בשל קיצוצים: מכה למאמצים להגברת העלייה מצרפת

משרד החינוך הודיע על הפסקה של תוכנית לנוער עולה בסיכון • בעקבות פניית "ישראל היום", שר החינוך יואב קיש הודיע כי הנושא ייבחן, וייבדק אם ניתן למצוא מקור תקציבי שימנע את סגירתה

עולים מצרפת נוחתים בארץ (ארכיון). צילום: קוקו

בשבוע שעבר הצביעה הממשלה על קיצוץ רוחבי בכל משרדיה. בעוד תקציבים רבים המיועדים לחינוך החרדי ולישיבות לא בוטלו, מתקבלות דווקא החלטות על קיצוצים בתוכניות חיוניות אחרות.

למשל, השבוע מדריכים בתוכנית "מחוברים" - תוכנית שמשרד החינוך מפעיל בשנים האחרונות עבור נערים עולים מצרפת המוגדרים כנוער בסיכון - קיבלו זימונים לשימוע לקראת פיטורים.

ל"ישראל היום" נודע כי בכוונת המשרד לסגור את התוכנית, שנמצאת תחת אחריותו של השר במשרד החינוך חיים ביטון (ש"ס), ב־31 באוגוסט. ההחלטה התקבלה דווקא בתקופה שבה יש זינוק של מאות אחוזים בפתיחת תיקי עלייה מצרפת, וצפי לעלייה מאסיבית של משפחות בשנה הקרובה.

השר במשרד החינוך חיים ביטון, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

תוכנית "מחוברים" פותחה בעקבות סדרת אירועי אלימות שאירעו בקרב נוער עולה, ששיאם באירוע חריג שהסתיים ברצח של נער בירושלים. מטרת התוכנית היתה לספק מסגרת חינוכית לבני נוער בסיכון שעלו מצרפת.

התוכנית מסייעת לילדים ולנוער בגילים שונים: תלמידי כיתות ד'-ח' משתלבים בחוגים של המתנ"סים, ומוקמים להם מרכזי למידה שמאפשרים להם לצמצם את הפערים הלימודיים שנוצרו בגלל קשיי עלייה ושפה; ותלמידי כיתות ט'-י"ב עוברים הכנה והדרכה לקראת הגיוס לצה"ל.

כאמור, בימים אלה החליט משרד החינוך להפסיק את פעילותה של התוכנית, אף על פי שהיא נחשבת סיפור הצלחה ושהתקציב להפעלתה נחשב נמוך יחסית (רק כ־5 מיליון שקלים בשנה). המשמעות ברורה: אלפי בני נוער עולים מצרפת יישארו ללא מסגרת מתאימה, וחלקם עלולים לנשור ממערכת החינוך ולהיזרק לרחובות.

אבסורד מקומם

עמוס הלר, מנהל התוכנית אומר: "התוכנית מצליחה למנוע פעילות שלילית בקרב העולים. סגירתה תהיה מכה אנושה למאמצי העלייה והקליטה של העולים דוברי הצרפתית בישראל. האם כך קולטים עלייה? מדוע לא ניתן להמשיך בהפעלת הפרויקט, שהוא בבחינת אוויר לנשימה עבור בני הנוער?".

לדברי אריאל קנדל, מנכ״ל עמותת "קעליטה": "מדובר באבסורד ובפגיעה חמורה בעולים מצרפת, ובהחלטה תמוהה במיוחד על רקע העובדה שהמלחמה והאנטישמיות בעולם מביאות בימים אלה לעלייה של מאות אחוזים ברצון של יהודי צרפת לעלות לישראל".

משרד החינוך מסר בתגובה: "התוכנית פועלת כבר חמש שנים דרך החברה למתנ"סים, ותוקצבה עד כה מכספים קואליציוניים. בתשפ"ד משרד החינוך מימן אותה מיתרות של שנים קודמות שהיו לו בחברה למתנסים. בשלב זה אין מקור תקציבי לתשפ"ה״.

בעקבות פניית "ישראל היום", שר החינוך יואב קיש הודיע כי הנושא ייבחן, וכי ייבדק אם ניתן למצוא מקור תקציבי שימנע את סגירתה של התוכנית בחודש הבא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר