סבסוד מעונות היום: עשרות אלפי הורים לא מקבלים את ההנחה שמגיעה להם

הורים רבים הנמצאים במצב סוציו-אקונומי בינוני נמוך, נאלצים לשלם תשלום מלא למעונות מאחר וטרם נקבעו מבחני התמיכה • מנכ"לית ויצו: "שערורייה - לא ייתכן שההורים והפעוטות יאלצו לשלם את המחיר" • אנאל, אם יחידנית: "עוד לא התחלתי את החודש וכבר ירדו לי 3,000 שקלים - כמה אפשר להתעלל בנו?"

הנחות שנעות ין 2,300-1,300 שקלים. צילום: גדעון מרקוביץ

האם עשרות אלפי הורים הם אלה שמשלמים את מחיר המאבק של שר העבודה יואב בן צור מול היועצת המשפטית לממשלה? האתר להגשת בקשות לסבסוד טרם נפתח והורים רבים, אשר זקוקים נואשות לסבסוד בשכר הלימוד במעונות היום, נאלצו לשלם בתחילת חודש אלפי שקלים למעונות היום ומסתמן שגם בחודשים הבאים, עד להסדרת הנושא וקביעת דרגת הזכאות .

"החלטה שחוצית קו אדום": שר העבודה יואב בן צור בנושא המעונות יום // דוברות משרד העבודה

מדי שנה, משרד העבודה פותח בחודשי הקיץ את האפשרות להגיש בקשות לסבסוד כדי לקבל הנחה לתשלום במעון יום לפעוטות. זאת כדי שההורים יערכו מראש כמה הם אמורים לשלם בכל חודש, וכדי ושהארגונים המפעילים ידעו מה התעריף שכל הורה צריך לשלם. נכון להיום, משרד העבודה לא עדכן עדיין את ההורים מה גובה הסבסוד המגיע להם וגם לא את הארגונים. כשנכנסים לאתר מופיעה ההודעה לפיה טרם נקבעו מבחני התמיכה.

ההנחה ניתנת למשפחות במעמד סוציו־אקונומי בינוני נמוך, כאשר קביעת דרגת ההשתתפות מבוססת על רמת ההכנסה לנפש במשפחה ובנוסף עשויה להיות מושפעת ממספר הילדים במשפחה השוהים במעון. מדובר בהנחות שנעות בין 2,300-1,300 שקלים לילד.

כאמור, שנת הלימודים כבר החלה וההורים לפעוטות, אשר זכאים לקבל הנחה/סבסוד במעונות היום לא מקבלים אותה.

ההורים משלמים את המחיר. בהרב מיארה, צילום: יהודה בן יתח

"אנחנו כבר 10 ימים אחרי פתיחת שנת הלימודים ועדיין לא נקבעו ההנחות שיינתנו להורים שכל כך זקוקים להן. זו שערורייה", אמרה מנכ"לית ויצו מירה מינס. "לא ייתכן שעשרות אלפי הורים ופעוטות יאלצו לשלם את המחיר, במיוחד בשנה הקשה הזו. הילדים כל כך זקוקים לשגרה וההורים מתמודדים עם יוקר המחיה, חייבים לשמור על מקום העבודה שלהם ולא להיכנס לחובות נוספים. על כל שרי הממשלה שאחראים על הגיל הרך - עבודה, חינוך ורווחה - למצוא פתרון דחוף לבעיה הזו".

אנאל היא אם יחידנית מבת ים לשלושה ילדים בגילאים 8, 6 ו -2. היא לא מקבלת מזונות וכל ההוצאות הכלכליות על ילדיה, הן באחריותה. בשנה שעברה אושר לה סבסוד בשכר הלימוד במעון והיא שילמה 1500 שקלים בחודש. כיוון שהשנה טרם נפתח האתר לצורך הגשת בקשת תמיכה, היא משלמת כעת 3000 שקלים.

הורים משלמים סכומים כפולים ממה ששילמו בשנה שעברה, צילום: הרצי שפירא

בנוסף לכך, על מנת שתוכל להשאיר את בנה הקטן במעון לפני השעה שבע וחצי ולהגיע בזמן לעבודה, עליה לשלם עוד 420 שקלים. סכום שהיא לא יכולה להרשות לעצמה. כתוצאה מכך היא מאחרת בכל יום לעבודה שלה בתל אביב. "עוד לא התחלתי את החודש וכבר ירדו לי 3000 שקלים. ואין עם מי לדבר. התקשרתי למוקד משרד העבודה וחיכיתי שלוש שעות על הקו כדי שיענו לי. בסוף ענתה לי מישהי שלא היה לה מענה בשבילי. כמה אפשר להתעלל בנו? מעודדים אותנו ללכת לעבוד - אבל איך זה אפשרי בתנאים האלה? קיצצו לנו הרבה דברים, ההורים כבר מיואשים. ומה יגידו הורים לתאומים שצריכים לשלם בבת אחת בין 6000 ל-8000 שקלים? פשוט מתעללים בנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר