יותר מ-2,200 שנות מאסר: באיטליה הסתיים משפט היסטורי נגד חברי מאפיה

כ-200 חברי המאפיה נדרנגטה הורשעו בחברות בארגון פשע ועבירות של רצח, סחיטה, סחר בסמים ועוד • המאפיה, שנוסדה עוד במאה ה-18, חולשת על 80% מהסחר בקוקאין באירופה ופועלת בכל היבשות • כל המשפט התנהל בבונקר שהוקם במיוחד

הבונקר שהוקם במיוחד עבור ניהול המשפט בדרום איטליה. צילום: אי.פי

אחד ממשפטי הפשע הגדולים בהיסטוריה הסתיים היום (שני) באיטליה עם עונש מצטבר של יותר מ-2,200 שנות מאסר לכ-200 חברי נדנגטה – המאפיה שמקורה באזור קלבריה בדרום איטליה.

הסתיים משפט המאפיה הגדול באיטליה | רויטרס

נדרנגטה ('Ndrangheta) היא המאפיה היחידה שפועלת בכל יבשת ולפי האומדנים שולטת ב-80% מהסחר בקוקאין באירופה. ההכנסות השנתיות נאמדות בכ-60 מיליארד יורו.

ראש ההרכב המיוחד, בריג'ידה קוואסינו, מקריאה את פסק הדין, צילום: אי.פי

המשפט החל עוד בינואר 2021 והתנהל בבונקר שהוקם במיוחד כדי להבטיח את שלום המשתתפים. 338 מאפיונרים הועמדו לדין בגין חברות בארגון פשיעה ושורה ארוכה של פשעים מרצח, סחיטה, סחר בסמים, הלבנת הון ואחרים.

בחודש שעבר הסתיים שלב הדיונים, והשופטות פרשו למבנה מאובטח בכבדות, שבו התגוררו במשך חודש ושקלו את פסק הדין.

67 מהנאשמים הורשעו לאחר שבחרו במשפט מהיר. 131 איש זוכו. בין המורשעים – בכירי מאפיה ויצ'נצו ברבה, הידוע כ"מוזיקאי", שישהה מאחורי סורג ובריח במשך 28 שנים; דומניקו טומאינו, הידוע כ"זאב", נשלח ל-17 שנות מאסר; ופרנצ'סקו ברביירי, שיזרק לכלא ל-24 שנים. ג'אנקרלו פיטלי, בעבר מחוקק ממפלגתו של ברלוסקוני, התגלה כמתווך מטעם המאפיה ונשלח ל-11 שנות מאסר.

לואיג'י מנקוסו, סנדק של אחת המשפחות החזקות, צילום: משטרת איטליה

המשפט התמקד באחת מהמשפחות החזקות בנדרנגטה, משפחת מנקוסו. הסנדק שלה, לואיג'י מנקוסו, הידוע בכינוי "הדוד", יעמוד למשפט נפרד. 

נדרנגטה נוסדה עוד במאה ה-18 בקלבריה, האזור העני ביותר באיטליה. מקור שמה הוא במילה היוונית "אנדרגתיה" (גבורה), עדות להשפעת התרבות היוונית באזור במשך מאות שנים. במאפיה קיים קוד שתיקה, "אומרטה", שמחייב את כל חברי הארגון לא לדבר על פעילותו עם זרים, בדגש על רשויות החוק. מי שמפר את הקוד - דינו מוות אכזרי.   

המשפט התאפשר מכיוון שכמה עשרות מהמאפיונרים שברו את קוד השתיקה ושיתפו פעולה עם המשטרה. 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר