סקר: 66% מאזרחי ישראל - הקושי העיקרי שלנו הוא בנושא הביטחוני

סקר חדש חושף נתונים מדאיגים על המצב הנפשי של האזרחים בישראל • בין הנושאים שמטרידים את הישראלים: תחושת הביטחון האישי, המצב הכלכלי והמצב הבריאותי • רוב הציבור לא פונה לקבלת סיוע מגורם מקצועי - אם בשל חשיבה כי הדבר לא נחוץ, ואם בשל מחסור בזמינות אנשי המקצוע

שוטרות מג"ב מאבטחות את רחובות ירושלים. צילום: אורן בן חקון

סקר של עמותת אנוש, אשר נערך במסגרת מחקר שבדק את המצב הנפשי והרגשי של הציבור בישראל במהלך המלחמה, מציג תמונה עגומה. מהסקר עולה כי המצב הנפשי והרגשי של הציבור ממשיך להיות מורכב ככל שהמלחמה נמשכת. 66% ממשיבי הסקר ציינו כי הנושא העיקרי שבו הם חווים קושי בימים אלה הוא הנושא הביטחוני.

תיעוד מפעילות כוחות צק״ח צנחנים בחאן יונס // דובר צה"ל

נושאים נוספים שמטרידים את הישראלים ושצוינו בסקר הם סוגיית תחושת הביטחון האישי, המצב הכלכלי והמצב הבריאותי. מהסקר עולה כי ארבע הבעיות היותר שכיחות במהלך המלחמה הן לחץ וחרדה, שינויים במצב הרוח, פסימיות וקשיי שינה.

כמו כן, רבים (20%) הצביעו גם על ירידה בתפקוד. 67% מהמשיבים בסקר דיווחו על התחלה או הגברה של פעולה שלילית במהלך המלחמה, ובין היתר צפייה מוגברת בחדשות ובתכנים חדשותיים ברשתות החברתיות, אכילה רגשית, הימורים וצפייה בפורנו.

מתמודדים לבד

מסקנה מעניינת העולה מהסקר מצביעה על כך כי מלבד המשפחה הקרובה, אין התעניינות במצבם של האנשים במעגלים הקרובים האחרים, כמו מקומות העבודה, הקהילה וכדומה. 85% ציינו כי יש בסביבתם הקרובה מישהו ששואל לשלומם והצביעו על המעגל המשפחתי ככזה.

כוחות סיירת חרוב במחנה הפליטים נור א-שמס, צילום: דובר צה"ל

72% העריכו כי היו מגיבים בצורה ישירה לחבר שנמצא במצוקה, אך החסם העיקרי המונע התעניינות בשלומו הוא חשש לפגיעה בפרטיותו. ההתמקדות בסוגיה זו בסקר נעשתה לקראת יום R U OK, אשר יצוין ב־12 בספטמבר ושמטרתו לעודד אנשים להתעניין בשלומם של הקרובים אליהם, מתוך אמונה ששאלה אחת יכולה לשנות חיים של בן אדם.

עוד נתון מעניין העולה מהסקר מצביע על כך כי רוב הציבור אינו פונה לקבלת סיוע מגורם מקצועי - אם בשל חשיבה כי הדבר אינו נחוץ, ואם בשל מחסור בזמינות אנשי המקצוע. רק 14% פנו לטיפול אצל גורם מקצועי במהלך המלחמה. במדינה מוכת טראומה, זה נתון נמוך מאוד. מי שכבר פונים, כך עולה מהסקר, עושים זאת בעיקר בשוק הפרטי. רק 20% ציינו כי יהיו מעוניינים לקבל סיוע נפשי מהשירות הציבורי.

ד"ר הלה הדס, מנכ"לית עמותת אנוש, אומרת כי ההחלטה לקיים את הכנס, עוד לפני יום בריאות הנפש אשר יצוין בכל העולם ב־10 באוקטובר, התקבלה דווקא בשל העובדה כי בחודש הבא מציינים שנה למלחמה, וכדי להציף כבר עכשיו את הנושאים הדורשים טיפול ופעילות פרואקטיבית, וקראה לכלל המערכות - בריאות, רווחה וחינוך - לשלב ידיים ולעבוד ביחד.

"לפנות לקבל עזרה". ד"ר הדס, צילום: טל רביב

עוד אמרה: "הרבה אנשים שיודעים שהם לא בטוב אומרים לעצמם שיש אנשים במצב גרוע יותר, ולכן הם יחכו. זו הקבוצה הכי מדאיגה, כי המצב שלהם עלול להחמיר, ואני כן ממליצה להם לפנות לקבלת עזרה".

ממצאי הסקר יוצגו בכנס של עמותת אנוש, "בריאות הציבור - מהאישי ללאומי", שיתקיים ביום רביעי השבוע בתל אביב ושיתמקד בתמונת המצב והעשייה בעולמות הבריאות והרווחה הנפשית על רקע המלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר