הסבסוד במעונות היום: שר העבודה ממשיך להחזיק עשרות אלפי הורים כבני ערובה

הורים לילדים קטנים לא יכולים להגיש בקשות להנחה בשכר הלימוד במעונות היום המפוקחים - וקורסים כלכלית • יואב בן צור מסרב לאפשר פתיחת האתר להגשת הבקשות • הסיבה - סירובה של היועמש"ית לאשר סבסוד במעונות היום להורים אברכים שהשתמטו משירות צבאי • "אתם מכניסים את מעמד הביניים לעוני", טוענת מירי פרנק, אם יחידנית לשלושה בנים • לשכת העבודה: "הוראת הייעוץ המשפטי לממשלה היא לא חוקית ולא דמוקרטית"

שר העבודה יואב בן צור, היועמש"ית גלי בהרב-מיארה. צילום: דודי ועקנין, יהודה בן יתח

עשרות אלפי הורים מוחזקים כבני ערובה כבר יותר מחודשיים, ולא יכולים להגיש בקשות להנחה בשכר הלימוד במעונות היום המפוקחים, וזאת כיוון ששר העבודה, יואב בן צור, מסרב לאפשר פתיחת האתר להגשת בקשות לסבסוד בשכר הלימוד, בשל סירובה של היועצת המשפטית לממשלה לאשר סבסוד במעונות היום להורים אברכים שהשתמטו משירות צבאי. בלשכת העבודה הגיבו: "הוראת הייעוץ המשפטי לממשלה היא לא חוקית ולא דמוקרטית".

"החלטה שחוצית קו אדום": שר העבודה יואב בן צור בנושא המעונות יום (11.08.24) // דוברות משרד העבודה

הסאגה הזאת נמשכת כמעט שלושה חודשים ובינתיים מי שמשלם את המחיר הכלכלי הכבד הם הורים לילדים במעונות היום, ובעיקר האמהות שביניהם, שנאלצות לוותר על יציאה לעבודה או להפחית שעות בעבודה.

בשבוע שעבר הגישה המדינה את תגובתה לעתירות שהוגשו בנושא וצינה שם כי התנהלותו של השר בן צור היא בניגוד לדין ופוגעת בעשרות אלפי הורים ליותר מ 120 אלף ילדים, אשר זכאים לסבסוד בשכר הלימוד, אותו לא קיבלו בשל המחלוקת על הפסקת הסבסוד ל 6700 משפחות חרדיות. כזכור, היועמשית אסרה על המשך הסבסוד למשפחות חרדיות, שאביהם בגיל גיוס ולא התגייס לצבא.

מעון יום (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

"כבר חודשים ארוכים, שר העבודה יואב בן צור פועל בכל דרך משפטית בכדי לפרסם את מבחני התמיכה עבור הסבסוד במעונות יום לטובת עשרות אלפי הורים הזכאים לסבסוד ואף השר הנחה לפני מספר שבועות את היועצת המשפטית במשרד העבודה לחתום באופן מיידי על פרסומם כפי שאושר פה אחד בהחלטת ממשלה.

בלשכת העבודה הגיבו ומסרו כי "לצערנו מי שמונעת את אישור מבחני התמיכה היא היועצת המשפטית לממשלה שנתנה הוראה ישירה לפקידים במשרדי הממשלה לפעול נגד מדיניות השרים ונגד החלטת הממשלה בעניין ולא לחתום על פרסומם ואף פועלת בצורה לא עניינית ודורסנית לטרפד כל מתווה או פשרה בנושא".

"הוראת הייעוץ המשפטי לממשלה היא לא חוקית ולא דמוקרטית ופוגעת בצורה חסרת רחמים ברווחת אלפי משפחות, במקומות עבודה של אלפי מטפלות ובפעוטות חסרי ישע. השר בן צור נחוש בדעתו לקיים את החלטת הממשלה ולחתום לאלתר על פרסום מבחני התמיכה".

בתוך כך, גם המעונות מאוד מושפעים מהמצב. הארגונים נערכו עם קליטת צוותים חינוכיים ומטפלות וכעת חלק מההורים לא שולחים את הילדים שלהם או מוציאים אותם בגלל הקושי הכלכלי, והמעונות נותרו עם מקומות פנויים.

הורים רבים כאמור קורסים תחת הנטל הכלכלי. מירי פרנק, תושבת ירושלים, ואם יחידנית לשלושה בנים – הבכור בין שנתיים ושבעה חודשים ותאומים בני שבעה חודשים, שילמה כבר 24 אלף שקל עבור שכר הלימוד של שלושת הילדים. בתחילת החודש הבא ירדו לה עוד 12 אלף שח.  ובסך הכל יעמוד הסכום שתשלם בתחילת נובמבר על 36 אלף שח. אם הייתה מקבלת את הסבסוד המגיע לה, הייתה משלמת 3300 שח בחודש על שלושת הילדים.

מירי פרנק, תושבת ירושלים, ואם יחידנית לשלושה בנים., צילום: באדיבות המצולמת

"אני עובדת במאה אחוז משרה. אני אמא יחידנית מבחירה וכשהבאתי את הילדים שלי לעולם, עשיתי את השיקולים הכלכליים שלי. לא ביקשתי מעולם סיוע, אני מרוויחה מספיק טוב, ומעולם לא הייתי במינוס", היא אומרת ומעריכה כי לאחר התשלום השלישי, תיכנס לראשונה בחייה למינוס בחשבון הבנק. כעת היא שוקלת אם לפתוח חסכונות, רק כדי לא להיות במינוס. "אני לא אשמה בחוק הגיוס הזה. הילדים שלי ישרתו בצבא כשיגדלו, זה ברור לכולם, אבל אני לא יכולה לקבל את ההטבות שמגיעות לי מהמדינה. שילמתי בשלושה חודשים שכר לימוד של שנה שלמה. אני לא יכולה להתנהל כלכלית ככה".

"מה אני, כאמא יחידנית שרוצה לעבוד ולממש את עצמה, אמורה לעשות? אני לא ישנה בלילות, אני בחרדה, ירדתי המון במשקל. כל יום אני שואלת את עצמי מה אני עושה בחודש הבא. אני כבר על הקצה.  כל ההורים בחוסר אונים מטורף. כל החיים שלי שילמתי מיסים, וזו הזכות שלי לקבל את ההטבה הזאת. מה קורה לכם? מה זו האטימות הזו? אתם מכניסים את מעמד הביניים לעוני", היא אומרת.

מעונות היום (אילוסטרציה), צילום: מישל דוט קום

אנאל, אם יחידנית מבת ים, לשלושה ילדים בגילאים 2, 6, ו-8, שלא מקבלת מזונות וכל הכלכלה שלהם עליה, אומרת: "בשנה שעברה שילמתי על הילד במעון 1500 שח, השנה אני משלמת 3050 שקלים. בנוסף אני משלמת על צהרונים לילדים שלומדים בבתי הספר. יש לי גם משכנתא של 3500 שח, הוצאות על חשמל, מים וארנונה ואחרי זה נשאר רק לחיות מאוויר, כי כסף למחייה לא נשאר הרבה. המינוס בבנק חוגג. זה כבר לא שפוי מה שקורה כאן. אני מותשת ומיואשת ולא נראה שיש אופק. עשיתי צבא, שילמתי את החובות שלי כל החיים שלי. למה אני צריכה לשלם עכשיו את המחיר על המאבק הזה?".

אנאל, אם יחידנית מבת ים, לשלושה ילדים בגילאים 2, 6, ו-8., צילום: באדיבות המצולמת

גם דבורי היא אם יחידנית לתאומים, שמשלמת כל חודש, כמעט שמונת אלפים שקל על המעון. "התחושות שלי קשות", היא אומרת ומוסיפה: "אני מרגישה שההורים מופקרים. יש לנו חשבונות לשלם. המשרד צריך לעזור לנו. גם ככה קשה להיות הורה יחידני, להתפרנס ולגדל תאומים. אני מוצאת את עצמי בוחרת בפינצטה מה לקנות. התחושה שעוזרים פה רק לצד אחד. אני משלמת מיסים, אבל לא מקבלת את הזכויות המגיעות לי".

גם האבות מתוסכלים לא פחות. אביתר, שמשלם שכר לימוד של 3000 שקלים בחודש על בנו בן השנתיים שבמעון, אומר: "זה לא יאמן שכבר חודשיים משפחות מחכות להנחה שהם זכאים לה. יש פה הורים שבקושי גומרים את החודש. לגבות את התשלום מיד הם יודעים יפה מאוד. אני משלם כרגע 1500 שח יותר ממה שאני אמור לשלם לפי הדרגה שלי. יש סיבה שיש את הסבסוד הזה והובטח לנו כבר 3 פעמים זה רק עניין של שבועות וזה מסודר".

מעונות יום (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

יו"ר ויצו אניטה פרידמן ומירה מינס, מנכלית ויצו שגרו פניה דחופה בנושא לשר העבודה. "כבוד השר איך יכולה אם חד הורית לשלושה ילדים, כשכל ההוצאות הכלכליות על ילדיה הן באחריותה, לשלם שכר לימוד של 3000 שח בחודש עבור המעון בנה הקטן. או משפחה עם 3 פעוטות במעונות היום שנאלצת לשלם שכר לימוד של כ 12 אלף שח לחודש. כל יום של עיכוב בהסדרת הנושא קל וחומר בתקופה זאת, מאלץ את ההורים להיקלע לחובות, לקחת הלוואות, להישאר בבית עם התינוקות ולסכן את פרנסם, או לשקול הוצאת הילדים מהמעונות", כתבו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר