחרים

ראש בראש. ראהול גנדי ונרנרדה מודי . צילום: איי.פי, איי.אף.פי

בהודו כבר ספרו מחצית מהקולות בבחירות לפרלמנט, וההליך הדמוקרטי הגדול בעולם מספק דרמה עצומה. כפי שהסתמן כבר בבוקר (שלישי), ראש הממשלה נרנדרה מודי, מפלגתו BJP וברית המפלגות סביבה (NDA) אמנם בדרך לניצחון, אבל יהיה זה ניצחון מר מאוד.

בניגוד לציפיות להגיע ל-400 מתוך 543 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, תזכה הברית בראשות מודי בכ-293 מושבים. רק לשם המחשה, בבחירות הקודמות, ב-2019, זכתה מפלגת BJP לבדה ב-303 קולות, מה שאיפשר לה להקים ממשלה לבדה – לראשונה מאז 2014.

ראש הממשלה ההודי נרנדרה מודי, צילום: איי.אף.פי

גם הפעם יוכל מודי להקים קואליציה כי לברית NDA בראשותו יש יותר מ-272 המושבים הנדרשים לרוב פשוט, אולם הפעם כבר לא תהיה לו הפריבילגיה למשול לבד. יתרה מזאת, הוא גם עומד לשחזר את ההישג של ג'ווהרלאל נרו, ראש הממשלה הראשון של הודו, היחיד עד כה שכיהן שלוש כהונות ברצף בהודו הריבונית. "העם הביע את אמונו ב-NDA בפעם השלישית ברציפות!", כתב מודי ברשת החברתית X, "הישג היסטורי בתולדות הודו".

מנגד, אם מודי רושם ניצחון מר, ראש האופוזיציה ההודית ונינו של נרו, ראהול גנדי, מציג אמנם הפסד, אבל הפסד מתוק למדי. הסיבה: האיש, שהיה מושא ללעג מצד ה-BJP, הזניק את מפלגתו, הקונגרס, מהתרסקות של 52 מושבים בבחירות ב-2019 ל-99 מושבים הפעם, ואת ברית המפלגות שקמה סביבה, עם השם הקולע INDIA, מ-94 מושבים ל-233. לנוכח ההצלחה, בברית INDIA לא שוללים ניסיון לפנות למפלגות מהברית NDA ולהציע להקים ממשלת מרכז. "נקיים ניפגש עם בעלות הברית שלנו ומעלה את השאלות", אמר גאנדי.

ראהול גנדי. הזניק את מפלגתו,

שיעור האבטלה בתפקיד מרכזי 

איך קרה שמודי וה-BJP לא רק שלא הצליחו (על פי ספירת מחצית מהקולות) להגיע לרוב המוחץ אלא אף כוחם קטן? הדעה הרווחת בקרב המשקיפים כי הנושא הכלכלי – ובעיקר שיעור האבטלה הגבוה – שיחק תפקיד גדול הרבה יותר משמודי היה רוצה לראות. בשנת 2047 אמורה הודו להפוך למדינה מפותחת (תוכנית ויקסיט בהראט), אולם לפחות עבור חלק מהבוחרים, מודי וממשלתו לא דאגו מספיק להווה ולעתיד הקרוב יותר. "הממשלה שלו אינה מתמקדת בבעיות העכשוויות", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" דווי סינג מלוויה (34), חקלאי ממדיה פרדש. "הם הציבו יעדים ל-2047. מה שצמח בעשור האחרון הם האבטלה המחירים".

תומכיו של נרנדרה מודי זורקים עליי כותרת כשהוא מגיע למטה מפלגתו, צילום: רויטרס

בתחילת הקמפיין מודי גם ביקש להזכיר את ההישגים הכלכליים שלו, אולם כאשר ב-BJP לא זיהו התלהבות, פנה לקלף הלאומני ושוב החל לתקוף את המיעוט המוסלמי במדינה (14%), לדבר עליהם במונחים של מסתננים (ב-BJP טענו שהתכוון בכלל למהגרים מבנגלדש), ולהאשים את מפלגת הקונגרס בהיותה פרו-מוסלמית, תוך טענה שתיקח את הטבות האפליה המתקנת מהאוכלוסיות הנחשלות בקרוב ההינדואיסטים ותעביר אותן למוסלמים. אולם לבסוף, נראה שגם הקלף הלאומני לא עבד, ולראייה: BJP ספגה מכה במדינת אוטר-פרדש - המעוז של ההינדואיזם הלאומי והמדינה המאוכלסת בהודו, שלה גם מספר הצירים הגדול ביותר בפרלמנט (80). אם לא די בכך, מועמד ה-BJP הפסיד אפילו באיודיה – עיר שבה חנך מודי בינואר מקדש לראמה על חורבות מסגד שהיה במקום.

ספירת קולות בקשמיר שבהודו, צילום: אי.פי.איי

ולבסוף, שורה של פרשנים בהודו ומחוצה לה סבורים כי המותג מודי ספג נסדק. הסיבה: קמפיין ה-BJP בפרט ושלטון מודי בכלל נבנה סביב מודי. "כל מבנה המפלגה בנוי על הפרסום סביבו ובאמצעותו", אמר נילנג'ן סירקאר, חוקר מדעי המדינה מניו דלהי ל"וושינגטון פוסט". רק לשם המחשה: במניפסטו של BJP, השם מודי הופיע 67 פעמים – יותר מאשר "אינפלציה" ו"משרות", שהיו הנושאים החשובים מכל בבחירות. תוכניות ממשלתיות רבות, כמו חלוקת שקי חיטה חנם, שווקו כ"ערובת מודי". הקמפיינים בעיתונים ובטלוויזיה בהודו היו ממוקדים במודי ובדמותו. לפני שבועות אחדים התראיין מודי לערוץ INDIA TV ואמר כי הוא חש שנבחר בידי האל.

מנגד, דווקא ראהול גנדי, מנהיג האופוזיציה, הצליח להתרומם מעבר לציפיות. מי שסומן כמעט כלוזר והיה מושא ללעג בלתי פוסק מצד BJP, חרש את הודו לאורכה ולרוחבה במסע לחשיפת הפערים החברתיים ולהשגת הצדק, הצטלם עם סטודנטים, נהגי משאיות וכל דמות אפשרית מהפסיפס הססגוני מאין כמוהו של הודו, ונראה שהצליח להתרחק מהתווית של האליטיסט בעל החינוך האירופי, שהדביקה לו המפלגה היריבה. ייתכן שגם לכך היה משקל בתוצאה המסתמנת של הבחירות בדמוקרטיה הגדולה בעולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר