דיווח: ערב הסעודית הציעה לממן את הרשות הפלשתינית כדי לרכך את ההתנגדות לנורמליזציה

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", יורש העצר הסעודי הציע ליו"ר הרשות אבו מאזן באפריל מימון מטעם הממלכה כדי להבטיח שלא ייצא נגד מהלך הנורמליזציה - ובכך להקנות לגיטימציה למהלך אם וכאשר יושלם • הוא אף אמר לעמיתו הפלשתיני כי אם יטפל בטרור הוא יכול להיות סמוך ובטוח שסעודיה לא תחתום על הסכם עם ישראל שיפגע במאמצים להקמת מדינה פלשתינית, כך מסרו גורמים פלשתינים וסעודים לעיתון

מחמד בן סלמאן. צילום: AFP

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (שלישי) כי ערב הסעודית החלה בחודשים האחרונים להציע לרשות הפלשתינית מימון בניסיון להביא להורדת ההתנגדות ברמאללה לנורמליזציה אפשרית עם ישראל. בדיווח, שמתבסס על "גורמים סעודים מכהנים וגורמים פלשתינים לשעבר המעורים במגעים" עם הממלכה, נאמר כי גורמים סעודים מסרו כי הם מנסים להבטיח תמיכה של אבו מאזן ביחסים גלויים של סעודיה עם ישראל ובכך ליצור לגיטימציה למהלך הנורמליזציה אם וכאשר והא יבשיל. 

למעשה, כך הם טוענים, הבאת תמיכה מצד אבו מאזן תעקר מתוכן את הביקורת בעולם הערבי אם יושלם תהליך נירמול היחסים בין ריאד לירושלים ולא יוכלו לטעון שריאד "הקריבה את המאמץ הפלשתיני להקמת מדינה עצמאית כדי לקדם את האינטרסים שלה". 

לפי הדיווח, הרשות הפלשתינית צפויה לשגר משלחת של בכירים מרמאללה לממלכה כדי לדון במה שריאד יכולה לעשות במסגרת שיחות הנורמליזציה כדי לקדם מדינה פלשתינית. על-פי דיווחים בחודשים האחרונים, במסגרת העסקה המתגבשת, ישראל תידרש לבצע ויתורים משמעותיים לפלשתיניים בתחום ההתנחלויות ושגרת החיים לאוכלוסייה הפלשתינית. 
 
המימון הסעודי לרשות הפלשתיני, שהסתכם עם השנים במיליארדים, צנח בהדרגה והיום כלל לא קיים. בשנת 2016 החלה הממלכה לקצץ אותו בגלל שחיתות ובזבוז משווע, והוא צנח בהדרגה מ-174 מיליון דולר לשנה בשנת 2019 עד שנעלם כליל בשנת 2021. ההצעה לחדש את המימון או את חלקו הגיעה באפריל מצד יורש העצר מוחמד בן סלמאן כאשר נפגש עם יו"ר הרשות בסעודיה, אך באותה פגישה הוא התנה זאת בדרישה שהרשות תטפל בטרור ובאלימות בגדה המערבית מצד מחבלים, כך מסרו הגורמים ששוחחו עם העיתון. 

נתניהו חשף: "יורש העצר הסעודי בן סלמאן תרם להשגת הסכמי אברהם" / פייסבוק

הוא אף אמר לעמיתו הפלשתיני כי אם יטפל בטרור הוא יכול להיות סמוך ובטוח שסעודיה לא תחתום על הסכם עם ישראל שיפגע במאמצים להקמת מדינה פלשתינית, כך מסרו הגורמים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר