הדו"ח קבע: "המטוס המלזי הוסט בכוונה ממסלולו"

דו"ח ממשלת מלזיה קבע כי לא תקלה טכנית גרמה להיעלמות המטוס ב-2014 • עם זאת, אין סימן המעיד כי ניסה לחמוק מהרדאר • במהלך השנים הופצו תיאוריות רבות בנוגע להיעלמות המטוס, החל מחטיפה על ידי עב"מים ועד לתרמית ביטוח חיים

חיפושים אחר המטוס המלזי, 2014 // צילום: אי.פי

השינוי במסלול של מטוס הבואינג המלזי, שנעלם בדרכו לבייג'ין וסטה לכיוון האוקיינוס השקט, נעשה במכוון על ידי אדם, ולא בשל תקלה טכנית. זו הקביעה היחידה החדשה בדו"ח הסופי על חקירת היעלמות המטוס, שפירסמה היום (שלישי) ממשלת מלזיה. 

במטוס, שנעלם ב-8 במארס 2014 היו 239 נוסעים ואנשי צוות, רובם אזרחי סין. הדו"ח הסופי מכיל 449 עמודים של עדויות, אך עדיין אין הסבר להיעלמות המטוס. בשיחה עם כתבים אמר החוקר הראשי של היעלמות טיסה 370, כי אין אפשרות לשלול שהייתה כאן התערבות של גורם חיצוני. 

עם זאת, הדו"ח קבע כי אין שום סימן המצביע על כך שהמטוס התחמק מהרדאר, כפי שהציעו מומחי תעופה, בתוכנית טלוויזיה ששודרה באוסטרליה לפני מספר חודשים. הדו"ח גם הצביע על כשלים בהתנהלות של פיקוח הטיסה בקואלה לומפור, שפעל באיטיות בזמן אמת ואיחר להתחיל את הליך החירום לאחר שהמטוס נעלם מהמסכים.

כשלים בהתנהלות פקחי הטיסה. חיפושים אחר המטוס המלזי, 2014 // צילום: אי.פי

לפי העיתונות האוסטרלית, חלק ממשפחות הנעדרים אמרו כי אין כל חדש בדו"ח הנוכחי, והסיבה להיעלמותו היא עדיין בגדר תעלומה. הפרשה גררה לא מעט השערות בגין הסיבות להיעלמות. אחת האפשרויות שהועלתה לאחרונה היא כי רוסיה אחראית להפלת המטוס, לאחר שניתוח של שברי המטוס העלה כי טיל תוצרת רוסיה אחראי על הפלתו. 

על פי תוכנית התחקירים "60 דקות" צוות מומחי תעופה בכלל קבע, באמצעות סימולציה, שקפטן המטוס זהרי אחמד היה שרוי בדיכאון והחליט להתאבד. ספקולציות מופרכות במיוחד פורסמו גם כן, כשעל פי אחת התיאוריות הייתה שהמטוס נחטף על ידי עב"מים. על פי תיאוריה אחרת, מדובר בכלל בתרמית לצורך קבלת כספי ביטוח חיים, לאחר שבלש במשטרת מלזיה העלה אפשרות זו. במהלך השנים חברות שונות ערכו חיפושים אחר המטוס.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר