אינדונזיה: נמצאה הקופסה השחורה

כל מי שהיו על המטוס, 54 נוסעים ואנשי צוות - נהרגו • טרם הובררה סיבת ההתרסקות

מטוס של חברת טריגאנה-אייר // צילום: אי.פי // מטוס של חברת טריגאנה-אייר

אנשי החילוץ וההצלה באינדונזיה איתרו את הקופסא השחורה של מטוס ה- 42 ATR של טריגאנה אייר סרוויס האינדונזי שהתרסק שלשום. כך הודיע בכיר במשרד התחבורה המקומי. על פי ההערכות, המטוס הדו מנועי התנגש בפסגת הר בטרם התרסק אל תוך אחד העמקים באזור ההררי בינטאנג.

כל מי שהיה במטוס, 44 מבוגרים, חמישה ילדים ופעוטות וחמישה אנשי צוות, נהרגו בהתרסקות. גופותיהם נמצאו על ידי צוותי החילוץ. עד כה מסרבים הגורמים השונים להעריך את סיבת ההתרסקות והם מחכים לתוצאות החקירה של ועדת הבטיחות התחבורתית הלאומית. 

על המטוס האינדונזי שהתרסק אתמול היו לא פחות מ-6.5 מיליארד רופי, שהם כ-470 אלף דולרים. על פי הדיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית אי.אף.פי, הכסף נועד לתרומה למשפחות עניות במזרח המדינה.

מנהל הדואר באינדונזיה מסר לסוכנות הידיעות כי "מדובר בכספים ממשלתיים שאוחסנו בארבעה שקים עליהם שמרו ארבעה מאבטחים". 

המטוס המריא שלשום מנמל התעופה סנטאני באי ג'איפורה, בדרכו לעיר אוקסיביל. אולם 33 דקות לאחר ההמראה נעלם המטוס ממסכי המכ"ם, ולאחר כמה שעות התברר, כי המטוס שנעלם התרסק על צלע הר.

שטח הררי קשה

דובר משרד התחבורה של ג'קרטה מסר כי המטוס לא שידר אותות מצוקה ולאחר ההתרסקות גילו אותו כפריים מקומיים. בגלל תנאי מזג אוויר קשים באיזור נמנעו הצוותים מלנסות להגיע למטוס אתמול. היום יגיעו למקום ההתרסקות גם חוקרי תאונות.

מג'קרטה נמסר, כי בשעת ההמראה מזג האוויר היה נאה אך באיזור ההתרסקות התחוללו סופות רעמים. לפי התחזית, מזג האוויר באיזור בימים הקרובים יורע, וכנראה יקשה על כוחות ההצלה ועל החוקרים. ההרים באיזור ההתרסקות מתנשאים לגובה של כ-3 ק"מ והמדרונות מאוד תלולים.

חברת התעופה האינדונזית טריגאנה אייר סרוויס היא אחת ממספר גדול של חברות תעופה שאינן מורשות לפעול בשמי מדינות האיחוד האירופי. לפי מסמכי האיחוד, החברה מנועה משנת 2007  "מכיוון שנמצאה בלתי בטוחה או שאיננה נמצאת בפיקוח מספיק של השלטונות בארצה". למעשה רק 4 חברות אינדנזיות מורשות לטוס בשמי האיחוד האירופי, ובהן Garuda Air, החברה הלאומית. 

המטוס, מסוג ATR 42-300, יוצר על ידי החברה האיטלקית-צרפתית ATR  לפני 27 שנים. לחברת טריגאנה אייר סרוויס צי בן 14 מטוסים, מתוכם 10 מטוסים מסוג ATR דוגמת המטוס שנעלם, ובואינג 737 קלאסי בגיל ממוצע של 26.6 שנים. לחברה גם עבר של תאונות אוויריות, ומאז שהוקמה ב-1991 צברה 14 תאונות משמעותיות.

שתי התרסקויות בשנה האחרונה

לאינדונזיה כמדינה היסטוריה של בטיחות טיסה מפוקפקת - רק בשנה האחרונה אירעו שתי התרסקויות של מטוסים שהמריאו מתחומה. בדצמבר האחרון מטוס של אייר-אסיה התרסק בים ג'אווה בדרכו מהעיר סורביה שבאינדונזיה לסינגפור, וכל 162 נוסעיו ואנשי הצוות נהרגו. התרסקות זו זירזה את הממשלה להכיל שינויים בבטיחות הטיסות. ביולי האחרון, נשיא אינדונזיה הבטיח לבחון מחדש את הצי המזדקן של המטוסים לאחר שיותר ממאה בני אדם נהרגו בהתרסקות מטוס תובלה צבאי מדגם הרקולס בצפון המדינה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

לפני כשבוע וחצי הודיע ראש הממשלה המלזי, נג'יב רזק, כי חלקי כנף שנמצאו באי הצרפתי ריוניון, זוהו בוודאות כחלקים מטיסת MH370. עם זאת, אחרי הודעתו של ראש הממשלה, ארצות הברית, צרפת ואוסטרליה, המעורבות בחקירה, הגיבו בהיסוס. מאז התרסקות המטוס המלזי לפני כשנה וחצי, הואשמו המלזים שהם קופצים מהר מדי למסקנות מוטעות, מסתירים מידע ממשפחות ההרוגים וממדינות אחרות המעורבות בחקירת האירוע. ונראה שהמגמה ממשיכה. גורמים רשמיים בצרפת המעורבים בחקירה הופתעו מהודעת שר התחבורה המלזי, ליאוו טיונג, לפיה נמצאו שברי מטוס נוספים וייתכן כי גם הם שייכים למטוס הנעלם. הם לא ידעו כלל על הימצאותם של שברים נוספים שמוחזקים בידי צרפת. משרד התובע הצרפתי אף הכחיש את הימצאותם של שברים נוספים. דובר של משרד התחבורה האוסטרלי אמר כי למרות שהוגשו לצרפתים חומרים נוספים, נראה שאף אחד מהם אינו קשור למטוס המלזי.

טיונג הוסיף ואמר כי חותם התחזוקה והצבע שעל הכנף תואמים את חלקי המטוס. עם זאת, גורם אוסטרלי הדגיש כי אין מדובר בצבע ייחודי למטוס המלזי, אלא מדובר בצבע בו משתמשת יצרנית המטוסים בואינג. טיונג מצדו טען כי ההבדלים בין הדיווחים השונים נובעים מ"בחירת מילים", אך ההודעות הסותרות מביאות אכזבה בקרב המשפחות שאיבדו את יקיריהן בהתרסקות. כמה ביקורות נשמעות מתוך מלזיה עצמה. ליו צ'ין, חבר האופוזיציה במדינה, אמר כי על טיונג להסביר את הצורך בדחיפות להכריז כי השברים שייכים לטיסה MH370.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר