שוב דרמה בגבעת הקפיטול: העברת המושכות מתעכבת, ננסי פלוסי נותרה יו"ר

בית הנבחרים היה אמור לעבור לשליטת הרפובליקנים כבר בשעה 12 שעון וושינגטון, אך בגלל מריבות פנים מפלגתיות על בחירת מנהיגם נוצר פלונטר פוליטי שעשוי להיגרר אל תוך הלילה • כזכור, הדמוקרטים הפסידו שליטה בבית התחתון של הקונגרס בבחירות האמצע בנובמבר

קווין מקארת'י , צילום: AP/Alex Brandon

בפעם הראשונה מזה כמאה שנה, לא הצליחו במפלגה השולטת בבית הנבחרים לבחור יו"ר כבר בסבב ההצבעה הראשון, ובכך עוכבה העברת השלטון המסודרת בקונגרס.

הרפובליקני קווין מקארת'י הפסיד בסבב הראשון בעקבות מרד בשורות המפלגה מצד פעילים שרואים בו לא מספיק ראוי ונאמן לקוו האידיאולוגי שלה הימין. 

כתוצאה מכך, ננסי פלוסי - מנהיגת הדמוקרטים - נותרה יו"ר למשך שעות רבות ולמעשה העברת השלטון בקונגרס והשבעת המחוקקים החדשים עשויה להימשך אל תוך הלילה.

בחירת יו"ר בית הנבחרים - שהוא השני בסדר ירושת הנשיאות - אפשרית רק אם יש רוב מוחלט - כלומר 218 מתוך 435 המחוקקים בבית. 

סבב שני נערך זמן קצר מאוחר יותר, אך גם בו לא הושג רוב מוחלט לאף המועמדים ולאחר מכן גם בסבב השלישי.  מועמד רפובליקני שעשוי להפוך בסופו של דבר ליו"ר הוא ג'ים ג'ורדן, שדווקא רצה בניצחון מקארת'י, אך גילה שהעמידו את שמו לבחירה. בין המועמדים שרצו נגדו גם האקים ג'פריס הדמוקרט, שאמנם לא צפוי להשיג רוב מוחלט בגלל שלדמוקרטים אין מספיק מחוקקים, אך עשוי לנצח באופן סמלי - בין היתר על-רקע האופי ההיסטורי של מועמדותו כמחוקק שחור. 

ייתכן שהדרך לצאת מהפלונטר הפוליטי היא על-ידי אי-הצבעה של חלק מהנוכחים, ובכך ליצור רוב מוחלט מלאכותי.

כזכור, באירועי הפריצה לקפיטול בינואר 2021, ניסו למנוע קיצונים את ספירת האלקטורים ואת הכרזתו של ג'ו ביידן כנשיא הנבחר. הפעם הפעילו המורדים הרפובליקנים את כל נחת זרועם באופן חוקי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר