מפלגת מנדלה איבדה את ההגמוניה, מכה לשמאל הקיצוני: נספרו 99% מהקולות בדרום אפריקה

לראשונה מאז סיום האפרטהייד, ירדה מפלגת ANC מתחת ל-50% - ותיאלץ להקים קואליציה • בין האופציות: "האיחוד הדמוקרטי" מהימין-מרכז - או EFF המרקסיסטית, שירדה ל-9% ומנהיגה מצא את האשמים: "התמודדנו מול מריונטות של ממסד ההון הלבן הגזעני"

ג'וליוס מלמה, מנהיג בשמאל הקיצוני של דרום אפריקה, על תוצאות הבחירות

מה שהסתמן בסקרים, הופך כעת לעובדה רשמית: מפלגת ה-ANC, השליטה הבלתי מעורערת של הפוליטיקה הדרום אפריקנית מאז ימי נלסון מנדלה, איבדה את הרוב שלה בפרלמנט.

בתום ספירת 99% מהקולות, קיבלה מפלגת הקונגרס רק 40% מהקולות - צניחה מ-57% בבחירות הקודמות. משמעות הדבר היא ש-ANC תיאלץ להקים קואליציה - בין אם נקודתית לקראת כל הצבעה, ובין אם קבועה, אם אחת או יותר מהמפלגות שהפכו כעת לממליכות מלכים. זו עשויה להיות מפלגת הימין-מרכז "האיחוד הדמוקרטי", שהגיעה למקום השני עם 22%.

יו"ר האיחוד ג'ון סטייהייזן לוחץ את ידי גוודה מטשה, יו"ר ה-ANC, צילום: אי.פי

ראש האיחוד, ג'ון סטיינהייזן, חתם לפני הבחירות על קואליציה טנטטיבית עם עשר רשימות כדי להדיח את ANC, אך גם לא שלל אפשרות לשבת עם ANC בממשלה כדי להציל את המדינה מ"קואליציה שמאלנית של יום הדין", עם מפלגת EFF המרקסיסטית של ג'וליוס מלמה או עם MK של הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה - ששניהם פרשו מ-ANC.

מלמה מצביע. קיצוני אף מ-ANC ביחס לישראל, צילום: רויטרס

קואליציה עם "האיחוד הדמוקרטי" עשויה לשפר את גישת פרטוריה לישראל, שכן המפלגה רחוקה מהגישה הפרו-פלשתינית של השמאל הדרום-אפריקני. מנגד, ANC החבולה עלולה לכרות ברית עם EFF, שגישתה כלפי ישראל קיצונית אף יותר. ראש המפלגה, מלמה, ספג בבחירות האלה מכה גדולה: האיש, שמקווה יום אחד להפוך לנשיא דרום אפריקה, ראה את רשימתו יורדת מ-11% בבחירות 2019 ל-9% בלבד הפעם, מפסיד את מעמד המפלגה השנייה בגודלה באופוזיציה לרשימה של זומה.

שלטי מלמה ברחוב באחד מפרוורי יוהנסבורג, היום, צילום: GettyImages

במסיבת עיתונאים היום, כשכאפייה פלשתינית לצווארו, האשים מלמה את הקפיטליזם והלבנים בהפסדו. "נאבקנו לא רק נגד המפלגה השלטת, אלא גם נגד המריונטות של ממסד ההון ההלבן והגזעני, שמתקיים במפלגות השונות ובתקשורת", אמר. "עם זאת, אנחנו מברכים את העם הדרום-אפריקני על כך שמנעו מה-ANC את הרוב השלטוני. אנחנו מוכנים לעבוד עם ANC, כי כאשר היא מוחלשת, היא מתנשאת פחות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר